4 081 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Brandskyddskontroll - hur ser det ut hos er?
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Hej,
det kom ett meddelande från en sotarfirma att de vill utföra brandskyddskontroll på min braskamin (som används 2 ggr i månaden). Hur ofta behöver det utföras, och är det rimligt att man anmodas att demontera väggar för det?
Om man nu har isolerad plåtskorsten, krävs det då med?
det kom ett meddelande från en sotarfirma att de vill utföra brandskyddskontroll på min braskamin (som används 2 ggr i månaden). Hur ofta behöver det utföras, och är det rimligt att man anmodas att demontera väggar för det?
Om man nu har isolerad plåtskorsten, krävs det då med?
"Vill utföra"?
Det är kommunen som utser vem som ska genomföra dessa och ingen kommer undan.
Så frågan är ju om dom försöker sälja på dig en extra brandskyddskontroll utöver den ordinarie?
https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Sotning-och-brandskyddskontroll/Brandskyddskontroll/
Det är kommunen som utser vem som ska genomföra dessa och ingen kommer undan.
Så frågan är ju om dom försöker sälja på dig en extra brandskyddskontroll utöver den ordinarie?
https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Sotning-och-brandskyddskontroll/Brandskyddskontroll/
Eldar väl ungefär lika ofta i vårt hus och än mer sällan i sommarstugan, det har iaf varit tillsyn vart 8e år, men nu skall det tydligen ändras till vart 6e år. Jag hade senaste tillsyn 2011 i villan och nästa blir enligt gamla intervallet 2019, därefter vart 6e år.
Sen kan man ju fråga sig vad de gör, en svettig gubbe som var uppe på vinden i mindre än 2 minuter, inne i huset i 3 minuter, sen klagade han på att eldstadplan saknades i gillestugan samt att kutterspån låg direkt mot murstocken på kallvinden.
Då kontrade man snabbt med att fråga varför de inte anmärkte på detta när jag anlitade samma sotarfirma för att besikta husets eldningsanläggning innan vi köpte huset 2003. Då hade ju förre ägaren fått åtgärda detta.
Orkade inte tjafsa mer om det mer än att det hela kändes oseriöst. Fixa till detta kostade bara några hundra kr. Att betala över 700kr för en blixtvisit tycker jag är rena rånet, men det är tydligen kommunen som fastställer priset
Sen kan man ju fråga sig vad de gör, en svettig gubbe som var uppe på vinden i mindre än 2 minuter, inne i huset i 3 minuter, sen klagade han på att eldstadplan saknades i gillestugan samt att kutterspån låg direkt mot murstocken på kallvinden.
Då kontrade man snabbt med att fråga varför de inte anmärkte på detta när jag anlitade samma sotarfirma för att besikta husets eldningsanläggning innan vi köpte huset 2003. Då hade ju förre ägaren fått åtgärda detta.
Orkade inte tjafsa mer om det mer än att det hela kändes oseriöst. Fixa till detta kostade bara några hundra kr. Att betala över 700kr för en blixtvisit tycker jag är rena rånet, men det är tydligen kommunen som fastställer priset
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Pratade med en kompis idag som hade en sådan kontroll. Han fick anmärkning att det isolerade skorstensröret låg för nära mellanbjälklaget. Han ringde till kontoret och undrade varför detta nu då det aldrig hade anmärkts tidigare. Dom sa att de var en ny sotarmästare, direkt från skolan.
Verkar vara ett dyrt och oönskat lotteri.
Verkar vara ett dyrt och oönskat lotteri.
Har också för mig vart 8 (eller 6e) år. Men sotafirman försökte lura mig med med ett utskick för 2år sen om att de hade förbokat tid om detta i samband med sotningen. Jag fick ringa o säga att det var mindre än 3år sen kaminen sattes in..
Det är 8 år från senaste kontroll (Utförd innan de nya intervallerna infördes) och därefter kommer det att bli vart 6e år. Tätare intervall för de som har vedeldning som primär värmekälla.
Nu i den globala uppvärmningens tider så eldar väl folk mindre och då tycker man det borde gå åt andra hållet, dvs längre mellan kontrollerna.
Nu i den globala uppvärmningens tider så eldar väl folk mindre och då tycker man det borde gå åt andra hållet, dvs längre mellan kontrollerna.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Idag var brandskyddsmannen här och jag är väldigt positivt överraskat! Han var uppe på taket och gick på vinden och lyste där han kom åt. Tog tid på sig att förklara allt han gjorde. Inte militant. Gav goda tips om vad som skulle kunna förbättras till nästa gång (om 6 år).
