Jag har en radiator med slottsvred som sitter som berget, eller vågar inte ta i för mycket helt enkelt.
Öppet fullt så det är kokhett på vintern, precis bredvid toastolen...
Kan man fixa den, eller kanske hellre byta till en termostatventil?
Om man skall byta, behöver man byta hela ventilen, eller räcker det med "mässingsdelarna" på bilden?
/Per
Om man skall byta, behöver man byta hela ventilen, eller räcker det med "mässingsdelarna" på bilden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Per
Jag hade provat smörja först med typ wd40 och se om den ger med sigPer Hultgren skrev:
Jag har en radiator med slottsvred som sitter som berget, eller vågar inte ta i för mycket helt enkelt.
[bild]
/Per
Lossa muttern till ca 50 % , den går att lossa den helt och skruva till baka. innanför är det ett palmettogarn troligtvis som är lindad runt axeln, kanske även en fjäder med bricka, samtidigt som du vrider vredet så knackar du muttern längst ut. Det brukar vara att gängan på axeln in har ärgat fast, då brukar det släppa om man har tur, för att täta till igen så det inte droppar, kan du ta lin och göra som en sträng och peta in innanför bricka och fjäder, packa lite lätt.
Klicka här för att svara