Vi har en stor Jötul kamin i källaren. Vi behöver bara fylla den en gång, så blir det så varmt i det stora rummet den står i, så det går nästan inte att vara där. Jag har funderat mycket på hur vi skulle kunna ta vara på den värmen till vardagsrummet, som ligger precis ovanför spisen. Har tänkt att man kunde öppna upp golvet/taket, kanske 30 x 60 cm, med kanske ett galler över hålet, så att värmen skulle strömma upp där. Kanske ställa en mekanisk fläkt uppe på spisen, som hjälper till att få upp värmen. Skulle det vara görligt? Eller finns det kanske andra smarta lösningar.
Nu gäller det att vara så kreativ man kan för att sänka elkostnaden.
Nu gäller det att vara så kreativ man kan för att sänka elkostnaden.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Låter iofs smart - ett galler i golvet så sprids ju värmen uppåt sen...K Kristina J skrev:Vi har en stor Jötul kamin i källaren. Vi behöver bara fylla den en gång, så blir det så varmt i det stora rummet den står i, så det går nästan inte att vara där. Jag har funderat mycket på hur vi skulle kunna ta vara på den värmen till vardagsrummet, som ligger precis ovanför spisen. Har tänkt att man kunde öppna upp golvet/taket, kanske 30 x 60 cm, med kanske ett galler över hålet, så att värmen skulle strömma upp där. Kanske ställa en mekanisk fläkt uppe på spisen, som hjälper till att få upp värmen. Skulle det vara görligt? Eller finns det kanske andra smarta lösningar.
Nu gäller det att vara så kreativ man kan för att sänka elkostnaden.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 215 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 215 inlägg
Oftast har man en värmeförflyttare , läs fläkt .
Ett hål i golvet + en cirkulär fläkt .
Finns att köpa som färdigt kit .
https://www.byggmax.se/värmeflyttare-airmove-2-0-p6442135?gclid=CjwKCAiAjPyfBhBMEiwAB2CCIlkIX_l5HlYNX0Tk42CFsI_K_Haa6W5sCBMRAt9SG9rNB2mj-CZrLhoC_4UQAvD_BwE#1097=56523
Har själv ett 2 pl hus med golvvärme + braskamin på nedre plan och ingen uppvärmning på ö-plan .
Mycket svårt att få värmen till ö-våningen , då via trappen .
Håller mellan 21-25 gr på nedre plan och 16 - 19 gr på ö-plan
Ett hål i golvet + en cirkulär fläkt .
Finns att köpa som färdigt kit .
https://www.byggmax.se/värmeflyttare-airmove-2-0-p6442135?gclid=CjwKCAiAjPyfBhBMEiwAB2CCIlkIX_l5HlYNX0Tk42CFsI_K_Haa6W5sCBMRAt9SG9rNB2mj-CZrLhoC_4UQAvD_BwE#1097=56523
Har själv ett 2 pl hus med golvvärme + braskamin på nedre plan och ingen uppvärmning på ö-plan .
Mycket svårt att få värmen till ö-våningen , då via trappen .
Håller mellan 21-25 gr på nedre plan och 16 - 19 gr på ö-plan
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du behöver ingen fläkt. Pröva utan först. Ett hål i närheten av kaminen.
Däremot måste du också ha öppet på något vis så att svalare returluft kan strömma åter ned från vardagsrummet till kaminen igen. Enklast om du inte har öppet med t ex trappa till källaren, så är det ett hål, så långt bort från det andra hålet som möjligt.
Däremot måste du också ha öppet på något vis så att svalare returluft kan strömma åter ned från vardagsrummet till kaminen igen. Enklast om du inte har öppet med t ex trappa till källaren, så är det ett hål, så långt bort från det andra hålet som möjligt.
Tack för info. Vi har en trappa till källaren några meter från hålet, så då kanske det skulle kunna funka. Huset är inte så stort.H Hybro skrev:Du behöver ingen fläkt. Pröva utan först. Ett hål i närheten av kaminen.
Däremot måste du också ha öppet på något vis så att svalare returluft kan strömma åter ned från vardagsrummet till kaminen igen. Enklast om du inte har öppet med t ex trappa till källaren, så är det ett hål, så långt bort från det andra hålet som möjligt.
*K Kristina J skrev:Vi har en stor Jötul kamin i källaren. Vi behöver bara fylla den en gång, så blir det så varmt i det stora rummet den står i, så det går nästan inte att vara där. Jag har funderat mycket på hur vi skulle kunna ta vara på den värmen till vardagsrummet, som ligger precis ovanför spisen. Har tänkt att man kunde öppna upp golvet/taket, kanske 30 x 60 cm, med kanske ett galler över hålet, så att värmen skulle strömma upp där. Kanske ställa en mekanisk fläkt uppe på spisen, som hjälper till att få upp värmen. Skulle det vara görligt? Eller finns det kanske andra smarta lösningar.
