Har ett äldre enrörssystem för höga temperaturer. Men har sedan 27år tillbaka bergvärme istället och det fungerar bra, dock inte utan att saker alltid om fungera bättre. Har nu också bytt BVP, varför intresset ökat än mer att få till flödet bättre.

Huset är första våningsplan samt inredd och uppvärmd källare med BVP i källaren. Om jag förstått dragningen rätt så splittar slingan till två slingor där den ena fortsätter i källaren och den andra fortsätter upp för att sedan gå ihop igen i slutet av vardera slinga.

I källaren är alltid samtliga element lika varma. På ovanvåningen är det mer ojämnt och jag vill försöka komma på varför (allt är luftat enligt konstens alla regler och termostater är borttagna där det går).

har två olika typer av radiatorer och det är främst den ”äldre modellen” som jag behöver stöttning med. Det är främst de äldre radiatorerna och deras ”koppel” mot slingan som jag känner mig särskilt okunnig kring. Någon som känner igen det och på enklaste sätt kan förklara vad man kan justera. Ratten med ”blått/rött” tolkar jag som ren on/off då min uppfattning är att om jag stryper en (ställer på blått) tidigare i slingan så tappar de andra också effekt.

Vit elementradiator med termoventil, trägolv och tapet med gröna bladmönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vitmålad radiator med anslutande rör och en elektrisk kabel på en golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att successivt byta ut dessa äldre mot nyare.

ser fram emot era tankar.

En av de mer mystiska konstruktionerna. Enligt MMA rotboken så heter den "TK-spärr" och hela insatsen kan bytas ut till RSK 480 52 40 och någon MMA termostat om man vill prova om det blir bättre med det.

• Gilla
Greyoso
  • Laddar…
Tack Josth, har haft väldigt svårt för att hitta en beskrivning av konstruktionen. Upplevde skillnad nu när jag satte den interna cirkulationspumpen på VB-sidan på konstant drift och även höjde trycket lite i systemet.

Kul att du de facto kände igen den. Men misstänker jag rätt att del av flödet går upp genom radiatorn och del av flödet passerar rakt förbi?

Greyoso Greyoso skrev:
Tack Josth, har haft väldigt svårt för att hitta en beskrivning av konstruktionen. Upplevde skillnad nu när jag satte den interna cirkulationspumpen på VB-sidan på konstant drift och även höjde trycket lite i systemet.

Kul att du de facto kände igen den. Men misstänker jag rätt att del av flödet går upp genom radiatorn och del av flödet passerar rakt förbi?
Så fungerar alla en-rörsystem. Och andelen som går förbi ska minska för varje element.

• Gilla
Greyoso
  • Laddar…
Ja och då har inte den undre delen någon form av "injustering", utan det är endast sammankopplat?

Greyoso Greyoso skrev:
Ja och då har inte den undre delen någon form av "injustering", utan det är endast sammankopplat?
Över min kunskap :rofl: Men på mina element sitter en justersskruv för flödets bypass på kopplet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.