Hej på er!
Jag håller på att renovera en villa på 160m2 där vi ska in med golvvärme som värmekälla. Huset har en oisolerad platta > ångspärr > 80mm cellplast > 22mm golvspånskiva.
Jag tänker lägga ut detta på golvspånskivan: glespanel > värmefördelningsplåt > golvvärme 16mm > golvspånskiva 12mm eller golvgips > vinylklick
Vad tror ni om detta? Vad hade ni lagt golvspånskiva 12mm eller golvgips? Eftersom det inte är så mycket isolering nedtill så vill jag ha så lite som möjligt som isolerar uppåt. Som jag förstår det så isolerar golvgips liiite mer än golvspånskiva.
Finns det några andra alternativ?
Jag håller på att renovera en villa på 160m2 där vi ska in med golvvärme som värmekälla. Huset har en oisolerad platta > ångspärr > 80mm cellplast > 22mm golvspånskiva.
Jag tänker lägga ut detta på golvspånskivan: glespanel > värmefördelningsplåt > golvvärme 16mm > golvspånskiva 12mm eller golvgips > vinylklick
Vad tror ni om detta? Vad hade ni lagt golvspånskiva 12mm eller golvgips? Eftersom det inte är så mycket isolering nedtill så vill jag ha så lite som möjligt som isolerar uppåt. Som jag förstår det så isolerar golvgips liiite mer än golvspånskiva.
Finns det några andra alternativ?
Redigerat:
Kanon att inte flyta eller gjuta in GV. Ni har en hyffsad tillvaro, spån 12 mm är lite tunt, bättre med 16 eller allra bäst 22. Med plåtar under så kommer värmen att komma upp riktigt bra. Tänk till på vad du tar för tjocklek, dom bär mycket olika och då måste avståndet på bärläkten anpassas efter det
Okej, ja det är sant med bärigheten, jag har inte tänkt så mycket på det. Jag är också orolig för takhöjden, det är 242 i dagsläget till golvspånskivan, men då ska vi som sagt dit glespanel, en ny spånskiva samt ev. gips på innertaket.. Kom fram till att det kommer att vara ca 235 i takhöjd, men det kanske funkar det också?J jonaserik skrev:Kanon att inte flyta eller gjuta in GV. Ni har en hyffsad tillvaro, spån 12 mm är lite tunt, bättre med 16 eller allra bäst 22. Med plåtar under så kommer värmen att komma upp riktigt bra. Tänk till på vad du tar för tjocklek, dom bär mycket olika och då måste avståndet på bärläkten anpassas efter det
Förr var det 2,4 i takhöjd som gällde enligt byggnorm, har för mig att dom ändrat det i dag. men gäller inte äldre hus. 2,3 duger gott, lägger du bärläckt 22 så finns det plats för GV och lite luft under med. Plåtarna fästes med häftpistol som skjutes i läkten med korta stift, finns kraftiga pistoler att köpa. Då bir det bra med att inga uppstående delar blir som spånet kan ligga på. SE bara till att läkten läggs så att plåtarna hamnar rätt, dom är ca 300 mm breda. och plåtarna går över halva. Lämpligt på läkt är 22X45
EDIT att vända slangen går bra att göra genom att såga ur befintligt golv och trä under läkten.
Framför allt ett tips. GV-slang är lite av egen typ och vill inte vara där du vill, det finns ett s.k minne
i den som säger"" återgå till rullens form """ Då fyller du slangen med VV ca 45 C och pluggar ändarna. otroligt vad snäll den blir. och ligger kvar
EDIT att vända slangen går bra att göra genom att såga ur befintligt golv och trä under läkten.
Framför allt ett tips. GV-slang är lite av egen typ och vill inte vara där du vill, det finns ett s.k minne
i den som säger"" återgå till rullens form """ Då fyller du slangen med VV ca 45 C och pluggar ändarna. otroligt vad snäll den blir. och ligger kvar
Tack för tips!J jonaserik skrev:Förr var det 2,4 i takhöjd som gällde enligt byggnorm, har för mig att dom ändrat det i dag. men gäller inte äldre hus. 2,3 duger gott, lägger du bärläckt 22 så finns det plats för GV och lite luft under med. Plåtarna fästes med häftpistol som skjutes i läkten med korta stift, finns kraftiga pistoler att köpa. Då bir det bra med att inga uppstående delar blir som spånet kan ligga på. SE bara till att läkten läggs så att plåtarna hamnar rätt, dom är ca 300 mm breda. och plåtarna går över halva. Lämpligt på läkt är 22X45
EDIT att vända slangen går bra att göra genom att såga ur befintligt golv och trä under läkten.
Framför allt ett tips. GV-slang är lite av egen typ och vill inte vara där du vill, det finns ett s.k minne
i den som säger"" återgå till rullens form """ Då fyller du slangen med VV ca 45 C och pluggar ändarna. otroligt vad snäll den blir. och ligger kvar
Finns det någon vits med att istället för att lägga läkt på bef. golvspånskiva, att antingen fräsa spånskivan eller rentav ta bort spånskivan och fräsa i cellplasten?
När jag har golvspån 22mm > glesläkt > golvvärme > golvspån 22mm > vinylklick så känns det som att det kan bli mer ljud jämfört med: golvspån 22mm > golvvärme > golvspån 22mm eller är det bara jag som nojar?
Vad är det för fabrikat på golvet ni ska lägga?M mattiasohult skrev:Tack för tips!
Finns det någon vits med att istället för att lägga läkt på bef. golvspånskiva, att antingen fräsa spånskivan eller rentav ta bort spånskivan och fräsa i cellplasten?
När jag har golvspån 22mm > glesläkt > golvvärme > golvspån 22mm > vinylklick så känns det som att det kan bli mer ljud jämfört med: golvspån 22mm > golvvärme > golvspån 22mm eller är det bara jag som nojar?
Kolla om golvtillverkaren har någon riktlinje hur golvet ska läggas.
Bör inte bli nån skillnad i ljud oavsett vilket av de 2 alternativen ovan du väljer att köra på.
Finns en del trådar här på Byggahus om vinylklick och golvvärme. Läste att Pergo rekommenderar max 27°C i direkt kontakt temperatur.
Inte bestämt oss, men jag pratade med pergo som säger att de kräver att man antingen flytspacklar eller har en skiva högst upp, minst 9mmFredrikR skrev:
Vad är det för fabrikat på golvet ni ska lägga?
Kolla om golvtillverkaren har någon riktlinje hur golvet ska läggas.
Bör inte bli nån skillnad i ljud oavsett vilket av de 2 alternativen ovan du väljer att köra på.
Finns en del trådar här på Byggahus om vinylklick och golvvärme. Läste att Pergo rekommenderar max 27°C i direkt kontakt temperatur.
Jo, jag vet att det är 250mm som rekommenderas, men har pratat med vvs företag, golvvärme och golvtillverkare som alla säger att det kommer funka gott, så länge vi inte isolerar för mycket uppåtJ Jochi skrev:
Gips leder värme bättre än trä, så kan du använda golvgips skulle det vara bra.
https://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-och-u-varden-for-olika-material
https://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-och-u-varden-for-olika-material
Finns det någon nackdel med att ha golvgips på glespanel? Kommer det att hålla? Är det stabilt nog?

