Förrådet är isolerat mot resten av huset, och jag har möjlighet till mekanisk ventilation

R
Urban Larsson Urban Larsson skrev:
förvisso men nu vill jag hålla bra mycket lägre temperatur än vad framledningstemperaturen "är", och med trögheten i betongplattan ger det vid on/off reglering att det blir ganska hackig temperatur.

Säg att jag vill hålla 15 grader, men framledningen är anpassad efter att hålla 21grader i övriga rum. Då kommer ventilen stänga vid rumstemp 15, men plattan är uppvärmd så det blir i princip att tempen når uppåt 20 i rummet för att sen sjunka och när rumstemp är 15 grader och ventilen skall öppna igen då är plattan nerkyld så då fortsätter tempen sjunka innan plattan börjar bli varm igen.

Reglersystemet är två styrsystem, ett för huset och ett för garaget där det nu är utbyggt med ett förråd som jag vill hålla frostfritt men inte rumstempererat. Tanken är att reglera värmen där via eget styrsystem.

Framledningstemp sköter värmepumpen mot utetemp.

Nåväl, bortsett från det teorietisk hur detta kan/kommer fungera, vad finns det för vettiga ventiler för ändamålet?
Om det sker så har du ett för högt flöde i slingan, stryp flödet så att rummet håller 15 grader fast framledningstemperaturen är "inställd på 21". Ett väl inställt system behöver bara termostater för att kapa av övertemp från t.ex brasa eller solsken ( norr/syd sida av huset).

Jag förstår hur du tänker och det är ju så övriga installationen jobbar i princip.

Men nu vill jag ju som sagt va strypa flödet själv och på så vis styra om det skall vara 5, 10 eller 21 grader, och jag är medveten om vissa brister i det men sugen att testa hur det funkar i praktiken.

Och som sagt, skiter det sig kan jag allt köra on/off och ha en "hård" strypning.

C
Urban Larsson Urban Larsson skrev:
Vad menar du med ojämn värme, menar du att det blri stor skillnad i värme över golvet eller att värmen i rummet blir ojämn?

Vi har kommit lita av spår här, jag vill ha tips på ventil/styrdon som gör det jag vill. Styr strypningen i el golvvärmeslinga analogt.
Som @Demmpa skriver kommer det att bli varmt närmast inloppet och resten av golvet blir kallt.
De flesta tillverkarna verkar ha ställdon som styrs proportionellt istället för on/off eller som ger positionssignal så att reglerenheten kan modulera on/off-signalen.
Kolla t.ex.: https://shop.frico.net/upload/assets/PL_FRICO_SDM24_VA7482-2001-RA_SE_2022-02-10.PDF?5b269a0d

Vill man göra något "hack" torde en annan variant vara ett sådant motorställdon som används i bl.a. fjärrvärmeanläggningar och som man borde kunna komma över hyfsat enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.