Hej!

Är nyinflyttad i ett radhus med vattenburen golvvärme på nedervåningen och radiatorer (vattenburna) på ovanvåningen. Drivs av av en NIBE F370 frånluftsvärmepump (som står på ovanvåningen) där jag har aktiverat "smart price adaption". Trycket i värmepumpen är normalt och den är avluftad. Vid golvvärmesystemet sitter en cirkulationspump "Grundfos Alpha 2L".

Mitt problem är att jag ända sedan vi flyttade in störs av ett dovt dånande ljud från en av väggarna+lite från taket när jag är på nedervåningen. Ljudet kommer från högt flöde i vattenledningarna till golvvärmen och ljudet/flödet verkar vara lika högt oavsett om frånluftsvärmepumpen värmer till 40 grader eller 20 grader. Har testat att stänga av ventilationsfläkten i frånluftsvärmepumpen tillfälligt men det har ingen påverkan på ljudet.

Jag sänkte först cirkulationspumpen som stod på maxinställning och det blev då kanske lite bättre. Om jag däremot sänker aningen på antingen termostaten (1) eller på avflödesventilen (2) så försvinner det störande ljudet nästan helt. Manuella termostaterna ute i rummet är inställda på max och deras inställning verkar inte påverka ljudvolymen.

Hur går jag tillväga på bästa sätt om jag vill kunna justera/sänka maxflödet i rören något? Ställer det till det att justera lite på ”2”? Kan jag justera detta på ett bättre sätt? Kan hålla koll på om framledningstemp börjar skilja sig mycket från returtemp via NIBEs historik.

Tacksam för tips för att hitta en lite mer acceptabel ljudnivå :)

Mvh
David

• Golvvärmesystem med distributör, termostat, rör och en cirkulationspump monterade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken framledningstemperatur är det på golvvärmenslingorna?

Vilka returtemperaturer är det på golvvärmenslingorna?

Vilken framledningstemperatur och returtemperatur är det till/från golvvärmeshunten?

Varje golvvärmeslinga bör ha en difftemperatur på ca 4-5⁰.

Difftemperaturen till/från golvvärmeshunten bör vara ca 7⁰.

Demmpa Demmpa skrev:
Vilken framledningstemperatur är det på golvvärmenslingorna?

Vilka returtemperaturer är det på golvvärmenslingorna?

Vilken framledningstemperatur och returtemperatur är det till/från golvvärmeshunten?

Varje golvvärmeslinga bör ha en difftemperatur på ca 4-5⁰.

Difftemperaturen till/från golvvärmeshunten bör vara ca 7⁰.
Vid låga temperaturer kring 20-25 grader så skiljer det sig bara ca 1 grad eller är samma temperatur. Vid temperaturer mellan 30-40 grader verkar det skilja sig upp mot några (ca 3-4 grader). På mätaren vid inloppet till golvvärmeshunten står termometern just nu på 22 grader vilket är ungefär samma som NIBEs mätare. Hittar ingen mer mätare vid systemet utöver denna. Graf över temperaturförändringar; systemstatus och komponentikoner för värme och ventilation nedan.
Skapa konto
Datavisualisering av temperatur över tid, statusindikatorer för klimatkontrollsystem, mönster av variation och stabilitet.
Skapa konto

Kolla om pumpen går att ställa in för tryckstyrning.
Den ska då stå på ~0,1mvp (0,1bar) och sköter sedan pumphastigheten själv.

L lat skrev:
Kolla om pumpen går att ställa in för tryckstyrning.
Den ska då stå på ~0,1mvp (0,1bar) och sköter sedan pumphastigheten själv.
Tack för svar! Jag ändrade från maxtryck till "lowest constant pressure curve" (CP1) som rekommenderades vid vattenburen golvvärme enligt manualen.

• Instruktionsmanual för GRUNDFOS ALPHA2 pump, kontrollpanel, strömindikation, pumpinställningsknapp, ljusindikatorer för inställning.
    Skapa konto
  • Instruktionsbild för inställning av pumpar för olika värmesystem med rekommenderade och alternativa inställningar.
    Skapa konto
  • Gilla
udo_d
  • Laddar…
Rättelse: Behövdes nya batterier i termostaterna (givarna) och när man sedan justerar dessa så ändras de blå styrdonen och ljudet försvinner såklart om man sänker dessa, då flödet stängs. Kanske får nöja mig med att justera ner termostaterna något ibland för att minska flödet, men att ha kvar tillräckligt hög rikttemperatur på frånluftsvärmepumpen. Någon som kan förklara hur man ska justera så att det blir rätt relativa flöden i de olika ledningarna? Antar att man ska justera på röda rattarna? De är inställda lite olika och antingen så är det korrekt utifrån att någon som vet vad de höll på med justerade så från början. Alternativt så har kanske småbarn gått och lekt med dem, vem vet. Antar att markören på de grå ringarna ska markera någon rekommenderad inställning? De är ju dock lösa och gå enkelt att snurra på så om de är rätt vet jag inte. Har inga ritningar eller uppgifter om längd på de olika delarna, föstår att flödet behöver vara högre vid längre ledning osv.

Tips eller länk för hur man kan ställa in detta rätt, någon? :) Röda ventilkåpor med siffror på ett värme- eller vattensystem. Skala med nummer vid sidan.
Skapa konto

M mbok85 skrev:
Någon som kan förklara hur man ska justera så att det blir rätt relativa flöden i de olika ledningarna?
Vad jag läst mig till om termodon till golvvärme, så är de tydligen ofta on/off. Dvs om det finns värmebehov så öppnar de i olika tidsintervall beroende på avvikelse ifrån inställd temp.
De verkar oftast INTE vara injusterade om man har termodon.
Du får leta på nätet efter en manual till ditt fabrikat.

Om det är är injusteringsdon (de där röda), så får du justera in dem så att du har samma tempfall på samtliga slingor.
Normalt brukar det sitta såna där flödesindikatorer som man kan se flödet på (även om det är svårt eftersom det är så små flöden).

• Gilla
mbok85
  • Laddar…
Kommer att ta ett tag för dig att justera in. Ta foton eller skriv upp vilka värden som står där. Sen tas termodonen bort och med en termometer ( gärna digital reagerar fortare ) kollas tempen på ut och in på varje slinga. en tumregel är ca 4 C som diff.. När diffen är OK så är det max avgiven värme på slingorna oavsett tempen från värmekällan. Sen tillbaka med donen och kontrollera lite då och då diffen vid normal drift. Skulle någon slinga/rum bli lite svalt ökas flödet ett snäpp, tar ett dygn mellan varje förändring för resultat.

• Gilla
mbok85
  • Laddar…
Om jag byter värmekälla från frånluftsvärmepump till fjärrvärme, hur gör jag då med ventilationen? Gissar att jag måste ha någon typ av ventilation mer än självdrag? Räcker det att installera så kallad "frånluftsfläkt". Vill helst välja system som låter så lite som möjligt...

Du har nu ett fläktsystem med alla kanaler, då ska du använda dessa efter ett ev byte. Det blir då att kasta ut btuken som står där och koppla in en form av växlare som det går att reglera farten på. Der behövs inte så många m3 för att hålla ett klimat i huset. Det finns växlar/VP som ev kan kopplas ihop med kanalerna. Vet bara att det finns, men inga fabrikat.

• Gilla
mbok85
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.