Vi har en stor Jötul kamin i källaren. Vi behöver bara fylla den en gång, så blir det så varmt i det stora rummet den står i, så det går nästan inte att vara där. Jag har funderat mycket på hur vi skulle kunna ta vara på den värmen till vardagsrummet, som ligger precis ovanför spisen. Har tänkt att man kunde öppna upp golvet/taket, kanske 30 x 60 cm, med kanske ett galler över hålet, så att värmen skulle strömma upp där. Kanske ställa en mekanisk fläkt uppe på spisen, som hjälper till att få upp värmen. Skulle det vara görligt? Eller finns det kanske andra smarta lösningar.
Nu gäller det att vara så kreativ man kan för att sänka elkostnaden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Kristina J skrev:
Vi har en stor Jötul kamin i källaren. Vi behöver bara fylla den en gång, så blir det så varmt i det stora rummet den står i, så det går nästan inte att vara där. Jag har funderat mycket på hur vi skulle kunna ta vara på den värmen till vardagsrummet, som ligger precis ovanför spisen. Har tänkt att man kunde öppna upp golvet/taket, kanske 30 x 60 cm, med kanske ett galler över hålet, så att värmen skulle strömma upp där. Kanske ställa en mekanisk fläkt uppe på spisen, som hjälper till att få upp värmen. Skulle det vara görligt? Eller finns det kanske andra smarta lösningar.
Nu gäller det att vara så kreativ man kan för att sänka elkostnaden.
Låter iofs smart - ett galler i golvet så sprids ju värmen uppåt sen...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Låter iofs smart - ett galler i golvet så sprids ju värmen uppåt sen...
Tack, så du tror på idén?
 
Tomture61
Oftast har man en värmeförflyttare , läs fläkt .
Ett hål i golvet + en cirkulär fläkt .
Finns att köpa som färdigt kit .
https://www.byggmax.se/värmeflyttare-airmove-2-0-p6442135?gclid=CjwKCAiAjPyfBhBMEiwAB2CCIlkIX_l5HlYNX0Tk42CFsI_K_Haa6W5sCBMRAt9SG9rNB2mj-CZrLhoC_4UQAvD_BwE#1097=56523

Har själv ett 2 pl hus med golvvärme + braskamin på nedre plan och ingen uppvärmning på ö-plan .
Mycket svårt att få värmen till ö-våningen , då via trappen .
Håller mellan 21-25 gr på nedre plan och 16 - 19 gr på ö-plan
 
Redigerat:
S saltet skrev:
Pröva med denna lösning.

[länk]
Tack, det var något nytt. Ska läsa mera om det, låter spännande
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Oftast har man en värmeförflyttare , läs fläkt .
Ett hål i golvet + en cirkulär fläkt .
Finns att köpa som färdigt kit .
[länk]
Tack, samma lösning som ovan
 
Du behöver ingen fläkt. Pröva utan först. Ett hål i närheten av kaminen.

Däremot måste du också ha öppet på något vis så att svalare returluft kan strömma åter ned från vardagsrummet till kaminen igen. Enklast om du inte har öppet med t ex trappa till källaren, så är det ett hål, så långt bort från det andra hålet som möjligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Du behöver ingen fläkt. Pröva utan först. Ett hål i närheten av kaminen.

Däremot måste du också ha öppet på något vis så att svalare returluft kan strömma åter ned från vardagsrummet till kaminen igen. Enklast om du inte har öppet med t ex trappa till källaren, så är det ett hål, så långt bort från det andra hålet som möjligt.
Tack för info. Vi har en trappa till källaren några meter från hålet, så då kanske det skulle kunna funka. Huset är inte så stort.
 
K Kristina J skrev:
Vi har en stor Jötul kamin i källaren. Vi behöver bara fylla den en gång, så blir det så varmt i det stora rummet den står i, så det går nästan inte att vara där. Jag har funderat mycket på hur vi skulle kunna ta vara på den värmen till vardagsrummet, som ligger precis ovanför spisen. Har tänkt att man kunde öppna upp golvet/taket, kanske 30 x 60 cm, med kanske ett galler över hålet, så att värmen skulle strömma upp där. Kanske ställa en mekanisk fläkt uppe på spisen, som hjälper till att få upp värmen. Skulle det vara görligt? Eller finns det kanske andra smarta lösningar.
Nu gäller det att vara så kreativ man kan för att sänka elkostnaden.
*
Nja, bara ett hål ger nog inte mycket. Du skriver ”så att värmen skulle strömma upp där”.
Värme strömmar inte men däremot varm luft. Den luft som tas från kaminrummet måste ersättas, helst från vardagsrummet via ett annat hål, alternativt från andra rum nära kaminrummet. I det senare fallet fylls vardagsrummet på med mer luft som måste strömma vidare till andra rum eller ut.
För att det skall bli klös i ett litet hål som 30 x 30 cm krävs en lågvarvig fläkt för tyst gång. Hålet i vardagsrummet måste få ett gångbart galler med vertikala lameller som bromsar flödet lite.

