Byggahus.se
Hej
Jag har en elpatron sedan många år som jag köpte begagnad. Den har alltid haft ett problem och det är när det inte är jättekallt, säg 3+ då nåt överhettningsskydd slår ifrån. Som att den inte kan gå ned ifrån 3 faser till en eller nåt sånt.

Det gör att det under varm vinter eller kall höst och vår är svårt att åka bort i några dagar.

Det vi gör idag är att vi helt enkelt märker att det är svalt och vi går ner i källaren och trycker in knappen intill patronens tempvred med en penna och då funkar allt i kanske ett dygn ifall det fortfarande är samma energibehov. Men som nu när det är kallt sedan veckor då har vi inte behövt trycka under samma tid.

Det vore bra med en lösning. Byter vi hela patronen? Isf, vad är det för ungefärlig arbetsinsats där? En dag?

Tack för tips.
 
B
Jag hade bytt överhettningsskyddet, om det slår ifrån felaktigt återkommande. För ni är säkra på att det inte är termostaten som är lite småpaj? Är ni osäkra och ska anlita folk, så är det nog bara att byta både termostat och överhettningsskydd.

Vid starkare kyla så kanske effekten i elpatronen inte är tillräckligt hög (i förhållande till husets värmebehov) för att nå upp till den temp som krävs för överhettningsskyddet...

Ett par h borde räcka. Men småjobb brukar vara dyra, vet inte vad de fakturerar för ett sådant här jobb.
 
Här är utrustningen förresten.
 
  • Ett pannrum med rörledningar, mätare, expansionskärl och gasflaskor. Rörigt och verkstadsliknande utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre, dammig strömbrytare med tidsur, elledningar, varningsetikett, på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst, har du jordfelsbrytare i huset. Pannan är Värmebaronen och ser nästan ut som en Backer elpatron monterad i den. Dra ut vredet och ta bort locket så syns allt bra.
 
Hej och tack för svaren!

B BSOD skrev:
Jag hade bytt överhettningsskyddet, om det slår ifrån felaktigt återkommande. För ni är säkra på att det inte är termostaten som är lite småpaj? Är ni osäkra och ska anlita folk, så är det nog bara att byta både termostat och överhettningsskydd.

Vid starkare kyla så kanske effekten i elpatronen inte är tillräckligt hög (i förhållande till husets värmebehov) för att nå upp till den temp som krävs för överhettningsskyddet...

Ett par h borde räcka. Men småjobb brukar vara dyra, vet inte vad de fakturerar för ett sådant här jobb.
Jag är inte säker på nånting egentligen. Den klarar definitivt husets värmebehov. Den har dock två lägen. Undrar om det inte är att den jobbar med 2/3 faser, aldrig en. Jag har för mig det ser så ut på elmätaren. Men den slår ju av och på regelbundet, så eventuellt vill jag ju att den ska slå på mer sällan när det bara är "lite kallt".


J jonaserik skrev:
Först och främst, har du jordfelsbrytare i huset. Pannan är Värmebaronen och ser nästan ut som en Backer elpatron monterad i den. Dra ut vredet och ta bort locket så syns allt bra.
Jajjemen, jfb finns.

Jag kan fixa ny bild senare med foto in bakom vredet ifall det gör livet enklare för nån.

Egentligen är jag bara ute efter en lösning. Ny patron, ny elektronik, nåt annat. Vilket som, bara man kan känna att det går att åka bort i några dagar under halvkalla dagar utan att huset skulle riskera att bli kallt. Skulle jag åka bort idag och det är +3 grader imorgon och sedan -15 i övermorgon så kommer jag antagligen ha ett väldigt kallt hus efter ett par dagar.
 
OK då är det inte fel på patronen, säkerligen så är det en 3 fas överhettningsskyd, men termostaten är 2 polig, en fas ligger alltid till mot patronen och kopplar in andra och tredje fas i två steg. Då kan det vara termostaten som bråkar, eftersom du måste återställa överhettningsskyddet, termostaten går inte ifrån vid inställd temp eller att överhettningsskyddet bryter tidigt. Svårt att säga och går inte att mäta ut, då det är ett fel som kommer och går. Sen det med termostatens 2 steg, hystering på dessa varierar mellan tillslag/frånslag en del. Det kan vara så att den slår till tex vid 40 C en gång och nästa gång slår den till vid 45 C, lika vid frånslag. Det finns ingen logik i funktionen.
Vet du vid vilken temp som den slutar fungera på. Pannan ska vara riktigt hett då. Överhettningsskyddet ska normalt bryta vid ca 95 -100 C
 
J jonaserik skrev:
OK då är det inte fel på patronen, säkerligen så är det en 3 fas överhettningsskyd, men termostaten är 2 polig, en fas ligger alltid till mot patronen och kopplar in andra och tredje fas i två steg. Då kan det vara termostaten som bråkar, eftersom du måste återställa överhettningsskyddet, termostaten går inte ifrån vid inställd temp eller att överhettningsskyddet bryter tidigt. Svårt att säga och går inte att mäta ut, då det är ett fel som kommer och går. Sen det med termostatens 2 steg, hystering på dessa varierar mellan tillslag/frånslag en del. Det kan vara så att den slår till tex vid 40 C en gång och nästa gång slår den till vid 45 C, lika vid frånslag. Det finns ingen logik i funktionen.
Vet du vid vilken temp som den slutar fungera på. Pannan ska vara riktigt hett då. Överhettningsskyddet ska normalt bryta vid ca 95 -100 C
Intressanta teorier.
Nä, jag vet aldrig när den slår ifrån, utan jag märker "ah, det börjar bli kallt inne. Går och tittar på utetermotern, aha, det har blivit några plusgrader ute. Då måste jag gå ner i källaren och trycka på knappen."

Detta händer ungefär varannan dag under sen höst och tidig vår eller så. Jag märker det först när det blivit lite svalt på klinkergolvet och huruvida värmen har varit av i 5 timmar eller ett dygn vet jag faktiskt inte.

Jag förstår att det går att mäta och övervaka på ett smartare sätt. Man kan säkert bygga en liten IoT-pryl att övervaka med, men jag har aldrig tagit mig tiden.
 
Är inga teorier, bara fakta finns bara 3 saker som kan strula eftersom du har JFB och pannan ligger över den. För att få lite koll på tempen ut från pannan, vilken temp är det normalt ut på den, finns ingen tempmätare. Du kan på röret ut från pannan tejpa svansen på en ute/inne termometer, dom bruka gå upp 50 C, har då då termostaten på 40 C och tempen sticker iväg blir det enligt nedan
Patronfel Nej.
Termostatfel Nej kanske om den inte bryter som den ska, överhettad panna, ser även att du har shuntar där, då blir det svårt att få nys om tempen på pannan när shuntarna justerar värmen ut.
Överhettningskyddet Nja kanske om pannan blir överhettad, fungerar ett par dygn, så troligtvis inte den, verkar som att den gör sitt jobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.