3 879 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Uponor golvvärme, övervåningen är kall
Är det inte tänkt att man ska kunna avlufta med slangen som är monterad på bypassen, det görs i Uponors instruktioner och kallas där för avluftningsslang? Jag testade igår, men oavsett hur jag öppnade och stängde ventiler kunde jag inte få att det kom ut något från slangen, varken luft eller vatten.
Slutade med att jag öppnade upp avtappningen och spolade igenom varje slinga var för sig istället, men det var inte ut några jättemängder med luft som spolades ut. Fyllt på vatten är också gjort, så nu väntar jag och ser om det blivit bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutade med att jag öppnade upp avtappningen och spolade igenom varje slinga var för sig istället, men det var inte ut några jättemängder med luft som spolades ut. Fyllt på vatten är också gjort, så nu väntar jag och ser om det blivit bättre.
Men du måste ju lufta på högsta stället Detta sitter väll på botten våningen Har väll någon luftning på övervåningen
Harde du fyllt på systemet innan du försökte lufta fördelaren?M M_H skrev:
Kan vara så att manometern visa lite mer än vad det egentligen är, när den visar 0,6 bar så är det kanske bara 0,4 bar.
Det är på övervåningen jag försökte avlufta, och jag började med att fylla på med vatten för att få upp trycket. Sen har jag nog gjort fel vid själv avluftningen, jag varken hörde eller kände att det pyste ut luft och lät den gå i tio minuter innan jag gav upp det.
Det är den där manualen jag tittat på och försökte göra steg 6:
Ska pumpen vara igång eller avstängd vid avluftning?
Det jag gjorde var:
1) stängde av pumpen (provade också med den på)
2) drog ner styrdonen till avstängda med temperaturgivarna i rummet.
3) stängde ventilerna på samtliga slingor.
4) stängde returventilen.
5) öppnade upp ventilerna markerade med 2. och 5. på bilden nedan.
6) öppnade upp ventilen för en slinga och skruvade av styrdonet för samma slinga.
7) väntade på att något skulle komma från slangen, inget hände.
8) Stängde slingans ventil och skruvade på styrdonet igen, repeterade från 6) på nästa slinga osv.
Men skulle gärna få hjälp med hur jag avluftar korrekt.
Det är den där manualen jag tittat på och försökte göra steg 6:
Ska pumpen vara igång eller avstängd vid avluftning?
Det jag gjorde var:
1) stängde av pumpen (provade också med den på)
2) drog ner styrdonen till avstängda med temperaturgivarna i rummet.
3) stängde ventilerna på samtliga slingor.
4) stängde returventilen.
5) öppnade upp ventilerna markerade med 2. och 5. på bilden nedan.
6) öppnade upp ventilen för en slinga och skruvade av styrdonet för samma slinga.
7) väntade på att något skulle komma från slangen, inget hände.
8) Stängde slingans ventil och skruvade på styrdonet igen, repeterade från 6) på nästa slinga osv.
Jag spolade som sagt slingorna istället och fyllde upp trycker till 1,2 bar. Vid tio idag på förmiddagen började temperaturen på övervåningen vandra upp. Nu är samtliga rum uppe i ca 20,5°, och fortfarande kring -20° ute som igår. Så det jag gjorde verkar ha fått effekt, tack för all hjälp!MathiasS skrev:
Men skulle gärna få hjälp med hur jag avluftar korrekt.
Har du pumpen på och luft i systemet, kan du tänka dig att det blir som champagne i rören. Småbubblor utspritt. Det är således bättre att stänga av pumpen och låta bubblorna vandra till högpunkt. Men, har man ingen cirkulation alls kan man lika gärna få bort det mesta av luften med pumpen igång.M M_H skrev:
Tack för alla svar, det hela ser ut att ha lösts sig. Efter lite justerande med flöden på båda våningarna ligger temperaturen stabilt nu mellan 20-20,5° i alla rum på båda våningarna.
Att jag inte lyckades avlufta med avluftningsslangen handlade helt och hållet om skit bakom spakarna. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte, men jag öppnade aldrig upp ventilen upp till själva avluftningsslangen när jag försökte avlufta med den, så inte konstigt att det aldrig kom varken luft eller vatten genom den.
Att jag inte lyckades avlufta med avluftningsslangen handlade helt och hållet om skit bakom spakarna. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte, men jag öppnade aldrig upp ventilen upp till själva avluftningsslangen när jag försökte avlufta med den, så inte konstigt att det aldrig kom varken luft eller vatten genom den.
Klicka här för att svara
