Håller på att montera ett radiatorkoppel MMA VRVM FA-15 till ett purmo compact C21 fastnade dock lite på en skrivning i monteringsanvisningarna.

På steg 3 i monteringsanvisningarna så står det (se bifogad bild):
"OBS Ej genomföring" när man ska montera mutter och kona mellan rör och fördelare.
Vad menas med "Ej genomföring här"?

Länk till fullstända monteringsanvisningar:
https://www.purmo.com/public/prod/b...889f1c6d3069c56/sv-se-files-4828040-rev-9.pdf

• Schematisk bild visar installation av rörkoppling med varningsskylt "OBS! Ej genomföring!"
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att de menar att röret ej ska fortsätta ut genom konan och då blockera flödet i ventilen.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Antar att de menar att röret ej ska fortsätta ut genom konan och då blockera flödet i ventilen.
Jo det var mitt antagande också men botten på hålet i fördelaren är trattformat på ett sånt sätt att det inte borde spela någon roll om röret bottnar eller inte tycker jag då det ändå kommer ligga på "hyllan".

Metallisk T-formad rördel liggandes på träyta, antagligen för VVS, med synliga gängor och hexagonal sektion.
Skapa konto

Såg dock att om man har har kopplet i konfiguration för matning underifrån så vill man kanske inte bottna röret för att inte störa flödet.

Mässingsanslutning, rör, vinkelbeslag, träbakgrund, verkstadsutrymme, oskarp bakgrund, VVS-material.
Skapa konto

Krilleman
Var har du konan?

Det brukar vara en liten krage på insidan av denna som hindrar röret att sticka igenom.

Ingen krage på insidan av konan, se bilder

VVS-material på träbänk: mässingsring, avstängningsventil, rörkopplingar i bakgrunden. Arbetsmiljö, installationskomponenter.
Skapa konto
Metallring på träbord, skuggor, närbild, gulaktig ton, ofokuserade kanter.
Skapa konto

Röret kan löpa fritt igenom
Metalliskt föremål, möjligen ett verktyg, med gängad mässingsbeslag ligger på träunderlag.
Skapa konto

Denna konfigurationen tänkte jag använda
Metall T-rördel med tre anslutningar och genomskinlig slang mot träbakgrund.
Skapa konto

Jag kan inte se att det skulle vara något problem att låta röret genomföras lite genom konan. Kopplet är redan köpt i rätt längd för att passa på en 600mm hög radiator så jag blev mest bara intresserad av varför det stod som det gjorde i instruktionen.

Men tänker att anledningen @Stefan1972 sa var den korrekta. Att man inte ska blockera flödet om man använder den andra konfigurationen och bottnar röret mot hålet som inte är centrerat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.