1 702 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Tips frånluftsvärmepump
Jag skall byta frånluftsvärmepump i radhus på 68 kvm, befintlig pump IVT490 från 2005. Den har funkat bra under de 6 år jag bott här, med smärre reparationer/service. Vad har ni för rekommendationer angående säljföretag, service och andra fabrikat, Bosch, Nibe etc? Att servicen fungerar vid strul är ju också rätt väsentligt, jag bor i Nacka och har haft turen att hitta ett företag som servar IVT och som kommer på stört. Lite vanskligt och osäkert om man byter fabrikat. Tacksam för tips!
Välj då IVT Vent 402 eller Bosch Compress 3800i EW. De är ytterst snarlika från samma fabrik men IVT säljs med lite bättre garanti medans Bosch borde gå att hitta till lite bättre pris hos någon märkesoberoende firma. NIBE F370 klarar inte ett så litet radhus. Just nu är det dock bl.a. komponentbrist och leveranstiderna kan vara långa och priserna har stigit brant. Tycker du ska försöka hålla liv i din IVT490 så länge det går om det inte blir något större fel som kompressorhaveri. Några år till borde den kunna gå men kom ihåg att sköta den enligt manualen. Du kommer nästan inte alls att få någon lägre elförbrukning när du byter.
Tack Josth! Jag har varit inne på Bosch, samtidigt värdesätter jag som sagt den firma jag anlitar nu som servar IVT, och de säljer också det fabrikatet. Som du föreslår vore det förstås super om jag kunde vänta några år, men samtidigt är det ju lite gambling ifall den skulle lägga av helt, och speciellt under vintern. Då står man där med skägget i brevlådan, med lång leveranstid på en ny. Jag tycker jag är rätt bra på att sköta den, och tekniker har bytt cirkulationspump och nu senast i vintras en shunt, under de 6 år jag bott här. Så kostnaderna har ju inte varit skyhöga, men man vet ju som sagt inte hur det ser ut i kristallkulan framöver. Tack igen för din återkoppling, ha det fintJ Josth skrev:Välj då IVT Vent 402 eller Bosch Compress 3800i EW. De är ytterst snarlika från samma fabrik men IVT säljs med lite bättre garanti medans Bosch borde gå att hitta till lite bättre pris hos någon märkesoberoende firma. NIBE F370 klarar inte ett så litet radhus. Just nu är det dock bl.a. komponentbrist och leveranstiderna kan vara långa och priserna har stigit brant. Tycker du ska försöka hålla liv i din IVT490 så länge det går om det inte blir något större fel som kompressorhaveri. Några år till borde den kunna gå men kom ihåg att sköta den enligt manualen. Du kommer nästan inte alls att få någon lägre elförbrukning när du byter.
Klicka här för att svara