Nu gäller det att vara så kreativ man kan för att sänka elkostnaden.
Nja, bara ett hål ger nog inte mycket. Du skriver ”så att värmen skulle strömma upp där”.
Värme strömmar inte men däremot varm luft. Den luft som tas från kaminrummet måste ersättas, helst från vardagsrummet via ett annat hål, alternativt från andra rum nära kaminrummet. I det senare fallet fylls vardagsrummet på med mer luft som måste strömma vidare till andra rum eller ut.
För att det skall bli klös i ett litet hål som 30 x 30 cm krävs en lågvarvig fläkt för tyst gång. Hålet i vardagsrummet måste få ett gångbart galler med vertikala lameller som bromsar flödet lite.
Antag ett flöde genom fläkthålet som en köksfläkt om 300 m3/h. Då är den flyttade värmeeffekten ca 100 Watt (0,1 kW) per grad övertemperatur (21- 20= 1). Är övertemp 5 C blir värmeflytttningen 500 W.
Lite överkurs: Värme stiger inte uppåt. Det gör bara värmda fluider som luft och vatten. Om man har ett meter långt vertikalt rör och värmer det på mitten så blir det lika varmt i nedre som i övre änden.
*
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Rätt sätt att göra det på är att ha ett passivt varmluftsintag ovanför kaminen som för upp varmluft i vardagsrummet. Och ett annat hål längre bort med fläkt som drar ner kall luft i källaren.
Tack, det var en utförlig beskrivning. Då blir det kanske inte fel att vi börjar med hålet, och fortsätter medJ Jochi skrev:*
Nja, bara ett hål ger nog inte mycket. Du skriver ”så att värmen skulle strömma upp där”.
Värme strömmar inte men däremot varm luft. Den luft som tas från kaminrummet måste ersättas, helst från vardagsrummet via ett annat hål, alternativt från andra rum nära kaminrummet. I det senare fallet fylls vardagsrummet på med mer luft som måste strömma vidare till andra rum eller ut.
För att det skall bli klös i ett litet hål som 30 x 30 cm krävs en lågvarvig fläkt för tyst gång. Hålet i vardagsrummet måste få ett gångbart galler med vertikala lameller som bromsar flödet lite.
Antag ett flöde genom fläkthålet som en köksfläkt om 300 m3/h. Då är den flyttade värmeeffekten ca 100 Watt (0,1 kW) per grad övertemperatur (21- 20= 1). Är övertemp 5 C blir värmeflytttningen 500 W.
Lite överkurs: Värme stiger inte uppåt. Det gör bara värmda fluider som luft och vatten. Om man har ett meter långt vertikalt rör och värmer det på mitten så blir det lika varmt i nedre som i övre änden.
*
fläkt, om vi inte får något godtagbar effekt.
Rätt säker på att du inte behöver nån fläkt.
Hål i taket rätt nära kaminen, sen öppet ned till kaminen från husets övervåning och ned för trappan. Så kommer luften att strömma.
Här hemma hos mig har jag en täljstensugn placerad mitt i kåken.
Helt öppen planlösning. Enda värmekällan som värmer kåken året runt.
Inga fläktar. Varm luft stiger upp utefter taken och ned efter fönster och väggar. Strömmar sen över alla golv in mot ugnen.
Tror Ni mig inte, så kom gärna på studiebesök, bastubad och täljstensugnsbakad pizza eller nåt annat gött.
Hål i taket rätt nära kaminen, sen öppet ned till kaminen från husets övervåning och ned för trappan. Så kommer luften att strömma.
Här hemma hos mig har jag en täljstensugn placerad mitt i kåken.
Helt öppen planlösning. Enda värmekällan som värmer kåken året runt.
Inga fläktar. Varm luft stiger upp utefter taken och ned efter fönster och väggar. Strömmar sen över alla golv in mot ugnen.
Tror Ni mig inte, så kom gärna på studiebesök, bastubad och täljstensugnsbakad pizza eller nåt annat gött.
Ha ha, trevligt, du stärker mig i tillvägagångssättet!H Hybro skrev:Rätt säker på att du inte behöver nån fläkt.
Hål i taket rätt nära kaminen, sen öppet ned till kaminen från husets övervåning och ned för trappan. Så kommer luften att strömma.
Här hemma hos mig har jag en täljstensugn placerad mitt i kåken.
Helt öppen planlösning. Enda värmekällan som värmer kåken året runt.
Inga fläktar. Varm luft stiger upp utefter taken och ned efter fönster och väggar. Strömmar sen över alla golv in mot ugnen.
Tror Ni mig inte, så kom gärna på studiebesök, bastubad och täljstensugnsbakad pizza eller nåt annat gött.