Förra året skenade elpriserna redan i augusti (åtminstone här i SE3) och jag såg här på forumet att många gjorde sitt yttersta för att slippa slå på värmesystem som drivs med el (elpannor, bergvärmepumpar m.m).
Hur tänker ni i år när priserna ännu inte har dragit iväg? Får värmen gå på tidigare? Var går smärtgränsen för kyla vid ”normalt” elpris, och när börjar elen räknas som dyr?
Hos oss ser det ut som att bergvärmen får ställas om till höstläge i början av nästa vecka. Utan solinstrålning kyls huset ner på tre dagar i vindstilla, snabbare om det blåser. Med en kamin skulle vi kanske kunna dra ut på det lite till, men kaminleveransen är beräknad till början av nästa år 🙄
Hur tänker ni i år när priserna ännu inte har dragit iväg? Får värmen gå på tidigare? Var går smärtgränsen för kyla vid ”normalt” elpris, och när börjar elen räknas som dyr?
Hos oss ser det ut som att bergvärmen får ställas om till höstläge i början av nästa vecka. Utan solinstrålning kyls huset ner på tre dagar i vindstilla, snabbare om det blåser. Med en kamin skulle vi kanske kunna dra ut på det lite till, men kaminleveransen är beräknad till början av nästa år 🙄
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag slog på min i mitten av Juli... Det känns som om det har varit ~15 grader och regn dagtid i snart två månader nu...
Trist i de delar av landet som har haft det så 🙁 Vi har haft växlande väder och ofta 20 grader dagtid även när det var molnigt eller regn, så inomhustemperaturen har hållit sig på 22-23 grader.S Skyscraper skrev:
Jag vrider på ratten för framledningstemperatur vs utetemperatur.K Kallens skrev:
Det är onödigt att bergvärmepumpen går på natten under högsommaren när luftluft-värmepumpen kämpar för att kyla på dagen. Vi med (inte så) kall-vind har vanligtvis lite värmebuffert där när det har varit soligt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Jag brukar börja elda i oktober typ.......nån måtta får det väl vara. Fryser man får man väl klä på sig......Gnälls det nog mycket brukar nån slå på nå elelement.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 829 inlägg
När det blir kallt inomhus är mitt svar. Idag jobbar vi fortfarande med att kyla ut huset soliga dagar.
Ja, vi stänger av värmen sommartid. Annars händer det ju att den går i gång helt i onödan när det tillfälligt är lite kyligt ute.K Kallens skrev:
Bergvärmepump från 2018. Kan välja mellan ”vinterdrift på”, ”auto” eller ”vinterdrift av”. Under uppvärmningssäsongen kör vi på ”auto”, vilket du verkar köra året runt. Men på sommaren är det ”vinterdrift av” som gäller.
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Så resonerar jag med. Dock brukar jag ha innertempen ställd rätt lågt, typ 17 grader, sommartid och kanske höjer till 18-19 till vintern. Tänker att det borde finnas någon typ av hysteres i pumpen med.K Kallens skrev:
Jag är mer oroligt för att saker ska "beka-ihop" i värmepumpen om den är avstängd för länge.
Förra året blev det runt 15 november. Men då hade vi eldat någon enstaka gång innan dess. Var ju en sjukt mild höst.mrsnhp skrev:
Förra året skenade elpriserna redan i augusti (åtminstone här i SE3) och jag såg här på forumet att många gjorde sitt yttersta för att slippa slå på värmesystem som drivs med el (elpannor, bergvärmepumpar m.m).
[bild][bild]
Så det beror helt på vädret och elpriset. Antagligen Oktober/November.
SE4.
För mig räknas elda som att man har startat värmen då värmebehov har funnits.
Jag har ännu inte satt igång värmesystemet med reglering. Fortfarande har jag med marginal över 20°C inne.
Gissar att det som förra året blir i skiftet September/Oktober.
Bra med välisolerat hus.
Jag har ännu inte satt igång värmesystemet med reglering. Fortfarande har jag med marginal över 20°C inne.
Gissar att det som förra året blir i skiftet September/Oktober.
Bra med välisolerat hus.
Vår bergvärmepump är visserligen från 2005, men även nya pumpar från samma tillverkare (Nibe) har ”sommarläge” där värmen är avstängd.K Kallens skrev:
Vi har ingen inomhusgivare på bergvärmen, så den skulle glatt börja värma vårt alldeles för sommarvarma hus på natten när utomhustemperaturen kan sjunka till 14-15 grader. Vi sparade många kWh när jag upptäckte att man kan ställa BVP:n på sommarläge 🙂