Jag har ett fritidshus där jag tömmer ut allt vatten ur systemet inför vintern. När jag nu fyllt med vatten. Luftat ur, genom att öppna varmvattenkran tills den slutat spotta vatten och luft.
Väntat flera timmar till full värme. Termostaten visar tydligt på att den är fullt varm. Kan även känna på hela chassit att det är fullt och varmt vatten.
När jag då öppnar varmvattenkran kommer lite varmvatten i tio sekunder. Sen blir det kallt igen! Alla tips emotses med tacksamhet av en duschsugen Iggy!
Väntat flera timmar till full värme. Termostaten visar tydligt på att den är fullt varm. Kan även känna på hela chassit att det är fullt och varmt vatten.
När jag då öppnar varmvattenkran kommer lite varmvatten i tio sekunder. Sen blir det kallt igen! Alla tips emotses med tacksamhet av en duschsugen Iggy!
Bästa svaret
Ja, stigarröret tar vatten från toppen, där det är varmast. Kallvattnet går in i botten.I iggy skrev:
Du kan testa genom att detta genom att känna på röret med den röda markeringen, precis där det kommer ut från beredaren.
Låt någon spola varmvatten. Om röret blir iskallt efter 10 sekunder så är stigaren trasig.
Är röret fortfarande varmt/ljummet, men det kommer kallt vatten i det kromade röret under blandningsventilen, så är felet i själva blandningsventilen.
Blandningsventilen är den med +/- ratten till vänster.
Redigerat:
Jag förstår! Stort tack för pedagogiskt förklaring. Jag kommer återkomma om någon timme med svar på ovan så jag är säker på att vattnet är varmt igen. Men det låter helt logiskt att det är stigarröret.L lordi skrev:Ja, stigarröret tar vatten från toppen, där det är varmast. Kallvattnet går in i botten.
Du kan testa genom att detta genom att känna på röret med den röda markeringen, precis där det kommer ut från beredaren.
Låt någon spola varmvatten. Om röret blir iskallt efter 10 sekunder så är stigaren trasig.
Är röret fortfarande varmt/ljummet, men det kommer kallt vatten i det kromade röret under blandningsventilen, så är felet i själva blandningsventilen.
Jag kan nu konfirmera att det troligtvis är stigaröret. Eftersom varmvatten röret blev varmt och sen kallt efter tio sekunder!
Stort tack till alla för svar, fantastiskt att kunna få hjälp så här på en fredagskväll. Skall bara få tag på rörjour imorgon då..
Stort tack till alla för svar, fantastiskt att kunna få hjälp så här på en fredagskväll. Skall bara få tag på rörjour imorgon då..
Jag skulle nog vänta till en vardag, då det brukar kosta en rejäl slant att kalla ut någon på jour.I iggy skrev:
Vanligen går det tyvärr inte att byta röret utan det blir i isåfall byte till ny beredare.