6 194 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Brådskande Comfortzone ce65
Tack snälla ni fina medmänniskor. Rumtemperaturen ökat långsam från 15 till 16,5 grader nu och hoppas det komma upp mer till 22 grader. Varmvattprioritet värde låg Det står min retur temp värde 7,5 nu och varmvättnet 50grader nu. Det ståt normaldrift.TACKtensiden skrev:
Håller med 13th Marine. Det ser väl ut som om det borde lösa sig, men det kan ta ett tag att få upp värmen i huset igen.
Här är manualen för din pump (om du inte har den någonstans redan): chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/[länk]
På sidan 12 har du anvisning för att se vad pumpen håller på med just nu. Det är samma som du gjorde tidigare i tråden och tog bild på.
Dvs håll in Esc och pil upp i tre sekunder. Sedan bläddra fram till bilden där du har temperaturer benämnda A B C D.
Överst i bilden har du bokstaven R följt av fem siffror som är 0 eller 1. Den första siffran är 0 om kompressorn är avstäng och 1 om den är igång, dvs om pumpen försöker tillverka värme eller inte. Du vill ha 1 här just nu.
Andra siffran är 0 om pumpen tillverkar varmvatten och 1 om den tillverkar värme till huset. Resterande siffrorna är om tillskottsvärme är på eller inte.
I korta drag vill du åtminstone att det står R11000 just nu. Men det kan ju skilja lite beroende på omständigheter för stunden.
Där du har ett A följt av en massa 0 eller 1 är felkoden. Du vill ha A0000000... Dvs en etta här betyder att något är fel, så bara nollor.
För temperaturerna längst ner har du:
A = Rumstemperatur
B = Varmvattentemperatur
C = Förångartemperatur
D = Returtemperatur
De två första säger sig lite självt. När kompressorn är igång skall C vara under +5 grader. Det kan ta några minuter efter start innan den nått dit.
D är temperaturen på värmeslingan när den kommer tillbaks till pumpen. Det borde vara högre än rumstemperaturen, men lägre än vad pumpen skickar ut i systemet, detta eftersom du vill att värmen skall lämna systemet och gå ut i huset istället. Kan tänka mig någonstans runt 30-40 grader kanske?
Hej jag vill passa på och fråga om den här luftintagen som finns 2st inköket 2st i vardagsrummet, en i varje 3st sovrum på bara plan1. Det kommer mycket kalt luft genom dessa . Vi har dem öppet hela året!!N Nannito skrev:
Ska vi låta dem öppna under vintertiden?.
Vad har dem för funktion?. Tack
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 647 inlägg
Dessutom behövs luften för värmepumpens skull.
Hej igen. Jag kollar pumpen ofta och rumtemperaturen är 21 grader nu och mycket värmare är hemma tack vara ert hjälp. Jag vet att maskinen tidigare gick på högvarv och alla tre små lampor i displayen lyste då. Och sen brukade det översta blinka ett tag och sen slukner . Den mittersta lyset arbetar och slukner lite senare. Driftlampan nederst lyser ensam hela tiden tidigare.13th Marine skrev:
NU, märker jag att maskinen gå på högvara och högljud helatiden.
1-Den översta lyset arbetar eller blinkar men jag har inte sett den sluknar hela igår och idagen.
2-Det mittersta arbeta och sluknar normalt som förr.
3-Den nedersta driftlampan lyser hela tiden normalt.
4-inget lyse från larm lampan.
Maskinen förbrukade 120 kw/dygn före dcember 2021. Och nu med samma
1-Det förbrukade från kl 00 00 torsdag till kl 00,00 fredag 95 KW och rumtemperaturen låg på 15-18grader.
2-Det förbrukade mellan kln00 00 fredag till kl00 00 lördag 240 KW och rumtemperaturen var 19,5 grader..
Varför sluknar inte det översta lampan? Ta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 647 inlägg
Den översta lampan betyder att kompressorn kör, när den blinkar så avfrostas pumpen.
Lampan i mitten är för eltillskott.
Eftersom kompressorn är varvtalsstyrd (det är det inverter som behövde startas om gör) så kan pumpen köra på låga varv och inte stänga av sig.
Hur mycket pumpen förbrukar har att göra med hur kallt det är, och hur stort huset är i relation till pumpen.
Att den drar dubbelt upp när den behöver hämta igen förlorad värme är nog inte konstigt.
Lampan i mitten är för eltillskott.
Eftersom kompressorn är varvtalsstyrd (det är det inverter som behövde startas om gör) så kan pumpen köra på låga varv och inte stänga av sig.
Hur mycket pumpen förbrukar har att göra med hur kallt det är, och hur stort huset är i relation till pumpen.
Att den drar dubbelt upp när den behöver hämta igen förlorad värme är nog inte konstigt.
Vi stänger alla utom sovrummet när det är väldigt kallt. Det har inte blivit någon skillnad på luftkvaliten, men det beror ju på hur tätt huset är i övrigt, hur många man är som bor där m.m.N Nannito skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 647 inlägg
Har ni också en frånluftsvärmepump?mrsnhp skrev:
För att en sådan ska fungera vettigt krävs också tilluft i huset nämligen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Hoppas TS bestrider ev faktura från dem som skickade ut teknikern...
Bra jobbat forum och TS!
Bra jobbat forum och TS!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 647 inlägg
Kan tilläggas att en Comfortzone ce65 behöver ca 60-95l/s för driften.
Hej och tack för svaren och hjälpen.Jag har skrivit om vilken okunnig tekniker ni har skickat och vänta på deras svar. Tack vara ert hjälp så pumpen fungerar nu Tack13th Marine skrev:
Mvh
13th Marine skrev:
Hej13th Marine skrev:
13th Marine skrev:
13th Marine skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå