Hej,
Har ett hus från 2004 med en elförbrukningen på ca. 10000kWh/år. Jag undrar om det är lönt att isolera lite mer med lösull för att minska elförbrukning ännu mer. Eller är risker för fuktskador inte värt det? Man brukar säga att inte isolera för mycket
jag har idag ungefär 30 cm isolering på vinden.
Tilläggsisolera - men inte för mycket! - Svenska Byggnadsvårdsföreningen (byggnadsvard.se)
Isolering av tak och vind - Slöjd & Byggnadsvård (slojdochbyggnadsvard.se)
Har ett hus från 2004 med en elförbrukningen på ca. 10000kWh/år. Jag undrar om det är lönt att isolera lite mer med lösull för att minska elförbrukning ännu mer. Eller är risker för fuktskador inte värt det? Man brukar säga att inte isolera för mycket
Tilläggsisolera - men inte för mycket! - Svenska Byggnadsvårdsföreningen (byggnadsvard.se)
Isolering av tak och vind - Slöjd & Byggnadsvård (slojdochbyggnadsvard.se)
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Ett hus från 2004 måste vara byggt med åldersbeständig plast som håller fukten kvar inne huset och fukten ventileras ut med ventilationen. Vindsluckan ska ha tätningslist. Då finns ingen risk att den extra fukten tränger upp och skadar vinden och det går bra att isolera mer om det finns utrymme. Med hjälp av sajten energiberakning.se borde du kunna räkna ut hur många kWh det går att spara genom att lägga på t.ex. 20 cm isolering ytterligare. Är nog inga stora mängder och total förbrukning 10000 kWh/år är redan lågt.
Tack för tipset. Går det bra att använda isolerskiva (istället för lös ull) ovanpå eller måste jag använda lösull? Isolerskiva tänker jag är lite enklare att lägga och dammar mindre.J Josth skrev:Ett hus från 2004 måste vara byggt med åldersbeständig plast som håller fukten kvar inne huset och fukten ventileras ut med ventilationen. Vindsluckan ska ha tätningslist. Då finns ingen risk att den extra fukten tränger upp och skadar vinden och det går bra att isolera mer om det finns utrymme. Med hjälp av sajten energiberakning.se borde du kunna räkna ut hur många kWh det går att spara genom att lägga på t.ex. 20 cm isolering ytterligare. Är nog inga stora mängder och total förbrukning 10000 kWh/år är redan lågt.
Klicka här för att svara