Jag är nöjd med den servisen. Oväntat!
Jag är nöjd med den servisen. Oväntat!
Var 5e år är det hos mig. Fick också ett väldigt trevligt bemötande, han filmade skorstenen med optik, och pekade ut var jag borde ta upp en renslucka, det kostade 425:-
Det tråkiga är att min ordinarie sotare inte längre får göra det jobbet, kommunen har skrivit avtal med en fejare från ett annat område, så det kändes lite korkat att ha nån här och kolla bara en månad efter sotaren senast var här.
Det tråkiga är att min ordinarie sotare inte längre får göra det jobbet, kommunen har skrivit avtal med en fejare från ett annat område, så det kändes lite korkat att ha nån här och kolla bara en månad efter sotaren senast var här.
Vi råkade ut för samma sak, att en ny firma vunnit upphandlingen, men genom att skriva på en typ av fullmakt får vi som vill behålla gamla sotarn.Rikard Gjersvold skrev:Var 5e år är det hos mig. Fick också ett väldigt trevligt bemötande, han filmade skorstenen med optik, och pekade ut var jag borde ta upp en renslucka, det kostade 425:-
Kanske värt att kolla upp?
Har aldrig hört talas om 5 års intervall, men ändringar är på gång. Här finns bra sammanfattning om vad lagen säger gällande sotning och kontroller. Det står även bra beskrivet från vilket årtal övergången till de nya intervallen börjar.Rikard Gjersvold skrev:
https://www.msb.se/externdata/rs/0056c40d-32c1-417a-a640-fe5be1b40bc3.pdf
Gammal tråd jag vet, men postar ändå i den då jag postat i den tidigare.
Hade åter igen brandskyddskontroll, samma firma som ursprungligen.
Nu efter 15år i huset med samma taksäkerhet, ett steg vid sidan om raden upp in emot skorstenen så behövs det helt plötsligt en plattform, trodde han, eller jo så är det.
När jag ställde frågan hur det kan varit ok i 15 år innan, av både sotare och kontrollanter och att inget har ändrats kom det nå mummel.
Känns lite oseriöst måste jag erkänna.
Antingen har alla tidigare fuskat/varit för slappa och sotarna inte tillräckligt rädda om livet, eller så sågar dagens kontrollant allas tidigare jobb/bedömning?
Tips på hur jag bäst framför mitt missnöje och till vem bör jag rikta det?
Nu efter 15år i huset med samma taksäkerhet, ett steg vid sidan om raden upp in emot skorstenen så behövs det helt plötsligt en plattform, trodde han, eller jo så är det.
När jag ställde frågan hur det kan varit ok i 15 år innan, av både sotare och kontrollanter och att inget har ändrats kom det nå mummel.
Antingen har alla tidigare fuskat/varit för slappa och sotarna inte tillräckligt rädda om livet, eller så sågar dagens kontrollant allas tidigare jobb/bedömning?
Om de är så förbannat kinkiga kan du väl be dem att skaffa grejor att filma underifrån vid sin brandskyddskontroll, eftersom det enligt andra trådar går att sota underifrån.FredrikR skrev:
Gammal tråd jag vet, men postar ändå i den då jag postat i den tidigare.
Antar att du liksom jag sotar själv och då blir ju denna brandskyddskontroll oerhört viktig, enligt sotarfirman då förstås...
Nästa steg blir väl att de kräver att det står en skylift på gården vid deras besök.
Jag har bergvärme men pannan står kvar och är funktionsduglig samt en vedspis jag eldar några gånger per vinter i, och förra året lät jag dem göra en brandskyddskontroll då det var 8 sedan den var gjord senast och jag tänkte att den kostnaden kan jag väl ta för att det filmas vilket jag själv inte kan göra.
När protokollet och fakturan kom stod det att nästa kontroll skulle göras igen om 3 år!
Blev lite förbannad och ringde upp dem och efter en palaver blev det ändrat till 6 år, får se om jag tillåter det då.
Känns som att det viktigaste för dem är att dra in pengar när sotningarna minskat väldigt mycket pga värmepumpar, då måste det hittas på nya pålagor för att driva in kulorna.
Klicka här för att svara