9 413 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Uponor golvvärme, T-165 termostater slutat fungera. Vad är fel?
Hoppas att nån kan hjälpa mig. Vi har haft ett Uponor golvvärmesystem som funkat felfritt i 6-7 år.
Nu noterade vi att 2 av 3 rum hade kalla golv och 3 av 3 termostater blinkar rött när man försöker reglera något. Jag läste mig till att batteribyte kanske kunde vara nåt, men det verkar inte hjälpa.
Jag bytte batteri i termostaten för ett av de rum som har problem och nu blinkar den inte längre men om jag försöker höja temp så lyser det ett konstant rött ljus på dioden nere i högra hörnet.
Om jag kollar på fördelaren i källaren så verkar reglerventilen vara helt stängd för de två kalla rummen och helt öppen för det varma rummet.
Jag ser också att bara den kanal som går till det varma rummet har en röd lysande lampa som signalerar att den är igång. För en stund sedan lyste i alla fall två.
Nån som kan hjälpa mig i vinterkylan?
Nu noterade vi att 2 av 3 rum hade kalla golv och 3 av 3 termostater blinkar rött när man försöker reglera något. Jag läste mig till att batteribyte kanske kunde vara nåt, men det verkar inte hjälpa.
Jag bytte batteri i termostaten för ett av de rum som har problem och nu blinkar den inte längre men om jag försöker höja temp så lyser det ett konstant rött ljus på dioden nere i högra hörnet.
Om jag kollar på fördelaren i källaren så verkar reglerventilen vara helt stängd för de två kalla rummen och helt öppen för det varma rummet.
Jag ser också att bara den kanal som går till det varma rummet har en röd lysande lampa som signalerar att den är igång. För en stund sedan lyste i alla fall två.
Nån som kan hjälpa mig i vinterkylan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag testade igen att ta ur och sätta i batterierna i ena termostaten och då blinkar bara dioden nere i högra hörnet rött i några sekunder, sen slutar den och den blåa ringen tänds, sen slocknar den också. Om jag därefter vrider ner tempen händer inget men om jag försöker vrida upp den förbi mittenläget så blinkar det rött.
Har du uteslutit att centralen förlorat parkopplingen med termostaterna?
En fast rött sken i centralen per kanal ska betyda att värme tillförs. Har du en displayenhet vad visar denna i så fall för kanalerna för dina kalla rum?
En fast rött sken i centralen per kanal ska betyda att värme tillförs. Har du en displayenhet vad visar denna i så fall för kanalerna för dina kalla rum?
Det konstiga är att nu öppnades kanalerna för alla rum. Men jag får fortfarande blinkning från termostaterna. Vågar inte riktigt göra en reset och testa parkopplingen nu. Då kommer jag inte att kunna sova inatt om allt skiter sig.
Är/blir ställdonen för dina rum som bråkar varma när centralen indikerar rött för de kanalerna? Ser du via indikatorfönstret om något öppnar?
För att tillfälligt få värme där det är kallt kan du även skruva upp eller av styrdonet då slingan bör öppna fullt och då ska du relativt snabbt känna på utgående slinga att du har ett flöde.
Jag minnstänker som sagt att något hänt med parkopplingen så när du vågar skulle jag föreslå att du repeterar dessa stegen när du vågar
För att tillfälligt få värme där det är kallt kan du även skruva upp eller av styrdonet då slingan bör öppna fullt och då ska du relativt snabbt känna på utgående slinga att du har ett flöde.
Jag minnstänker som sagt att något hänt med parkopplingen så när du vågar skulle jag föreslå att du repeterar dessa stegen när du vågar
Tack för stödet så länge! Om jag skulle skruva upp eller av styrdonet, hur gör jag det rent praktiskt? Vill ju inte paja nåt.M myrstack skrev:Är/blir ställdonen för dina rum som bråkar varma när centralen indikerar rött för de kanalerna? Ser du via indikatorfönstret om något öppnar?
