Hej!

Ska lägga nytt golv som bygger 15 mm så jag måste flytta upp och byta ut befintlig gammal NAF ventil.

Tänkte gänga på en mässingshylsa på röret vid golvet för att komma över golvnivån och sedan på med en ny kort ventil i den, En 90 mässingvinkel i den med 15 klämring sedan stump 15 cu i en rak 15 klämring ansluten i radiatorn. Inte säkert jag får till nivåerna 100 men det får jag prova bygga ihop innan jag lossar.

Tänker jag rätt? Tips på lågbyggande ventil tas emot.

• Skadat trägolv med vattenskada kring vitmålad radiatorventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage vid värmeelement nära trägolv och vägg med synlig fuktskada och eluttag.
    Skapa konto
En till fråga jag kom på. Det är väl ettrörsststem, är det skillnad på ventilen då?

Varje radiator måste alltid ha två vattenkanaler till/från sig, antingen två separata rör eller ett rör med två kanaler.

Vid ettrörsystem så sitter radiatorerna efter varandra i en slinga, det går även en rör/kanal utanför radiatorn mellan tilloppet och returen, det är bara ett delflöde som går upp genom radiatorn.

I ditt fall så måste delflödeskanalen/röret gå under golvet om det är ettrörsystem. I ditt fall så kan det vara svårt att kontrollera om det är ettrörsystem eller tvårörssystem.

Hur ser det ut i andra änden av radiatorn?

Hur ser det ut vid andra radiatorer?

I rotboken finns bl.a. utbytesinsatser mm, samt lite info om ett-/tvårörssystem,
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf

• Gilla
Makkan1234
  • Laddar…
Ja jag tror det är ettrörssystem. ”Returen” går ut ur radiatorn i botten på ändra änden av den. Det är lite märkligt, varma vattnet borde väl gå in överst?

Bäst är varmt in i en sidan överkant, kallt ut andra sidan nederkant.

Funkar hyfsat om både in/ut är i nederkant men var sin sida.

Ibland sitter reglerventilen/termostaten på utloppet.

• Gilla
Makkan1234
  • Laddar…
Tappat ut vattnet nu, blev bara nån matsked spill som jag tagit med våtdammsugaren.

• Avtappat radiatorvatten med verktyg och våtdammsugarslang på ett golvet under pågående renovering.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.