4 777 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Golvvärme, oisolerad betongplatta i källare, 10kvm/120kvm.
Oavsett beräkning eller inte...
Jag har varit hos så många som har det du planerar att installera och är så extremt missnöjda med att tidigare ägare inte isolerat före de satt golvvärmen.
Så inte baserat på egen erfarenhet utan många andras.
Jag har varit hos så många som har det du planerar att installera och är så extremt missnöjda med att tidigare ägare inte isolerat före de satt golvvärmen.
Så inte baserat på egen erfarenhet utan många andras.
Jag brukar limma en skiva som är hård cellplast som är klädd med fibernätoch någon cementbaserad ytskikt finns från 10mm och uppåt det gör stor skillnad kör oftast 20mm i alla utrymmen som vi lägger elgolvvärme på då kan du köra nattsänkning mm på termostatenE Erikhall skrev:Den här frågan har nötts ordentligt men jag blir ändå inte klok..
Jag står inför att lägga ut klinkers i tvättstuga/dusch/toa. Toa, dusch och delar av tvättstugan kommer det läggas ut elektrisk golvvärme.
Att bila upp hela betongplattan, 30cm tjock, för att isolera underifrån är helt uteslutet.
När jag kollat runt har jag hittat alternativ som:
[länk]
Men kan inte släppa att det hade varit väldigt smidigt att bara limma golvvärmekabeln och flytspackla.
Hittar då detta från boverket:
[bild]
Det känns ju som att det handlar om relativt små förluster att skippa isolering?
Lägger man elgolvvärme i hela källaren (125kvm) och värmer hela utrymmet med denna, så är det klart att ?0.15x15000kwh=4500kr/år? är en betydande förlust och värd att isolera.
Men i de flesta fall idag är ju syftet bara att göra det möjligt att gå på klinkersen med strumpor. Den primära värmen kommer ju från luftvärmepumpar.
Gissningsvis kan det gå åt max 2000kwh för att hålla klinkersen jummen i ett 10kvm badrum/tvättstuga med oisolerad betongplatta. Att isolera med 25cm under plattan skulle då spara 0.15x2000kwh=600kr/år.
Gissningsvis finns då inte en chans att jag ens kan räkna hem ebecos isolerskivor i materialkostnad?
Lutar starkt åt att jag kommer limma elslingan direkt mot plattan här till helgen, fuktvandring är något annat som har diskuterats men det bortser jag helt ifrån då det är sådan liten yta/värme som ska användas.
Missar jag något?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden