Nu har jag äntligen kommit igång med bygget av en panncentral som ska försörja tre hus (sammanlagd yta om ca 250m), en verkstad och ett förråd med värme.

Men så blir jag fundersam på om jag fått ihop allt på bästa tänkbara sätt eller om jag missat något.

Iden är just nu
Panna ca 60-70kw som eldas mot en tank i 750-1000l vilken även innehåller solslinga.
När den kommit upp i värme så laddar den i sin tur en större tank på ca 3000-4000l som buffert.
Solvärmare för att klara varmvatten under sommaren och för att minska eldningsbehovet under vår/höst
Kulvert ca 150m, 25 alternativt 32mm slang till värmeväxlare i varje hus för både varmvatten och värme
Aerotemper i verkstaden

Vad mer borde jag tänka på?

Mvh Joakim

Jag tror inte att du hittar någon panna i det intervallet. Det kommer en del nya regler över 60kW. Så antingen har man en panna som är 60kW eller lägre, eller en som är klart större.

D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att du hittar någon panna i det intervallet. Det kommer en del nya regler över 60kW. Så antingen har man en panna som är 60kW eller lägre, eller en som är klart större.
En finsk veda på 70kw skulle ev funka
Lätt att ställa om till flis också om det nångång i framtiden skulle bli dom tankarna

H
Köp en bergvärmepump i stället och sälj veden som du ev har från din egna skog.
Det blir billigare och mycket mindre jobb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.