Vi har vattenburen golvvärme (REHAU ) i hela huset både våning 1 och Övervåningen,
eftersom inte så ofta använder vi Övervåningen och med tanke på dyra elräkningen, fundera på att stänga värmeflöde helt eller minska värmeflöde i hela Övervåningen
min fråga är att:
1-om jag vrider Rumstermostat på alla rum i Övervåningen till siffra noll, kommer att minska elförbrukningen?
2- Eller måste man stänga av värmeflöde från fördelaren i Övervåningen för att minska el brukningen?
i så fall hur man stänger värmeflöde från fördelaren för hela Övervåningen?.
bifogar en bild på fördelaren i Övervåningen
eftersom inte så ofta använder vi Övervåningen och med tanke på dyra elräkningen, fundera på att stänga värmeflöde helt eller minska värmeflöde i hela Övervåningen
min fråga är att:
1-om jag vrider Rumstermostat på alla rum i Övervåningen till siffra noll, kommer att minska elförbrukningen?
2- Eller måste man stänga av värmeflöde från fördelaren i Övervåningen för att minska el brukningen?
i så fall hur man stänger värmeflöde från fördelaren för hela Övervåningen?.
bifogar en bild på fördelaren i Övervåningen
Det viktiga är att sänka temperaturen i huset för att spara på elen. Sätter man ner termostaterna på övervåningen och stänger dörrarna till de rummen borde det bli lägre temperatur där och spara en del energi. I permanenthus brukar försäkringsbolagen tycka att 15° kan vara lagom om man vill sänka temperaturen men inte lägre. Vill ni spara mer el skaffar ni en bra luftluftvärmepump och sätter ner golvvärmen i alla rum dit värmen når.
Klicka här för att svara