B
Jag ska ta bort en vattenburen gammal radiator. På rörledningen fram till radiatorn sitter dessa två "ventiler"? Är dessa till för att strypa flödet till och från radiatorn? Bara att vrida medurs för att strypa?

• Isolerade rör och fittings med klämmor på en ojämn vägg, antyder möjligtvis äldre VVS-installation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Nej, det är proppade T-rör.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
P
B Baskavoda skrev:
Jag ska ta bort en vattenburen gammal radiator. På rörledningen fram till radiatorn sitter dessa två "ventiler"? Är dessa till för att strypa flödet till och från radiatorn? Bara att vrida medurs för att strypa?
Rör dom ej! Proppar !

B
Jaha där ser man. Betyder det att det varit en annan radiator kopplad där tidigare? Då behöver jag med andra ord kapa och proppa ledningarna på valfritt annat ställe då gissar jag.

Du har gängade järnrör, de är skarvase lite här å där.
Du har skarvar på var sin sida om T-kopplingen.

Det kan vara asbest i rörisoleringen som är vid böjar.

P
B Baskavoda skrev:
Jaha där ser man. Betyder det att det varit en annan radiator kopplad där tidigare? Då behöver jag med andra ord kapa och proppa ledningarna på valfritt annat ställe då gissar jag.
Hur ser det ut vid radiatorn?
Jag menar till och från, där brukar man kunna stänga av.

maxmsm skrev:
Hur ser det ut vid radiatorn?
Jag menar till och från, där brukar man kunna stänga av.
Nja, oftast är det bara radiatorventilen (precis innan radiatorn) samt returventilen (precis efter radiatorn) (om den finns).

Det är sällan det sitter några andra ventiler.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, oftast är det bara radiatorventilen (precis innan radiatorn) samt returventilen (precis efter radiatorn) (om den finns).

Det är sällan det sitter några andra ventiler.
Det var dessa jag tänkte på men det finns inte på alla system men om de finns så går det oftast att strypa där och sedan sätta ett täcklock över.

Vill man ta bort en radiator permanent så vill man oftast även ta bort rören.

B
Ja det stämmer. Hela avsticket till radiatorn ska proppas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.