Hej! Ett utrymme i vår källare har elektrisk golvvärme. Grunden är *inte* isolerad enligt konstens alla regler, men golvvärmen är lagd i spårade EPS-skivor. Ovanpå detta flytspackel och sedan klinkers. Fabrikatet på golvvärmeslingorna är Raychem T2 blå. Utrymmet är ca 18m2 och agerar tvättstuga/förvaring.

Till min fråga. Jag har insett att golvvärmen i källaren är en av husets större energitjuvar. Jag har därför funderat på olika sätt jag kan minska energiförbrukningen från detta elgolv. En idé jag hade var att stänga av golvet nattid. Men kan det vara skadligt för grunden, att ha fluktuerande värme på det sättet?

Det jag prioriterar är dels grunden och källarens långsiktiga hälsa, dels vill jag hålla nere kostnader. Komfort och uppvärmningseffekt är sekundärt. Jag kommer oavsett att sätta in en fläktkonvektor som kommer få i uppgift att värma upp hela källaren.

Hur hade ni tänkt? Mina idéer hittills:
- ha skön komfortvärme i golvet under dagen och stänga av värmen helt under natten. Faror?
- ha låg värme på en konsekvent nivå dag som natt, i syfte att skapa bra förutsättningar för en torr husgrund. Här vill jag i så fall ha så låg värme som möjligt. Hitta sweetspot där källarhälsa och energibesparing möts.
- det tråkiga valet, stänga av elgolvvärmen helt. Sparar pengar. Men bra för källaren?

Förstår att frågan kanske är komplex, men jag hade gärna tagit emot tankar kring detta. Hur hade ni tänkt, givet förutsättningarna? Renovering är utesluten inom de närmsta åren. På sikt kan det bli aktuellt att faktiskt göra om källaren enligt konstens alla regler, med isolering och vattenburen värme, och göra om utrymmet till boyta, men det ligger långt fram i tiden.

18 kvm elgolvvärme är väldigt mycket. Förutom enormt värmeläckage neråt i ett gammalt källargolv kan det uppstå fuktproblem i andra delar av källaren pga av detta om jag förstått rätt. Jag skulle satt in en lutfluftvärmepump som fått värma hela källaren istället och ha innerdörrarna öppna.

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
J Josth skrev:
18 kvm elgolvvärme är väldigt mycket. Förutom enormt värmeläckage neråt i ett gammalt källargolv kan det uppstå fuktproblem i andra delar av källaren pga av detta om jag förstått rätt. Jag skulle satt in en lutfluftvärmepump som fått värma hela källaren istället och ha innerdörrarna öppna.
Tack. Ja, har insett att denna lösning är suboptimal på flera sätt. Men en fläktkonvektor kopplat till bergvärmen kan väl fylla samma funktion som en LLVP i detta fall? Hade varit betydligt billigare att fixa.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Javisst, har man redan en bergvärmepump med ledig kapacitet så passar en fläktkonvektor väldigt bra men det blir ändå inte särskilt billigt att installera tyvärr.

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
J Josth skrev:
Javisst, har man redan en bergvärmepump med ledig kapacitet så passar en fläktkonvektor väldigt bra men det blir ändå inte särskilt billigt att installera tyvärr.
Rör är redan framdragna så i jmf med en LLVP blir det mindre smärtsamt för plånboken iaf :)

Men du hade hållt elgolvet helt avstängt då med hänvisning till att undvika fuktvandring till andra delar av källaren? Källaren är ca 70m2 tot och som det är nu är det endast de nämnda 18m2 som har golvvärme.

Finns det risk att EPS-skivorna och elgolvsinstallationen leder till fuktskador i sig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.