Hej!
Ska lägga nytt golv som bygger 15 mm så jag måste flytta upp och byta ut befintlig gammal NAF ventil.
Tänkte gänga på en mässingshylsa på röret vid golvet för att komma över golvnivån och sedan på med en ny kort ventil i den, En 90 mässingvinkel i den med 15 klämring sedan stump 15 cu i en rak 15 klämring ansluten i radiatorn. Inte säkert jag får till nivåerna 100 men det får jag prova bygga ihop innan jag lossar.
Tänker jag rätt? Tips på lågbyggande ventil tas emot.
Ska lägga nytt golv som bygger 15 mm så jag måste flytta upp och byta ut befintlig gammal NAF ventil.
Tänkte gänga på en mässingshylsa på röret vid golvet för att komma över golvnivån och sedan på med en ny kort ventil i den, En 90 mässingvinkel i den med 15 klämring sedan stump 15 cu i en rak 15 klämring ansluten i radiatorn. Inte säkert jag får till nivåerna 100 men det får jag prova bygga ihop innan jag lossar.
Tänker jag rätt? Tips på lågbyggande ventil tas emot.
En till fråga jag kom på. Det är väl ettrörsststem, är det skillnad på ventilen då?
Varje radiator måste alltid ha två vattenkanaler till/från sig, antingen två separata rör eller ett rör med två kanaler.
Vid ettrörsystem så sitter radiatorerna efter varandra i en slinga, det går även en rör/kanal utanför radiatorn mellan tilloppet och returen, det är bara ett delflöde som går upp genom radiatorn.
I ditt fall så måste delflödeskanalen/röret gå under golvet om det är ettrörsystem. I ditt fall så kan det vara svårt att kontrollera om det är ettrörsystem eller tvårörssystem.
Hur ser det ut i andra änden av radiatorn?
Hur ser det ut vid andra radiatorer?
I rotboken finns bl.a. utbytesinsatser mm, samt lite info om ett-/tvårörssystem,
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
Vid ettrörsystem så sitter radiatorerna efter varandra i en slinga, det går även en rör/kanal utanför radiatorn mellan tilloppet och returen, det är bara ett delflöde som går upp genom radiatorn.
I ditt fall så måste delflödeskanalen/röret gå under golvet om det är ettrörsystem. I ditt fall så kan det vara svårt att kontrollera om det är ettrörsystem eller tvårörssystem.
Hur ser det ut i andra änden av radiatorn?
Hur ser det ut vid andra radiatorer?
I rotboken finns bl.a. utbytesinsatser mm, samt lite info om ett-/tvårörssystem,
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
Ja jag tror det är ettrörssystem. ”Returen” går ut ur radiatorn i botten på ändra änden av den. Det är lite märkligt, varma vattnet borde väl gå in överst?
Klicka här för att svara


