Byggahus.se
Hej, har inte hittat ngn beskrivning som passar in på hur det ser ut i vår central.
Har ingen cirkulation i golvvärmeslingorna i några av rummen.
Misstänker luft/dåligt med vatten.
Har ingen tryckmätare men det antar jag att jag behöver köpa.
Ena bilden visar huvudcentralen, den andra visar för vår utbyggnad av huset (påkopplat huvudcentralen)
Så min fråga är:
*Var luftar jag systemet?
*Var kopplar jag på påfyllning av vatten?
Kopparledningar, ventiler och mätare inomhus, möjligen för värme eller vatten, teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhus VVS-installation med rör, mätare och ventiler för vattenfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har ni för värmekälla?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det sitter auyomatluftare till höger på foto 1 , det är en liten plastknopp på den, är den inskruvad, så öppnar du den några varv och efter luftning stänger du igen. Dom har förmåga att börja läcka.
Sen är det ytterligare avluftare till höger, helt manuella. Vita knopparna på foto 2 är för att lufta. När du luftar ska stänga av cirkpump eller VP, vänta 5 min så ev luft kan stiga till högsta läge.
 
T TobiasL skrev:
*Var kopplar jag på påfyllning av vatten?
Jag svarar med quote så du ser att någon svarat.
useless fråga: Vad har ni för värmekälla? är mycket relevant.

Påfyllning sker normalt nära värmekällan (panna/pump).
 
Här är manuella luftningsnipplar,
Mässingsrör med två markerade ventiländar mot en suddig, vit bakgrund. Otydlig kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VVS-installation, föremål markerade, misstänkt läckage, sensorer eller ventiler, handduk som droppskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Vad har ni för värmekälla?
fjärrvärme
 
D Dilato skrev:
Jag svarar med quote så du ser att någon svarat.
useless fråga: Vad har ni för värmekälla? är mycket relevant.

Påfyllning sker normalt nära värmekällan (panna/pump).
fjärrvärme.
 
J jonaserik skrev:
Det sitter auyomatluftare till höger på foto 1 , det är en liten plastknopp på den, är den inskruvad, så öppnar du den några varv och efter luftning stänger du igen. Dom har förmåga att börja läcka.
Sen är det ytterligare avluftare till höger, helt manuella. Vita knopparna på foto 2 är för att lufta. När du luftar ska stänga av cirkpump eller VP, vänta 5 min så ev luft kan stiga till högsta läge.
tack för infon. då tror jag att jag vet hur jag ska lufta. Antar också att jag behöver fylla på alt mäta tryck. Var gör jag det?
 
Manometern sitter nog i FJV-centralen om du öppnar fronten, sen att fylla på så är det säkert en ventil i den, ett rör som är kopplat mellan värmerör och varmvattenrör. Ett foto rakt in i centralen och gärna om du har fabrikat och modell på FJV-centralen.
 
Kolla i fjärrvärmecentralen.
 
J jonaserik skrev:
Manometern sitter nog i FJV-centralen om du öppnar fronten, sen att fylla på så är det säkert en ventil i den, ett rör som är kopplat mellan värmerör och varmvattenrör. Ett foto rakt in i centralen och gärna om du har fabrikat och modell på FJV-centralen.
Hej, tog ett par kort. Jag ser ingen mätare som jag direkt kan säga är en manometer. Värmesystem i skåp med isolerade rör, mätare, varmvattenberedare och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade rör, värmesystem, elskåp, värmeväxlare, energimätare, anmärkningslappar, teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde sitta ett expansionskärl någonstans. Annars skulle jag leta nånstans uppe till vänster vid den röda säkerhetsventilen efter en påfyllningsventil.
 
useless useless skrev:
Borde sitta ett expansionskärl någonstans. Annars skulle jag leta nånstans uppe till vänster vid den röda säkerhetsventilen efter en påfyllningsventil.
Mycket riktigt, jag hittade manometern bakom ett rör vid expansionskärlet. Ser ju inget vidare ut, 0 tryck.... Frågan är ju vad jag ska göra nu. Se ovan bilder, jag har ju dels fjärrvärmepumpen, dels huvudcentralen, dels en utbyggd central. Många frågetecken?? Antar jag behöver lufta och fylla på, eller? Manometer på rör visar cirka 210 kPa tryck. Installationsmiljö, industriell look, oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får följa värmeledningarna, någonstans i fjv-centralen finns det ett rör med ventil som kopplar ihop värmesystemet med tapp(varm)vattnet.
 
Den svarta ratten precis bakom nanometern kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.