Har en bergvärmepump som i november förra året installerades och kopplades på befintligt vattenburet, tvårörs- radiatorsystem som tidigare haft tidigare vedpanna från 60/70-talet. Äldre timmerhus från 1800-talet.

Systemet behöver luftas titt som tätt, vilket jag förstått egentligen är i sin ordning, då det kan gömma sig mycket luft - i synnerhet efter att hela systemet tömdes inför installationen av bergvärmen. Är elementen på ovanvåningen som börjar porla och blir punktvis kalla efterhand. Mer frekvent luftande i början, nu inte lika mycket.

Jag har dock lite funderingar kring om det kan vara något annat som spökar. Trycket i systemet ligger på mellan ca 1- 1,1bar och höjden från expansionskärl till högsta punkt i systemet är som mest 2 meter. Med andra ord god marginal för att upprätthålla gott tryck. Jag undrar hur det är möjligt att det försvinner vatten ur radiatorerna på ovanvåningen när trycket är så pass högt? Borde väl med enkelhet "fylla ut" hela systemet?

En observation jag gjort är att de vertikala rören som leder vatten till sovrumsradiatorn på andra våningen, där blev tilloppsröret kallt när jag strypt radiatorventilen något. Returröret varmt. Är detta normalt?

Funderar på om det kan vara skräp som pluggat igen systemet och sedan släpper under tid. Finns en rensventil som ska fånga lite sådant - är det något man kan rensa själv?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.