Hej,
Jag har köpt ett äldre hus från 1910, nu skall gamla olje-pannan och tanken demonteras och bergvärme och ny panna skall in. De som skall installera den nya pannan skall också lasta ut den gamla. De har dock sagt att jag måste ringa in en rörmokare och tömma systemet innan.
Först och främst är det inte de som bör göra det som också skall installera/sätts igång det? Det är inte överenskommet sedan innan men jag tänker väl att det bör ingå.
Men nu till huvudfrågan, är det svårt att tömma ett system själv och har någon erfarenhet/guide till sådant att dela? Se bilder på befintlig panna.
Uppskattar svar 🙏
Jag har köpt ett äldre hus från 1910, nu skall gamla olje-pannan och tanken demonteras och bergvärme och ny panna skall in. De som skall installera den nya pannan skall också lasta ut den gamla. De har dock sagt att jag måste ringa in en rörmokare och tömma systemet innan.
Först och främst är det inte de som bör göra det som också skall installera/sätts igång det? Det är inte överenskommet sedan innan men jag tänker väl att det bör ingå.
Men nu till huvudfrågan, är det svårt att tömma ett system själv och har någon erfarenhet/guide till sådant att dela? Se bilder på befintlig panna.
Uppskattar svar 🙏
Det brukar finnas en kran långt ner på pannan. Titta runt pannans nederkant och se om du hittar något som skulle kunna vara en kran.
Leta avstängningsventiler på väg bort från pannan först så slipper du tömma ut mer än nödvändigt. Sen som skrivet ovan får du leta efter en ventil långt ner på pannan.dickvastberg skrev:
Hej,
Jag har köpt ett äldre hus från 1910, nu skall gamla olje-pannan och tanken demonteras och bergvärme och ny panna skall in. De som skall installera den nya pannan skall också lasta ut den gamla. De har dock sagt att jag måste ringa in en rörmokare och tömma systemet innan.
Först och främst är det inte de som bör göra det som också skall installera/sätts igång det? Det är inte överenskommet sedan innan men jag tänker väl att det bör ingå.
Men nu till huvudfrågan, är det svårt att tömma ett system själv och har någon erfarenhet/guide till sådant att dela? Se bilder på befintlig panna.
Uppskattar svar 🙏
Klicka här för att svara

