1 121 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Förlust varmvatten som ”element”?
Sida 1 av 2
I dessa kalla tider, och med underdimensionerad värmekälla kommer alla möjliga märkliga funderingar upp.
1. Levande ljus värmer!
2. Hur mycket av energin från en spisplatta där man kokar något försvinner via köksfläkt?
3. Och viktigast! Om ens värmepump värmer varmvattnet. Hur mycket (om något alls) tappar man i effektivitet om man låter varmvattnet verka som ”element” i exempelvis diskho jmf. Med att det uppvärmda mediet får cirkulera i radiatorerna?
1. Levande ljus värmer!
2. Hur mycket av energin från en spisplatta där man kokar något försvinner via köksfläkt?
3. Och viktigast! Om ens värmepump värmer varmvattnet. Hur mycket (om något alls) tappar man i effektivitet om man låter varmvattnet verka som ”element” i exempelvis diskho jmf. Med att det uppvärmda mediet får cirkulera i radiatorerna?
1 Ja
2 klart det åker ut en del med fläkten, normalt slutar det åka ut när matlagningen är klar
3 dömt att misslyckas blir bara att VP ska göra mer VV, så glöm det.
Enda sättet för VP att göra värme nästan konstant är att inte duscha mer än max 5 min eller gå till
badhuset och duscha.
2 klart det åker ut en del med fläkten, normalt slutar det åka ut när matlagningen är klar
3 dömt att misslyckas blir bara att VP ska göra mer VV, så glöm det.
Enda sättet för VP att göra värme nästan konstant är att inte duscha mer än max 5 min eller gå till
badhuset och duscha.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
1: ger rök/avgaser som behöver vädras ut.
2: det beror bl.a. på fläktens hastighet (hur mycket luft som sugs ut)
3: vattnets energiinnehåll är 4,18 joule per gram och per grad.
Ex: 10 liter 50⁰ som kyls till 20⁰ ger:
4,18×10×30 = 1 254 joule = 0,35 Wh
2: det beror bl.a. på fläktens hastighet (hur mycket luft som sugs ut)
3: vattnets energiinnehåll är 4,18 joule per gram och per grad.
Ex: 10 liter 50⁰ som kyls till 20⁰ ger:
4,18×10×30 = 1 254 joule = 0,35 Wh
Jag uppfattade frågan som att det inte bara gällde något enstaka ljus ett tag, utan använda många ljus för att vär.a upp bostaden under många timmar.J jonaserik skrev:
Parafin har energiinnehåll på 46 kJ/g.
Om ljuset väger 50 gram och brinner i 6 timmar blir det 2300 kj eller 106 W.
0,35 Wh var ju högst förvånande!Demmpa skrev:
Det är ju absolut ingenting! Jämför med ett ljus som brinner 1 minut och avger mer än 1 Wh
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 064 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 064 inlägg
Ska man spara på energin i varmvattnet så kan man ju duscha i en badbalja och hälla ut vattnet först när det är kallt. Samma för ev handdisk. Tillskottet av vattenånga stör inte så mycket på vintern när det ändå är torr inneluft. Att spola upp samma mängd vatten bara för värmens skull blir som sagt inte det optimala sättet att köra värmepumpen.
106 W är väl en hyfsad effekt? Runt 1% av total effekt på bvp + elpatron här hemma. 10 ljus kan man väl ha 10 kalla dagar / år utan större risk för att utveckla KOL?Demmpa skrev:
Varför är det inte optimalt? Vad blir skillnaden? Värmeförlusterna som sker sker väl till huset oavsett? Om något kan man ju skräddarsy var uppvärmningen sker?Karrock skrev:
Ska man spara på energin i varmvattnet så kan man ju duscha i en badbalja och hälla ut vattnet först när det är kallt. Samma för ev handdisk. Tillskottet av vattenånga stör inte så mycket på vintern när det ändå är torr inneluft. Att spola upp samma mängd vatten bara för värmens skull blir som sagt inte det optimala sättet att köra värmepumpen.
Kom dock själv på att man måste värma upp inkommande vatten till den temp huset håller vilket blir ren förlust?
Om det är otydligt så är detta ett teoretiskt resonemang vilket i och för sig kan leda till förändrat beteende av typen spara varmt duschvatten och diskvatten till avkylning.
Ja, det är ju inte HELT meningslöst förstås. Ser man till att ett vanligt litet element kanske ger 750W så har man ju dubblat effekten om man har 6-7 värmeljus i varje fönster. Det blir ju inte billigare kanske men har man inget annat val för tillfället så hjälper det ju faktiskt till.Gullik Gulliksson skrev:
Man brukar väl säga att en människa ligger på runt 100W i vila och om man har 5-10 pers hemma en kväll så brukar det ju kunna bli hyfsat varmt.