De har skruvat upp om ner sig lite då och då så kanske det ändå funkar på visst sätt. Rummen har inte förblivit kalla.
För att lossa donen så tar du och roterar den grå ringen. För att lossa ska denna normalt framkanten av ringen roteras åt vänster. Det ska vara lika enkelt att skruva på dessa igen. När du skruvat av donet kan detta hänga löst utan problem men du kan fortfarande se hur centralen vill styra donet. Normalt är fördelaren sådan så att alla slingor är fullt öppna när man skruvar av styrdonet så skruvar du av ett kan du se om den slingan blir varm
På första bilden ser jag nu att du har ett bra exempel på hur indikatorfönstret ser ut vid öppet och stängt läge. Ditt vänstra dom indikerar ett i princip fullt öppet don och då bör slangen under vara varm. De två andra donen ser ut att vara stängda och då bör dessa slangar
På första bilden ser jag nu att du har ett bra exempel på hur indikatorfönstret ser ut vid öppet och stängt läge. Ditt vänstra dom indikerar ett i princip fullt öppet don och då bör slangen under vara varm. De två andra donen ser ut att vara stängda och då bör dessa slangar
Om jag skulle göra om parkopplingen - hur kommer styrdonen att göra då? Känner den av hur öppna eller stängda de är eller behöver jag på nåt vis justera det efter?M myrstack skrev:För att lossa donen så tar du och roterar den grå ringen. För att lossa ska denna normalt framkanten av ringen roteras åt vänster. Det ska vara lika enkelt att skruva på dessa igen. När du skruvat av donet kan detta hänga löst utan problem men du kan fortfarande se hur centralen vill styra donet. Normalt är fördelaren sådan så att alla slingor är fullt öppna när man skruvar av styrdonet så skruvar du av ett kan du se om den slingan blir varm
Ja, på första bilden var slangen var på den slingan men inte de andra.
Centralen utförd för 8 reglerdon och det är 2 anslutningar för varje utgående kanal, bara koppla över från ett till ett annat, men bara 2 st don till varje kanal. bara prova, ser ut som att det är fjäderanslutning och då sätts en tunn mejsel i kantiga hålet och vikas upp eller ner för att få loss ledningen resp. få dit den.
om det är parkopplingen som strular så inget annat behöv än att parkoppla igen. All manuell justering är i fördelaren. Inte i ställdonen.BiFuel skrev:
Läs även den som kommenterade efter mig. Jag kan vara för vad med ställdonen som man skruvar av och han kan ha en poäng i att dessa till denna fördelaren snäpps av istället
Jag råkade ut för samma sak. Det var parkopplingen som tappats. Händer ibland enligt min elektriker. Jag försökte göra om parkopplingen själv men fattar absolut inget av manualen. Jag brukar klara det mesta själv men var tvungen att ta in fackman.
Hmm, nu har jag fått lite mer klarhet. Det är bara den ena av slingorna som strular. De andra två rummen verkar reglera sig. Grejen är att för detta rum så är den slang jag markerat (nr 3) med blått kall, trots att den verkar fullt öppnad. Någon tanke kring det? Slang nr 3 där uppe är lika varm som 1 och 2.M myrstack skrev:om det är parkopplingen som strular så inget annat behöv än att parkoppla igen. All manuell justering är i fördelaren. Inte i ställdonen.
Läs även den som kommenterade efter mig. Jag kan vara för vad med ställdonen som man skruvar av och han kan ha en poäng i att dessa till denna fördelaren snäpps av istället
Logga in
Skapa konto
Tack! Har inte provat detta. Är ärligt talat livrädd för att peta på grejerna eftersom jag inte vet hur de funkar 😆 När du säger termodonet, menar du då den bli hatten? Ska den bara lyftas eller ska nåt skruvas? Förklara som om jag vore 4 år gammal.J jonaserik skrev: