Jag har insett att något är galet i mitt sätt att montera cirkulationspumparna ut till min golvvärme i huset.
Jag är nu på gång att byta ut 2 st pumpar mot 1, då pumparna motverkar varandra som de sitter nu. Den starkaste pumpen tycks drar den andra sektionen baklänges i vissa lägen. Mitt delta T ligger på 15gr vilket tyder på ett väldigt dålig cirkulation. Jag har ca 215 kvm golv. Synpunkter?

Schematisk ritning av VVS-installation visande rördragning i flervåningshus med källare, botten- och övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det normala är ju en pump och injusteringar, men jag tycker att även din tvåpumpslösning borde gå att justera in, (eller att hitta enttfel som förklarar) Varför tror du den större pumpen drar vatten baklänges från den mindre? Är temperaturen på den stora pumpens sugsida lägre än framledningen efter shunten?

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Varför har du den pumpen längst ner till vänster?

• Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Just nu har du kortslutning i systemet. En shunt från tanken, för att få rätt temp är rätt. Sen är det oerhört viktigt att nuvarande pumpar inte tar ut varandra, en stark och en lite svagare. annars rätt med så mycket golvvärme ( GV ) Pumparna stjäl flöde från varandra beroende på hur termodonen stänger öppnar. Med en omplacering av en pump så ska den ha riktig kraft för att få till flödet. Det även så att bottenvåning i betong ska mindre temp än övre som har trä i golvet. dom termostater du visar är för just det att ta ner till en maxtemp. Nu verkar det som att GV är kopplat på utgående både för nere och uppe på olika matningar, kanske inte så bra, men nu är det så och problem att ändra troligen. Idealet är en shunt för respektive plan.
Kan du få till det med en shunt för respektive matning som reglerar på utetempen så är det bäst och ta bort den som är direkt från tanken, den behövs då inte och det blir en bra reglering. Du verkar att plats för en sådan lösning

Finns det en strypbar bypass?

Pumpen nere till vänster ska inte finnas där. Stäng av den om den är aktiv.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Varför har du den pumpen längst ner till vänster?
Jag har ett avstick som jag inte ritat in, efter den pumpen, som går till ett "vattenbatteri" för mitt ventilationssystem. Behöver få ett flöde i den slingan.

Då ska den pumpen sitta på den slingan.

O oddjobb skrev:
Jag har ett avstick som jag inte ritat in, efter den pumpen, som går till ett "vattenbatteri" för mitt ventilationssystem. Behöver få ett flöde i den slingan.
Komplettera med den slingan och batteriet, i bilden ovan.

I InsidersUnited skrev:
Finns det en strypbar bypass?
Nej

J jonaserik skrev:
Pumparna stjäl flöde från varandra beroende på hur termodonen stänger öppnar.
Jag har tagit bort termostaten från ventilerna i och med detta problem, så dom står så öppna det går.

Är slingorna injusterade som dom ska så inte allt flöde går i några få slingor när termostaterna är öppna?

J jonaserik skrev:
Det är även så att bottenvåning i betong ska mindre temp än övre som har trä i golvet.
Stämmer bra, därför fick den en egen matning från källaren. Men jag avsåg att fixa en egen shunt till den slingan lite senare vid behov. Men flödet har aldrig tidigare varit så bra att betonggolvet blivit för varmt.

Med dom förutsättningar du har, är exakt lika vad jag har. En shuntgrupp för nere och en för uppe och den uppe styrs av utetempen. Nere har jag kopplat om lite i reglering så den alltid ger + 20 C 24/7. Oavset utetempen, så stänger aldrig av GV i bottenvåningen. Har platta direkt på mark och klinker för att fukt ska gå ur via fogarna.

P Plutus skrev:
Ja, det normala är ju en pump och injusteringar, men jag tycker att även din tvåpumpslösning borde gå att justera in, (eller att hitta enttfel som förklarar) Varför tror du den större pumpen drar vatten baklänges från den mindre? Är temperaturen på den stora pumpens sugsida lägre än framledningen efter shunten?
Det är två lika pumpar. Om pumparna inte står exakt rätt blir den ena sidan kall. Jag har även märkt att returslingorna på ovanvåningen blir varma och matarsidan kalla när jag experimenterar vilket måste bero på att ena pumpen suger från den andre, så slingan går baklänges.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.