Hej

Håller på att bygga en ny sommarstuga i Norrtälje och funderar på vilken värmekälla man ska välja.

Huset är på 80 kvm, 3 rum o kök - Så det är inte speciellt stort.
Vi kommer inte att vara jättemkt på plats under vinterhalvåret, så då vill vi dra ner värmen.
Krav är att de ska gå att fjärrstyra så det kan värmas upp innan man är på plats.

Vad ska man tänka på vid val?
Vilka märken o modeller rekommenderas?

Hej! I en sommarstuga som kommer stå obebodd långa perioder av året är det i särklass enklast med en bra luftluftvärmepump med underhållsvärme och fjärrstyrning, några el-radiatorer och en elektrisk varmvattenberedare. En frånluftsvärmepump kräver i princip att huset står fullt uppvärmt och fullt ventilerat hela tiden för att det ska finnas något att återvinna. En luftvattenvärmepump kostar mycket men om ni t.ex. vill lyxa till det med vattenburen golvvärme är det naturligtvis ett alternativ.

De skulle jag givetvis skrivit i första inlägget att vi kommer att ha golvvärme. För att eventuellt i framtiden kunna använda den året runt.

Rickard.
M Majaji44 skrev:
De skulle jag givetvis skrivit i första inlägget att vi kommer att ha golvvärme. För att eventuellt i framtiden kunna använda den året runt.
Då känns luft-vatten självklart av dom två valen. Finns ingen poäng att ha frånluften på hög fart när ingen är där och då får ni ju i princip direktverkande el med en frånluftspump.

Redigerat:
Ok, kanske glykolfyllt värmesystem som skydd då om det blir långa strömavbrott och ni inte är där på plats(?) NIBE har en LVVP på 6 kW (F2050) som kan vara intressant att titta på och Mitsubishi Electric har ett par liknande mindre LVVP. Ventilationen löser man med en enkel kanal- eller box-fläkt med styrning som ni kan reglera enkelt om ni är där eller ej. Det sparar ganska mycket energi.

K
Ja. Luftluft känns ganska självklart i detta fallet

M Majaji44 skrev:
Sort av GV , ingjutet i plattan eller under träkonstruktionen.

Vet inte nu , däremot tvistar dom lärda lite om utförandet på GV.. Jag har GV ingjutet i källaren ( fanns ingen plats på höjden ) och under parketten uppe med plåtar som fördelar . Om jag skulle bygga nytt i dag så blev det under parketten. GV i betong är otroligt trögt och har liksom lite problem med att följa utetempen. Samt att hela plattan ska värmas, med en massa isolering mot mark. Tror att det är bättre att ha en platta med tex. en tät fukt/vattenisolering och isolering på det , sen GV med plåtar under parketten. Detta är min känsla för det hela och säkert finns det avvikande meningar om det.

Ritning av lägenhetsplan med måttangivelser, rum och möbleringssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här är planlösningen om de är till någon hjälp

Tomture61
Om du väljer en LVVP så är ju FTX enda valet , eller är det annorlunda regler för sommarstuga ?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du väljer en LVVP så är ju FTX enda valet , eller är det annorlunda regler för sommarstuga ?
Ursäkta min okunskap, men räcker det inte bara med en Luft / vatten VP. Menar du att man måste ha en FTX för luftcirkulationen?

Berättar gärna mer?

Rickard.
M Majaji44 skrev:
Ursäkta min okunskap, men räcker det inte bara med en Luft / vatten VP. Menar du att man måste ha en FTX för luftcirkulationen?

Berättar gärna mer?
När man bygger nya hus brukar det vara krav på värmeåtervinning av frånluften men troligtvis behöver du inte det. Ftx känns väldigt överkurs i en stuga men om det skulle vara så att kommunen kräver återvinning känns typ en VL-100 som en mycket mer rimlig investering.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.