Hej,
vi har problem med att värmesystemet läcker (vattenburet).

Från fjärrvärmeinstallationen går värmerören ut i ett litet rum under trappan som går upp till övervåningen. Under nedersta steget fortsätter rören tvärs över (under!) ett litet allrum till radiatorn där och sedan upp till radiatorn i köket och så ner igen.

Problemet är att läckan tycks finnas under allrumsgolvet av parkett! :(

Nu undrar jag förstås om det går att laga läckan utan att riva upp golvet, kanske med något slags krympslang eller liknande. Några förslag??

Och är det någon som vet om det finns någon firma i Göteborgstrakten som har möjlighet att kika in under golvet. Jag tänker mig en fjärrstyrd kamera på hjul, eller en som sitter i änden av en vajer som man kan styra på några meters avstånd.
 
Hej, Det blir nog tyvärr svårt att laga utan att bryta upp golvet, om inte det finns tillräckligt med plats för att komma ut underifrån förstås.

Slamsugningskillarna har kameror, som de filmar inuti avloppsrör mm, kanske man kunde pilla in en sån under golvet för att se hur det ser ut?
 
Om du har en läcka så borde det droppa ut vatten någonstans. Gör det det?
Hur kan du vara säker på att läckan är under golvet annars?
Men om du är säker på att läckan är där så är det nog enklast att pilla in ett nytt rör och kapa bort det gamla röret.
Jag har lyckats trycka in rör mellan två våningsplan (32 mm i annat syfte). Det var knöligt men men hjälp så gick det till slut.
 
BAS skrev:
Om du har en läcka så borde det droppa ut vatten någonstans. Gör det det?
Hur kan du vara säker på att läckan är under golvet annars?
Men om du är säker på att läckan är där så är det nog enklast att pilla in ett nytt rör och kapa bort det gamla röret.
Jag har lyckats trycka in rör mellan två våningsplan (32 mm i annat syfte). Det var knöligt men men hjälp så gick det till slut.
Tack båda två!

Vi ser att vattentrycket i systemet sjunker, från ca 1,5 till 0,75 bar på en till två dagar. Däremot hittar vi ingen fukt någonstans, vilket jag tycker verkar tyda på att det åtminstone inte är på andra våningen läckan finns. Vi öppnade den troligaste platsen för läckan, bakom handfat/toalettstol, där flera kopplingar finns, men där var det fnösketorrt.

Därefter satte vi in ventiler till rören som går under golvet till radiatorerna i allrummet, och trycket har visserligen sjunkit, men bara från 1,5 till 1,2 bar på en vecka. Men något vatten har vi inte sett. Kanske försvinner det ner i grunden någonstans, eller så har vi en fin bassäng under golvet. ;)

Möjligen går det att få in ett nytt rör under golvet. Det är svårt att säga för utrymmet är begränsat, men vi blir lik förbenat tvungna att såga upp parketten någonstans. Kanske kan det räcka att göra det vi elementet, och det skulle vi väl kunna leva med. Men tyvärr finns det dessutom en koppling under golvet som går till elementet i hallen. :(
 
hej jag hade likadant men det var mitt expantionkärl som det var lite tryck i jag hade bara 0,3,jag fyllde på så jag kom upp till nästan 1 bar men det sänktes snart till 0,3-0,4,så jag tryckte bara i mer luft i expantionkärlet så nu ligger det konstan på 0,7,bara ett tips.glenn
 
Det första ni bör göra är i så fall att provtrycka rören ni tror läcker innan ni börjar bryta upp golvet.

Tryckexpansion är ett skit!
Är blåsan hel?
Har ni rätt förtryck?
Är säkerhetsventilen verkligen helt tät? Trä en påse på avloppet och tejpa åt så ser du om det läcker.
 
Om ni har 1,5bars vattentryck när systemet är kallt så öppnar säk.ventilen så fort systemet blir varmare (och trycket ökar). och trycket blir lägre nästa gång det blir kallt i systemet. Detta speciellt nu när ute.tempen varierar kraftigt mellan natt och dag. Men stannar trycket på 0,75bar så är det nog ingen fara.

