5 979 läst ·
95 svar
6k läst
95 svar
Två pumpar som motverkar varandra?
Gör nog ingen skillnad med baypass, den delen är bara för att säkerställa att framledningstempen blir i konstant värde fram till någon förbrukares shuntgrupp. Används med fördel i kullvertar, men då finns en shuntgrupp i ändan av kullverten. Blir samma sak med en shuntgrupp som får värme direkt från en värmekkälla, då det är kortare avstånd mellan förbrukare och värmekälla.
Det gör en stor skillnad. Flödet genom shunten och därmet tryckfallet reduceras rejält. Gör man dessutom som GK100 föreslog med en backventil och bortkoppling av returen från shunten så riskerar man inte luriga backflöden.
Man får tänka på att TS har en vedanläggning med stor acktank som laddas till hög temperatur. Om vi antar att det minst finns 80 grader tillgängligt och en retur från GV på högt räknat 40 grader finns då 40 i diff för att ge effekt till förbrukarna på GV sidan. Dvs det är konservativa antaganden och det kan säkert ligga difftemp mer än 10 grader högre ändå primärt.
Det man vinner vid tvåvägskoppling och TS gamla ventil kvs 0.63 är en bra reglerauktoritet och som exempel med primärpumpen som matar avsticken och tvåvägaren med en en ställd tryckuppsättning på låga 25 kPa får man lätt mer än 15 kW till GV och ökat till 50 kPa i häradet 25 kW. Detta då pga det kvadratiska beroendet flöde/tryck över ventilen och i stort helt frikopplat från hur man pumpar på sekundärsidan där GV parametrarna med större flöde lägre diff råder.
Bara som en liten avslutning, sammanfattning av det jag skrivit tidigare så kanske de som är mindre vana vid dessa resonemang kommer på spår och undviker onödigt stora trevägsventiler och onödiga parallella pumpar osv.
Det man vinner vid tvåvägskoppling och TS gamla ventil kvs 0.63 är en bra reglerauktoritet och som exempel med primärpumpen som matar avsticken och tvåvägaren med en en ställd tryckuppsättning på låga 25 kPa får man lätt mer än 15 kW till GV och ökat till 50 kPa i häradet 25 kW. Detta då pga det kvadratiska beroendet flöde/tryck över ventilen och i stort helt frikopplat från hur man pumpar på sekundärsidan där GV parametrarna med större flöde lägre diff råder.
Bara som en liten avslutning, sammanfattning av det jag skrivit tidigare så kanske de som är mindre vana vid dessa resonemang kommer på spår och undviker onödigt stora trevägsventiler och onödiga parallella pumpar osv.
Nu är det så att erfarenhet finns, både för 3 vägs och 2 vägs kopplingar samt små och stora kulvertsystem , så där finns ingen tvekan från min sida i utförande av värmesystem. Men det är upp till var och en att tro eller veta om det. Samt skriva med.
Jag skulle fortfarande vilja se hur det där egentligen är inkopplat. På din bild ovan ser det ut som du har ett stick mellan den pumpen och den omdiskuterade shunten? Inte alls säkert att det är fel.O oddjobb skrev:
Klicka här för att svara
