1 446 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Oljeburen golvvärme
Hej!
Jag har läst sist om en sommarstuga från 60talet som hade betonggolv med golvvärme som var oljeburen och drevs med en vedspis!
Det låter så finurligt! Enkel extra-värme utan komplicerad teknik.
Elda vedspisen och automatisk få ett varmt golv, utan risk att slingorna sprängs utav fryst vatten på vintern, när man inte är där.
Det stor också att det behövdes en liten pump för att föra oljan vidare. Men den verkade bli driven genom vedspisen också.
Har nån här hört om ett sånt system? Eller finns det tankar här om hur det skulle kunna fungera?
Mvh
Jag har läst sist om en sommarstuga från 60talet som hade betonggolv med golvvärme som var oljeburen och drevs med en vedspis!
Det låter så finurligt! Enkel extra-värme utan komplicerad teknik.
Elda vedspisen och automatisk få ett varmt golv, utan risk att slingorna sprängs utav fryst vatten på vintern, när man inte är där.
Det stor också att det behövdes en liten pump för att föra oljan vidare. Men den verkade bli driven genom vedspisen också.
Har nån här hört om ett sånt system? Eller finns det tankar här om hur det skulle kunna fungera?
Mvh
Hej. Jag har hört det här från en kollega på ett tidigare jobb, som bodde i en villa byggd i slutet på 50-talet (Herrängen, Älvsjö). Han sa att golvvärmerören var tunna kopparrör, och i dem flöt vad han beskrev som "motorolja". Det fanns ett expansionsskärl i systemet, men i övrigt var det standardkomponenter; cirkpump, etc.
Jag har precis samma behov som du, att få till en fryssäker golvvärme i mitt fritidshus (i Jämtland), som står utan grundvärme. Hade det gått att få till circulation i systemet utan el, är ju det en fördel i dessa tider.
Jag har precis samma behov som du, att få till en fryssäker golvvärme i mitt fritidshus (i Jämtland), som står utan grundvärme. Hade det gått att få till circulation i systemet utan el, är ju det en fördel i dessa tider.
Jo, kostnaden har jag abslout funderat på, men å andra sidan är det ju tänkt att vara ett slutet system, så det borde vara ett engångsbelopp. Kylarglykol: Ja, den tanken har slagit mig med; om bilarna klarar att vara ute i det här klimatet, så borde huset klara det oxå. Finns det nån emperi från den här typen av golvvärme som emellanåt utsätts för temperaturer nedåt -40?
Är glykolinblandning "så man gör", eller finns det andra tips?
Edit:
För att utveckla lite varför jag inte bara accepterar @RoTe s förslag rakt av: Jag misstänker att ett system med motorolja är mer skonsamt mot de ingående komponenterna. Glykol är en form av alkohol, och kommer därmed kräva att alla ingående delar (slangar, packningar, pumpdelar, etc.) tål detta. Det gäller förstås oljan oxå, allt som är vattentåligt är inte med automatik oljebeständigt heller.
Är glykolinblandning "så man gör", eller finns det andra tips?
Edit:
För att utveckla lite varför jag inte bara accepterar @RoTe s förslag rakt av: Jag misstänker att ett system med motorolja är mer skonsamt mot de ingående komponenterna. Glykol är en form av alkohol, och kommer därmed kräva att alla ingående delar (slangar, packningar, pumpdelar, etc.) tål detta. Det gäller förstås oljan oxå, allt som är vattentåligt är inte med automatik oljebeständigt heller.
Redigerat:
Jag anser ämnet som utrett, med glykolblandat vatten som vinnaren:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...lvvarme/golvvarmeartiklar/golvvarme-i-uterum/
Om det finns att köpa kommersiellt från en stor leverantör som LK, så duger det för mig
Nu ska jag bara hitta en lämplig vämeväxlarlösning att koppla till min kamin...
https://www.lksystems.se/sv/produkt...lvvarme/golvvarmeartiklar/golvvarme-i-uterum/
Om det finns att köpa kommersiellt från en stor leverantör som LK, så duger det för mig
Nu ska jag bara hitta en lämplig vämeväxlarlösning att koppla till min kamin...
Klicka här för att svara