Antag ett flöde genom fläkthålet som en köksfläkt om 300 m3/h. Då är den flyttade värmeeffekten ca 100 Watt (0,1 kW) per grad övertemperatur (21- 20= 1). Är övertemp 5 C blir värmeflytttningen 500 W.

Lite överkurs: Värme stiger inte uppåt. Det gör bara värmda fluider som luft och vatten. Om man har ett meter långt vertikalt rör och värmer det på mitten så blir det lika varmt i nedre som i övre änden.
*
 
Redigerat:
Rätt sätt att göra det på är att ha ett passivt varmluftsintag ovanför kaminen som för upp varmluft i vardagsrummet. Och ett annat hål längre bort med fläkt som drar ner kall luft i källaren.
 
  • Gilla
Kristina J och 2 till
  • Laddar…
J Jochi skrev:
*
Nja, bara ett hål ger nog inte mycket. Du skriver ”så att värmen skulle strömma upp där”.
Värme strömmar inte men däremot varm luft. Den luft som tas från kaminrummet måste ersättas, helst från vardagsrummet via ett annat hål, alternativt från andra rum nära kaminrummet. I det senare fallet fylls vardagsrummet på med mer luft som måste strömma vidare till andra rum eller ut.
För att det skall bli klös i ett litet hål som 30 x 30 cm krävs en lågvarvig fläkt för tyst gång. Hålet i vardagsrummet måste få ett gångbart galler med vertikala lameller som bromsar flödet lite.

Antag ett flöde genom fläkthålet som en köksfläkt om 300 m3/h. Då är den flyttade värmeeffekten ca 100 Watt (0,1 kW) per grad övertemperatur (21- 20= 1). Är övertemp 5 C blir värmeflytttningen 500 W.

Lite överkurs: Värme stiger inte uppåt. Det gör bara värmda fluider som luft och vatten. Om man har ett meter långt vertikalt rör och värmer det på mitten så blir det lika varmt i nedre som i övre änden.
*
Tack, det var en utförlig beskrivning. Då blir det kanske inte fel att vi börjar med hålet, och fortsätter med
fläkt, om vi inte får något godtagbar effekt.
 
F Finndjävel skrev:
Rätt sätt att göra det på är att ha ett passivt varmluftsintag ovanför kaminen som för upp varmluft i vardagsrummet. Och ett annat hål längre bort med fläkt som drar ner kall luft i källaren.
*
Bra sätt. Då kan fläkten placeras i ett slitsat skåp för ljuddämpning
 
Rätt säker på att du inte behöver nån fläkt.
Hål i taket rätt nära kaminen, sen öppet ned till kaminen från husets övervåning och ned för trappan. Så kommer luften att strömma.

Här hemma hos mig har jag en täljstensugn placerad mitt i kåken.
Helt öppen planlösning. Enda värmekällan som värmer kåken året runt.
Inga fläktar. Varm luft stiger upp utefter taken och ned efter fönster och väggar. Strömmar sen över alla golv in mot ugnen.

Tror Ni mig inte, så kom gärna på studiebesök, bastubad och täljstensugnsbakad pizza eller nåt annat gött.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Rätt säker på att du inte behöver nån fläkt.
Hål i taket rätt nära kaminen, sen öppet ned till kaminen från husets övervåning och ned för trappan. Så kommer luften att strömma.

Här hemma hos mig har jag en täljstensugn placerad mitt i kåken.
Helt öppen planlösning. Enda värmekällan som värmer kåken året runt.
Inga fläktar. Varm luft stiger upp utefter taken och ned efter fönster och väggar. Strömmar sen över alla golv in mot ugnen.

Tror Ni mig inte, så kom gärna på studiebesök, bastubad och täljstensugnsbakad pizza eller nåt annat gött.
Ha ha, trevligt, du stärker mig i tillvägagångssättet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.