Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Vad har du för märke?H Hybro skrev:Rätt säker på att du inte behöver nån fläkt.
Hål i taket rätt nära kaminen, sen öppet ned till kaminen från husets övervåning och ned för trappan. Så kommer luften att strömma.
Här hemma hos mig har jag en täljstensugn placerad mitt i kåken.
Helt öppen planlösning. Enda värmekällan som värmer kåken året runt.
Inga fläktar. Varm luft stiger upp utefter taken och ned efter fönster och väggar. Strömmar sen över alla golv in mot ugnen.
Tror Ni mig inte, så kom gärna på studiebesök, bastubad och täljstensugnsbakad pizza eller nåt annat gött.
Vad är det för insats du eldar i?
Vad väger den?
Nyfiken, japp
Vad gäller TS fråga skulle jag sätta en fläkt som trycker ner vardagsrumsluften och låta det sippra ut uppvärmd luft mot trappen.
/W
Varför jobba tvärtemot det naturliga?Workingclasshero skrev:
Varm luft stiger själv uppåt. Skapar ett litet undertryck i källaren. Och så blir det cirkulation.
Din tanke är väl bra om man önskar värma trappstegen och inte få speciellt mycket varmare i vardagsrummet.
Men så tillkommer drift av fläkt, typ i onödan.
Hur som haver... Början till det hela, oavsett vart man jagar luften, så behövs ett hål i golvet.
Redigerat:
Denna årstiden räcker det med en tvåtimmars brasa på morgonen.
Varm till nästa dag.
Regnar det om dagen, så gör jag en mindre myseld.
Oavsett så är det billig uppvärmning av kåken sedan 2003 utom första 4 åren med avbetalning av lån i stället för el.
Fast jag köper typ lasbilslass med ved (ingen egen skog).
Såg att tempen i bakugnen är drygt 180 grader nu. Och blir så tills i kväll. Så det blir potatisbröd senare i dag.
Kan lägga upp receptet. Även om det blir lite OT.
Varm till nästa dag.
Regnar det om dagen, så gör jag en mindre myseld.
Oavsett så är det billig uppvärmning av kåken sedan 2003 utom första 4 åren med avbetalning av lån i stället för el.
Fast jag köper typ lasbilslass med ved (ingen egen skog).
Såg att tempen i bakugnen är drygt 180 grader nu. Och blir så tills i kväll. Så det blir potatisbröd senare i dag.
Kan lägga upp receptet. Även om det blir lite OT.
Fantastisk uppvärmning m m du har, speciellt nu när elen är så dyr, kan bara gratulera!H Hybro skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
