Jag har ett fritidshus där jag tömmer ut allt vatten ur systemet inför vintern. När jag nu fyllt med vatten. Luftat ur, genom att öppna varmvattenkran tills den slutat spotta vatten och luft.
Väntat flera timmar till full värme. Termostaten visar tydligt på att den är fullt varm. Kan även känna på hela chassit att det är fullt och varmt vatten.
När jag då öppnar varmvattenkran kommer lite varmvatten i tio sekunder. Sen blir det kallt igen! Alla tips emotses med tacksamhet av en duschsugen Iggy!

Har du kollat blandningsventilen?

Det sitter kanske ett filter i närheten av VVB (ev på utgående rör från den).

Kan se ut som en typ mutter/bricka direkt på röret, med ca 24 mm fast nyckel storlek på muttern. Det är mitt tips

Tack båda!
Men jag är nog för obildad för att förstå vad jag skall göra…
Bifogar en bild.

Tvättmaskinsavstängningsventiler med röd och blå markering på vägg ovanför kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det låter som antingen kärvande blandningsventil eller avrostat stigarrör inne i beredaren.

Vad har du för beredare?

EDIT: Såg bilden nu

Motionera vredet på vänster sida i bild. Börja med att vrida det fullt mot +.

Tack! Vilken är blandningsventilen? :-). Om det är den, borde det då inte komma något alls. Det kommer ju lite i tio sekunder. Hur kan jag kolla den?
Stigarrör? Är det något som gör att man inte kan ”nå” hela volymen?

Blandningventilen är den till vänster och den ser till att vattnet ut inte är för varmt. Misstänker att den kan kärva och bara blanda in kallt vatten.

Är det rödmarkerade röret varmt eller kallt där det kommer ut ur beredaren när du spolar mer än 10 sekunder?

useless useless skrev:
Är det rödmarkerade röret varmt eller kallt där det kommer ut ur beredaren när du spolar mer än 10 sekunder?
Vred på blandaren fram och tillbaka några gånger. Samma resultat: dvs värme i tio sekunder. Sen kallt. det röda röret var då kallt.

Bästa svaret

I iggy skrev:
Tack! Vilken är blandningsventilen? :). Om det är den, borde det då inte komma något alls. Det kommer ju lite i tio sekunder. Hur kan jag kolla den?
Stigarrör? Är det något som gör att man inte kan ”nå” hela volymen?
Ja, stigarröret tar vatten från toppen, där det är varmast. Kallvattnet går in i botten.
Du kan testa genom att detta genom att känna på röret med den röda markeringen, precis där det kommer ut från beredaren.
Låt någon spola varmvatten. Om röret blir iskallt efter 10 sekunder så är stigaren trasig.
Är röret fortfarande varmt/ljummet, men det kommer kallt vatten i det kromade röret under blandningsventilen, så är felet i själva blandningsventilen.

Blandningsventilen är den med +/- ratten till vänster.

Redigerat:
L lordi skrev:
Ja, stigarröret tar vatten från toppen, där det är varmast. Kallvattnet går in i botten.
Du kan testa genom att detta genom att känna på röret med den röda markeringen, precis där det kommer ut från beredaren.
Låt någon spola varmvatten. Om röret blir iskallt efter 10 sekunder så är stigaren trasig.
Är röret fortfarande varmt/ljummet, men det kommer kallt vatten i det kromade röret under blandningsventilen, så är felet i själva blandningsventilen.
Jag förstår! Stort tack för pedagogiskt förklaring. Jag kommer återkomma om någon timme med svar på ovan så jag är säker på att vattnet är varmt igen. Men det låter helt logiskt att det är stigarröret.

Jag kan nu konfirmera att det troligtvis är stigaröret. Eftersom varmvatten röret blev varmt och sen kallt efter tio sekunder!
Stort tack till alla för svar, fantastiskt att kunna få hjälp så här på en fredagskväll. Skall bara få tag på rörjour imorgon då..

I iggy skrev:
Jag kan nu konfirmera att det troligtvis är stigaröret. Eftersom varmvatten röret blev varmt och sen kallt efter tio sekunder!
Stort tack till alla för svar, fantastiskt att kunna få hjälp så här på en fredagskväll. Skall bara få tag på rörjour imorgon då..
Jag skulle nog vänta till en vardag, då det brukar kosta en rejäl slant att kalla ut någon på jour.
Vanligen går det tyvärr inte att byta röret utan det blir i isåfall byte till ny beredare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.