3 272 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Instruktioner - montering/dragning av rör ?
Skall installera vattenburet system i sommarhuset (c:a 100 m2) och vill göra så mkt som möjligt av jobbet själv, som inte kräver en fackman. Montera radiatorer på vägg har jag gjort förr, men var hittar man bra instruktioner/anvisningar för montering och dragning av rör? (Inkopplandet överlåter jag såklart åt en fackman.)
Synlig överallt. I övrigt vet jag inte. Håller på att läsa på. Vad avgör vilket som är lämpligast/billigast/bäst?Demmpa skrev:
Jag har kikat många timmar på Rörmokarläraren till min rördragning hemma
Elförzinkat med presskoppling är väl det billigaste/snabbaste. Det är rätt snyggt också om det är gjort rätt. Men du får hyra verktyg att pressa. Jag hjälpte en gammal kollega med det, vi kapade och monterade så mycket vi kunde innan han hyrde maskinen, när han väl hyrde maskinen så var nästan allt på plats och det gick fort (kort hyrtid).
Program för lite beräkningar http://www.visual-design.se/pm2010/
Program för lite beräkningar http://www.visual-design.se/pm2010/
Tack för tips.S Screew skrev:Elförzinkat med presskoppling är väl det billigaste/snabbaste. Det är rätt snyggt också om det är gjort rätt. Men du får hyra verktyg att pressa. Jag hjälpte en gammal kollega med det, vi kapade och monterade så mycket vi kunde innan han hyrde maskinen, när han väl hyrde maskinen så var nästan allt på plats och det gick fort (kort hyrtid).
Program för lite beräkningar [länk]
S Sigge skrev:
OK. Men vågar man sig på jobbet själv? Har gjort många jobb på huset, men aldrig dragit rör.S Screew skrev:Elförzinkat med presskoppling är väl det billigaste/snabbaste. Det är rätt snyggt också om det är gjort rätt. Men du får hyra verktyg att pressa. Jag hjälpte en gammal kollega med det, vi kapade och monterade så mycket vi kunde innan han hyrde maskinen, när han väl hyrde maskinen så var nästan allt på plats och det gick fort (kort hyrtid).
Program för lite beräkningar [länk]
Prata med den som ska koppla in sakerna så ni är överens om vad och hur alla moment ska göras.
Själv har jag lånat pressverktyg av den som efter min rördragning ska koppla in en fläktkonvektor i garaget.
Själv har jag lånat pressverktyg av den som efter min rördragning ska koppla in en fläktkonvektor i garaget.
Ja det tycker jag, diskutera dina lösningar och tankar med rörisen som ska koppla in allt innan du börjar. Det är ingen raketforskning egentligen, och det viktigaste av allt: följ tillverkarens instruktioner.S Sigge skrev:
Jag skall ringa runt och kolla och se om nån VVS:are kan komma hit för en diskussion. Sen, absolut. Rätt material och instruktioner får man vara mkt noga med.S Screew skrev:
Demmpa skrev:
Går det smidigt att montera flexibla rör (rör/pex el alupex) på väggen? Funderar på om inte det är ett lämpligt alternativ i så fall. Speciellt när det skall dras genom timmerväggen.
smidigt men inte rakt och fint. Kanske rakt om du kör alupex men de är rätt lätta att böja till om du slår emot de. Jag drar alupex i vägg just nu i 32 och hade nog dragit elförzinkat om jag gjort om det. (eller kanske pex i 32)S Sigge skrev:
Klicka här för att svara