Håller på att montera ett radiatorkoppel MMA VRVM FA-15 till ett purmo compact C21 fastnade dock lite på en skrivning i monteringsanvisningarna.
På steg 3 i monteringsanvisningarna så står det (se bifogad bild):
"OBS Ej genomföring" när man ska montera mutter och kona mellan rör och fördelare.
Vad menas med "Ej genomföring här"?
Länk till fullstända monteringsanvisningar:
https://www.purmo.com/public/prod/b...889f1c6d3069c56/sv-se-files-4828040-rev-9.pdf
På steg 3 i monteringsanvisningarna så står det (se bifogad bild):
"OBS Ej genomföring" när man ska montera mutter och kona mellan rör och fördelare.
Vad menas med "Ej genomföring här"?
Länk till fullstända monteringsanvisningar:
https://www.purmo.com/public/prod/b...889f1c6d3069c56/sv-se-files-4828040-rev-9.pdf
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Antar att de menar att röret ej ska fortsätta ut genom konan och då blockera flödet i ventilen.
Jo det var mitt antagande också men botten på hålet i fördelaren är trattformat på ett sånt sätt att det inte borde spela någon roll om röret bottnar eller inte tycker jag då det ändå kommer ligga på "hyllan".S Stefan1972 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg dock att om man har har kopplet i konfiguration för matning underifrån så vill man kanske inte bottna röret för att inte störa flödet.
Logga in
Skapa konto
Ingen krage på insidan av konan, se bilder
Röret kan löpa fritt igenom
Denna konfigurationen tänkte jag använda
Jag kan inte se att det skulle vara något problem att låta röret genomföras lite genom konan. Kopplet är redan köpt i rätt längd för att passa på en 600mm hög radiator så jag blev mest bara intresserad av varför det stod som det gjorde i instruktionen.
Men tänker att anledningen @Stefan1972 sa var den korrekta. Att man inte ska blockera flödet om man använder den andra konfigurationen och bottnar röret mot hålet som inte är centrerat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Röret kan löpa fritt igenom
Logga in
Skapa konto
Denna konfigurationen tänkte jag använda
Logga in
Skapa konto
Jag kan inte se att det skulle vara något problem att låta röret genomföras lite genom konan. Kopplet är redan köpt i rätt längd för att passa på en 600mm hög radiator så jag blev mest bara intresserad av varför det stod som det gjorde i instruktionen.
Men tänker att anledningen @Stefan1972 sa var den korrekta. Att man inte ska blockera flödet om man använder den andra konfigurationen och bottnar röret mot hålet som inte är centrerat.
Klicka här för att svara