Hej.

Har nyligen fått dåligt drag i kaminen och det ryker in iblsnd och behöver hjälp med felsökning.
Allt drag försvann förra veckan.
Sotade i höstas och sotarna var förbi i veckan efter att jag ringt. Det fanns drag när de var här och de hänvisa till väder och att jag har för stora vedbitar.
Gick bra att elda efter att de varit här men i eftermiddag försvann draget igen efter ca 6h eldande. Det ryker in och det hjälper inte att öppna fönster eller justera fläktlägena på ventilationen.
Kan en kamin vara så väderkänslig eller är det stopp/igensatt rökrör? Något som varit med om liknande?

Rökröret har en 90 graders böj utan radie som man inte kommer förbi från kamin så röret måste sotas från taket och ingen sotare har varit på taket på 3 år. Sotarna som var här i veckan ansåg att det fanns drag och ville inte gå upp på taket heller.

Vad göra?

Det låter knepigt, kan du lägga upp en bild på kaminen med anslutningsrör.
Finns det någon anledning till att ingen vill gå upp på taket?

Hitta felet.
Som sagt sotarna ansåg att det var handhavande fel att jag inte hade drag i kamin för tillfället.

Hand håller en brännare med snöig bakgrund. Metallgaller. Utrustning för utomhusvärme eller matlagning. Kallt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå betongyta med ett svart, cirkulärt hål, antydan till is runt kanten. Nedsmutsat, möjlig sot eller aska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Luugen skrev:
Hitta felet.
Som sagt sotarna ansåg att det var handhavande fel att jag inte hade drag i kamin för tillfället.

[bild][bild]
väldigt dåligt av dom att inte gå upp på taket för att felsöka.
Har du fått betala något för besöket ? I vilket fall hade jag ringt in och förklarat och bett dom komma ut igen och utföra en sotning

• Gilla
Appelqvistarna
  • Laddar…
För treårssotningen i oktober har jag betalat.
Jobbet i veckan ska jag reklamera.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
L Luugen skrev:
För treårssotningen i oktober har jag betalat.
Jobbet i veckan ska jag reklamera.
Gör du helt rätt i

Mycket nära stor soteld där!

Och vad jag hört är risken för soteld även stor efter man rivit ur skorstenen.

Fråga sotaren hur Du agerar vid ev soteld.

Fråga även varför du får sådana mängder av sot och beck.
Gissningsvis för lite tilluft.
Fiseldning över tid.

- Förut askan i ugnen som jag tömmer ut varje vecka, så blir det ca 2 liter sot i ugnens rökkanaler och skorsten på ett års full eldning med ca 15 kbm kastad ved, den kalla årstiden.
Sotar av säkerhetsskäl varje år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.