useless useless skrev:
Den svarta ratten precis bakom nanometern kanske?
mycket riktigt! jag skruvade på den och trycket ökade. stoppade vid 0.75 bar. är det ngt mer jag behöver göra? lufta rören? Manometer fäst på rörledning visar tryck i både bar och kPa. Röd ventil synlig bakom. Mekanisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag luftade enl tidigare tips ovan. Knappt ngn luft kom ut innan vatten kom. Så nu har jag fyllt vatten, ökat trycket i rören, samt luftat.
Problemet verkar dock kvarstå. Det är ena rummet som har varit kallt som gjort att jag börjat felsöka. Det är slingan längst till vänster i bilden. Blir inget flöde i den. Indikerar 0.5 l /min. Skruvar upp reglaget för den slingan men det blir inte mer än 0.5 l/min. Fyra blå ventilkåpor med mätglas och fjädrar på ett rör med en tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du lär behöva lufta systemet på flera ställen.
0,75 bar kan vara på gränsen till lite lågt.

Jag hade fyllt systemet till maxtrycket och sedan luftar systemet, du kan behöva fylla på systemet flera gånger, å vid sista luftningen skulle jag lufta tills jag når sluttrycket (0,75-1 bar).
Trycket ökar när värmen i systemet ökar, tryckskillnaden mellan kallt system (sommaren) och varmt system (kallaste vinterdag) kan vara uppåt 1 bar.
Om det är ett litet expansionskärl till ett stort system så blir det större tryckskillnad.

T TobiasL skrev:
Jag luftade enl tidigare tips ovan. Knappt ngn luft kom ut innan vatten kom. Så nu har jag fyllt vatten, ökat trycket i rören, samt luftat.
Problemet verkar dock kvarstå. Det är ena rummet som har varit kallt som gjort att jag börjat felsöka. Det är slingan längst till vänster i bilden. Blir inget flöde i den. Indikerar 0.5 l /min. Skruvar upp reglaget för den slingan men det blir inte mer än 0.5 l/min.[bild]
Den vänstra slingan går ju upp över fördelaren, så då lär det finnas en massa luft i den slangen.
Den behöver "spolas" för att få bort luften.

Ett sätt är att stänga alla slingor/radiatorer förutom den som ska "spolas", på så sätt tvingas vattnet att cirkulera genom den strulande slingan.

Ett annat alternativ är följande:
Stäng alla slingor förutom den första, stäng inkommande eller utgående ventil till fördelaren, lufta utgående eller inkommande fördelare (motsats mot den som har stängd ventil) samtidigt som systemet fylls på.

Demmpa Demmpa skrev:
Den vänstra slingan går ju upp över fördelaren, så då lär det finnas en massa luft i den slangen.
Den behöver "spolas" för att få bort luften.

Ett sätt är att stänga alla slingor/radiatorer förutom den som ska "spolas", på så sätt tvingas vattnet att cirkulera genom den strulande slingan.

Ett annat alternativ är följande:
Stäng alla slingor förutom den första, stäng inkommande eller utgående ventil till fördelaren, lufta utgående eller inkommande fördelare (motsats mot den som har stängd ventil) samtidigt som systemet fylls på.
Jag tackar alla snälla som hjälpt mig! Jag lyckades få ordning på värmen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.