Vi har bott i vårt hus i 1,5 år nu och jag har fortfarande inte fått kläm på hur jag ska få till en lagom värme inomhus.

Lite info om huset:
Byggår 1978, 230kvm + fördelat på 2-plan + inredd källare, platta på mark

Uppvärmning sker med luft/vattenvärmepump som är mer än 10 år gammal (Daikin Altherma 3)
Alla radiatorer utom en är av äldre modell med samma typ av Danfosstermostater som antagligen är orginal sen huset byggdes och kanske bättre lämpade för annan typ av uppvärmning?
Termostat för element med inställningsanvisningar på en lapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I källaren finns förutom 3 vanliga radiatorer även en större fläktkonvektor (vatten) som jag tror är installerad samtidigt som luft/vattenpumpen och avstängd elgolvvärme i badrummet (ca 15kvm).
På entréplan finns det 6 radiatorer och avstängd elgolvvärme (hall ca 15kvm).
På övre plan finns 5 radiatorer och avstängd elgolvvärme (badrum ca 8kvm).

Värmepumpen är inställd på att reglera efter utomhustemperaturen, vad jag vet finns ingen rumstermostat någonstans.
Digital termostat för värmepump märkt Daikin som visar rumstemperatur 28.8°C och tid 14:01.
Skapa konto

Så till problemen som jag upplever.
Just ju när värmen varit på i lite över en vecka blir det sällan varmare än 18 grader i huset, varmast är det i källaren som blir ca 20 grader och kallast högst upp där det är omkring 17 grader.

Vad har jag provat redan?
Jag har luftat systemet två gånger med ca 2 veckors mellanrum utom en radiator högst upp där skruven fastnat som jag inte haft tid att ge mig på ordentligt än.

Jag har även idag gjort rent ett filter (som en stor fingerborg) som finns efter tryckmätaren samt ett partikelfilter(?) av typen flamcovent clean smart.
Flamcovent Clean luftavskiljare monterad på kopparledning vid radiatorrör.
Skapa konto
VVS-installation med mätare, ventiler och kopplingar vid radiator.
Skapa konto

Efter rengöringen så startade jag igång igen och tyckte att det blev viss skillnad, gick runt och mätte temperaturen på radiatorerna och fick mellan 20-26 grader, efter ca 15 min. Bra tänkte jag, men någon timme senare är första radiatorn 30 grader varm och resten mellan 18-20. Inomhustemperaturen är mer eller mindre oförändrad.

Jag känner att jag inte riktigt vet var jag ska börja felsöka eller vad som är ett lämpligt nästa steg.

Tankar som jag varit inne på
- justera någonting i inställningarna för värmepumpen, men vad? Bara ”plussa på” offset på temperaturen eller finns det något mer man kan prova?
- byta termostaterna till en nyare modell
- byta radiatorerna till en nyare modell
- komplettera med rumstermostater om möjligt

Så hjälp mig gärna med kloka råd om vad jag borde prova härnäst för att dels få mest bang for the buck men också en lagom inomhustemperatur, jag är inte ute efter att ha 25 grader inomhus men skulle åtminstone vilja få till en jämn temperatur i huset på ca 20 grader.

Fungerar cirkulationspumpen som den ska? Går ofta att ta isär och rengöra om det är en lite äldre modell och om den kärvar.

Huset är kanske byggt med högtempererat värmesystem 80°/60° och då blir det svårt att få tillräckligt varmt med värmepump men det borde märkas först när det blir lite kallare väder än nu. Att mycket el-golvvärme är avstängt gör ju också att mer värme måste komma via radiatorerna.

• Gilla
Foge
  • Laddar…
Vårt hus som är byggt 1981 är försett med högtempererat 1-rörs värmesystem och elpanna. Är merparten av era radiatorerna platta med en eller ingen konvektorplåt på baksidan samt av måttlig storlek så är det troligen ett högtemperatursystem som ni har. När det blir kallt så kommer värmepumpen inte att orka ge tillräckligt hög framledningstemperatur och eltillskott krävs för att nå en dräglig inomhustemperatur.

Jag rekommenderar att ni lär er ordenligt hur huset och värmesystemet fungerar. Det är tidsödande att få totalt grepp om värmesystemet men det är nödvändigt för både ekonomi och komfort på längre sikt.

Jag har nu ägnat väldigt många timmar sedan i mars åt att läsa på och dimensionera nya radiatorer till vårt hus. Det nya systemet är dimensionerat för 45 grader framledningstemperatur vid -18 grader ute d v s det blir ett lågtemperatursystem. Har ni tillgång till ritningar eller på annat sätt känner till uppbyggnaden av husets väggar, isolering uppåt och neråt samt data för fönstren så går det att beräkna husets effektbehov med det gratis beräkningsprogrammet Calculator från Purmo/Rettig. När värmebehovet per rum är känt så är nästa steg att dimensionera radiatorer efter en önskad framledningstemperatur. Ju lägre framledningstemperatur desto lägre förluster och högre verkningsgrad på värmepumpen.

Jag kommer att installera radiatorer typ Purmo Thermopanel V4. Det finns andra tillverkare men fördelen med Purmo är bra dokumentation, kvalité, kundtjänsten och beräkningsprogrammet. Vi har 15 radiatorer av olika storlekar på det enda boendeplanet på 140 kvadratmeter samt 2 stycken i garaget. De flesta radiatorerna kommer att vara av typ TP22 d v s med två paneler och två konvektorplåtar mellan panelerna. Purmo hävdar att man kan spara upp till 30% av energin för uppvärmning genom att konvertera från högtemperatursystem till lågtemperatursystem. Det låter lite för bra för att vara sant men hur mycket det sparar kommer jag att veta efter vintern. Totalkostnaden kommer att landa på ca 70kkr oräknat många timmar eget arbete. Att ha full koll på hur allt fungerar är väldigt mycket värt.

Börja med att lossa en termostat i taget och tryck in piggen till ventilen med t ex skaftet på en mejsel. Känn om ventilen fjädrar tillbaka ordentligt. Det är ganska vanligt att de kärvar fast när de blir gamla. Kärvande ventiler kan gå att göra rent eller så går de att byta till en rimlig kostnad. Thermostater har en förväntad livslängd på 10-15 år.

Edit: Om det nu är ett högtemperatursystem som ni har så kanske det går att komma enklare undan med att byta ett färre antal radiatorer mot fläktkonvektorer. Hur det i så fall blir med komforten har jag ingen aning om.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.