Jag håller på att fixa till källaren i vårt hus. Brukar ligga på ca 15 grader men tanken är att ett av rummen skall användas som sovrum, ett annat som ljud/bio rum.
Nedan bild visar vart de 3 elementen återfinns - de är kopplade till det övriga värmesystemet, vart pannan finns (luft/vatten Nibe från 2009).
Plockar bort de flesta dörrarna för att enklare kunna skapa ett luftflöde.
Fråga:
Hur kan man skapa en bättre bomiljö till en vettig peng?
Luft/luft värmepump med små fläktar för att passera väggar?
Placering av in-luft ventiler. Finns 3st i dag.

Är det uppreglade väggar med isolering eller putsade väggar idag? Om du drar upp värmen till typ 19 grader och väntar en dag till tycker du luften är dålig där nere då?

Du skulle ju behöva ha utsug i träningsrummet samt på något sätt ett luftintag i TV rummet då det ser rätt litet ut. Är man i det rummet några stycken kommer luften fort bli dålig och ni kommer somna om det är en längre film =)

M
Jag gjorde ett tonårsrum i källaren. Reglade upp en vägg, satte in en dörr, isolerade väggen. Sedan satte jag en vanlig ventil längst upp i hörnet på reglade väggen. Sonen har bott där i 8 år nu, alltid dörren stängd, han lever fortfarande:surprised:.

Dina utrymmen ser lite mer tillstängda ut. Utrymmet utanför min reglade vägg är gillestugan och där är det öppet upp till bostadsplan då trappan kommer ned där. Jag har inga fläktar, FTX eller annat.

T TypRätt skrev:
Är det uppreglade väggar med isolering eller putsade väggar idag? Om du drar upp värmen till typ 19 grader och väntar en dag till tycker du luften är dålig där nere då?
Det är putsade väggar, invändig 10 cm lättbetong.
Vet att jag behöver släppa in mer friskluft utifrån, mina funderingar går mer i linje med viken värmekälla jag behöver lägga till. Frågan är om det räcker med att koppla in ett par vattenburna element till utöver de som redan finns.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.