Annars är det nog exp.kärlet som spökar:
Gör systemet trycklöst och låt säkerhetventilen stå öppen, sedan fyller ni på med luft med en kompressor med tryckmätare (typ den man fyller på luft i däcken på macken) fyll tills du har rätt tryck = höjden till högsta element i meter / 10 = x antal bar. 5m = 0,5 bar.
Sedan fyller ni på med vatten till vatten trycket är ca 0,2 bar högre än lufttrycket (detta gäller när systemet är kallt, är det varm får ni lägga vattentrycket lite högre).


Men det kan ju även vara säk.ventilen som läker, som matss påpekar.
 
Hocke skrev:
Om ni har 1,5bars vattentryck när systemet är kallt så öppnar säk.ventilen så fort systemet blir varmare (och trycket ökar). och trycket blir lägre nästa gång det blir kallt i systemet. Detta speciellt nu när ute.tempen varierar kraftigt mellan natt och dag. Men stannar trycket på 0,75bar så är det nog ingen fara.

Annars är det nog exp.kärlet som spökar:
Gör systemet trycklöst och låt säkerhetventilen stå öppen, sedan fyller ni på med luft med en kompressor med tryckmätare (typ den man fyller på luft i däcken på macken) fyll tills du har rätt tryck = höjden till högsta element i meter / 10 = x antal bar. 5m = 0,5 bar.
Sedan fyller ni på med vatten till vatten trycket är ca 0,2 bar högre än lufttrycket (detta gäller när systemet är kallt, är det varm får ni lägga vattentrycket lite högre).


Men det kan ju även vara säk.ventilen som läker, som matss påpekar.

Tack för visat intresse!

Men jag tror att ni har fel. Tidigare kanske vi behövde fylla på vatten en gång per år eller t.o.m. mindre än det. Men det allra senaste, innan vi stängde av tillförseln till några av elementen, behövdes det varannan dag!

Därefter har vi fått fjärrvärme installerat, så nu är expansionskärlet mindre, om det kan betyda nåt.
 
Visst kan vi ha fel, men det är ju ganska enkelt att testa det, sätt en påse på utloppet för säk.ventilen så ser du om det kommer vatten där.
Att trycket sjunker mindre kan ha att göra med att den expanderande volymen minskar när ni stänger av vissa delar och därmed trycks det ut mindre mängd vatten.
Det är alltid bäst att prova enkla saker innan man börjar riva.......
 
W
Om det nu läcker eller som alternativ till att byta rören och total dema golv mm så kan du låta en firma relina rören med epoxi. Det kostar nog samma pengar (runt 35000) men dels får du 10 års garanti (mot 2 på nya rör) men de kommer garanterat att hålla i 50+ år och di slipper allt rivande. det tar bara 24-48 timmar oxo.
 
Hocke skrev:
Visst kan vi ha fel, men det är ju ganska enkelt att testa det, sätt en påse på utloppet för säk.ventilen så ser du om det kommer vatten där.
Att trycket sjunker mindre kan ha att göra med att den expanderande volymen minskar när ni stänger av vissa delar och därmed trycks det ut mindre mängd vatten.
Det är alltid bäst att prova enkla saker innan man börjar riva.......
Kollade för säkerhets skull, och det är så illa som jag befarade: det kommer inget vatten genom säkerhetsventilen. :(

Nu har ju inte trycket gått ner så mycket under den här perioden, så kollen fortsätter, men det känns inte som om det är problemet.

Ni hade gärna fått ha rätt!
 
Wester skrev:
Om det nu läcker eller som alternativ till att byta rören och total dema golv mm så kan du låta en firma relina rören med epoxi. Det kostar nog samma pengar (runt 35000) men dels får du 10 års garanti (mot 2 på nya rör) men de kommer garanterat att hålla i 50+ år och di slipper allt rivande. det tar bara 24-48 timmar oxo.
35000!? Huva!

Det var mycket pengar men slipper man bryta upp golvet så...
Och detta går alltså att göra genom en liten lucka under trappan in under golvet?
 
Jag har exakt samma problematik. Bytt expansionskärl och alla säkerhetsventiler. Måste fylla på mellan 2-5 liter per dygn. Hittade på nätet Multiseal https://www.vvsochbad.se/multiseal-...lZhu1PuH2zzd712Q-3YkcV0Ef6pCuGQhoC9UMQAvD_BwE
Så nu letar jag efter en VVS firma som kan testa att gör detta, verkar dock väldigt svårt att få napp.
Är det någon i denna tråd som vet någon firma i stockholmstrakten som gör sådana jobb?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.