Hej!

Jag har problem med min vattenburna golvvärme.. Vi flyttade in 2014 och har inte fått någon jämn värme i huset sedan dess. Vi har en Nibe F750 med Uponor golvvärme i hela huset, platta på mark 142 m2.

Jag har alla längder på slingorna och har hittat en guide på hur jag justerar in det, men fattar inte riktigt hur jag gör, bifogar bilderna.

Enligt tabellen som jag hittade så är "5" fullt öppet, men för mig är det fullt öppet på "0"... sitter injusteringsringen fel på något sätt? Eller kan den det?

Ni som är VVS;are får gärna hjälpa mig..

Två röda vred på en elpanel, märkt med etiketter, närbild, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktioner för justering av system med handratt och graderade inställningsringar, med bilder på händer som utför justeringen.
Skapa konto

Tabell för inställning av golvvärmeslingor, instruktioner, exempel på svensk motsvarighet, teknisk dokumentation.
Skapa konto

Ett uppmärkt värmesystem med olika rör, ventiler och en termometer i ett utrymme.
Skapa konto

Dom 2 reglage du visar på bild står ju inte lika. Den ena på 0 och den andra tycks vara på kanske 1 eller 2 - svårt att se.
Oavsett, börja med att öppna alla på full värme (om sen full värme för din del är 0 eller 5 på skalan spelar ingen roll).
När du fått upp tempen i huset så blir det förmodligen varmare i någon slinga än önskat. Dra då ner något på en slinga, men bara lite i taget, tills du fått den jämna värme du önskar.
Om du gör så systematiskt i de slingor, du tycker ger för mycket värme, så blir det så småningom inreglerat.
Det viktiga är att justera i små steg och verkligen vänta ut så slinga och golv har uppnått korrekt temp.
Ett golvvärmesystem är trögt, så du ska kanske vänta mer än ett dygn mellan regleringarna, och ja, det kan ta sin tid, men för snabba och för stora ändringar och ännu värre att pilla på många slingor samtidigt gör bara att systemet kommer "i svängning" och till sist vet du inte vilken slinga som ska justeras och på vilket håll.

• Gilla
Dia
  • Laddar…
roland53 skrev:
Dom 2 reglage du visar på bild står ju inte lika. Den ena på 0 och den andra tycks vara på kanske 1 eller 2 - svårt att se.
Oavsett, börja med att öppna alla på full värme (om sen full värme för din del är 0 eller 5 på skalan spelar ingen roll).
När du fått upp tempen i huset så blir det förmodligen varmare i någon slinga än önskat. Dra då ner något på en slinga, men bara lite i taget, tills du fått den jämna värme du önskar.
Om du gör så systematiskt i de slingor, du tycker ger för mycket värme, så blir det så småningom inreglerat.
Det viktiga är att justera i små steg och verkligen vänta ut så slinga och golv har uppnått korrekt temp.
Ett golvvärmesystem är trögt, så du ska kanske vänta mer än ett dygn mellan regleringarna, och ja, det kan ta sin tid, men för snabba och för stora ändringar och ännu värre att pilla på många slingor samtidigt gör bara att systemet kommer "i svängning" och till sist vet du inte vilken slinga som ska justeras och på vilket håll.
Tack så jätte mycket för hjälpen! Har skruvat så jag har fullt flöde på de två längsta slingorna så gör jag i efterhand justeringar som du skrev ovan.

Nja, jag skulle nog börja med att öppna alla slingor innan att börja injusteringen.

Att bara börja med 2 slingor är nog ett sätt att få det fel redan från början.

Lyft upp den gråa ringen med skalan på sedan öppnar du dom röda ventilerna fullt. Tryck ner den gråa ringen mot stoppet på den röda då kommer sedan skalan att stämma. Hoppas du förstod fråga igen annars. Sedan vrid den gråa ringen och ställs mot värdet vid det svarta markeringen. Vrid sedan den röda mot stoppet.

Redigerat:
  • Gilla
kryddan77 och 1 till
  • Laddar…
Har du rumstermostater? Om inte, så enligt nedan:

Pragmatiskt ansats är att öppna alla fullt som föreslagits och vänta tills värmen stabiliserat sig.

Sedan får man ställa upp eller ställa ner värmepannan så att det kallaste rummet (det som behöver mest från golvvärmen) har en bra temperatur.

Sedan får man stegvis strypa slingorna till de andra rummen tills det är bra överallt.

Har du rumstermostater så sätter du de på full värme och gör en inställning som ovan. När den är klar så kan det finjusteras genom rumstermostaterna, eventuellt med att vrida upp pannan lite.

Peter 123 skrev:
Sedan får man ställa upp eller ställa ner värmepannan så att det kallaste rummet (det som behöver mest från golvvärmen) har en bra temperatur.

Sedan får man stegvis strypa slingorna till de andra rummen tills det är bra överallt.
Jo, men det blir väl förmodligen så att när TS stryper på de varmaste slingorna (förmodat för varma) då kommer genom denna strypning flödet i de andra slingorna att öka. Därför är det inte nödvändigtvis så att pannans temp måste ökas i första skedet.
Cirkpumpen har ett visst givet flöde som ska fördelas på X antal slingor som har olika längd och därmed motstånd.
Om man då stryper på någon slinga så bör det rimligtvis öka flödet på någon annan slinga.

Peter 123 skrev:
Har du rumstermostater? Om inte, så enligt nedan:

Pragmatiskt ansats är att öppna alla fullt som föreslagits och vänta tills värmen stabiliserat sig.

Har du rumstermostater så sätter du de på full värme och gör en inställning som ovan. När den är klar så kan det finjusteras genom rumstermostaterna, eventuellt med att vrida upp pannan lite.
Rätt. Men TS har inga termostater.

RoBo skrev:
Lyft upp den gråa ringen med skalan på sedan öppnar du dom röda ventilerna fullt. Tryck ner den gråa ringen mot stoppet på den röda då kommer sedan skalan att stämma. Hoppas du förstod fråga igen annars. Sedan vrid den gråa ringen och ställs mot värdet vid det svarta markeringen. Vrid sedan den röda mot stoppet.

Två röda ventilkåpor på rörledningar, smutsiga, troligtvis i ett uppvärmningssystem, med vit vägg i bakgrunden.
Skapa konto

Slingan längst till höger är 12m och enligt tabellen ska den vara 1,5. Jag öppnade den slingan fult moturs tills det inte gick att vrida mer och lyfte sedan upp den gråa ringen och vred den till 1,5 enligt bifogad bild ovan, har jag gjort rätt so far? Är stoppet på rätt sida om du kikar på bilden?

Om jag förstår det hela rätt så är stoppet på den gråa ringen till för att STOPPA att man eventuellt i framtiden öppnar den ännu mer än det angivna max värdet enligt tabellen? För nu kan jag inte öppna den röda hatten mer utan det tar stopp.

• Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Hejhejvarberg skrev:
[bild]

Slingan längst till höger är 12m och enligt tabellen ska den vara 1,5. Jag öppnade den slingan fult moturs tills det inte gick att vrida mer och lyfte sedan upp den gråa ringen och vred den till 1,5 enligt bifogad bild ovan, har jag gjort rätt so far? Är stoppet på rätt sida om du kikar på bilden?

Om jag förstår det hela rätt så är stoppet på den gråa ringen till för att STOPPA att man eventuellt i framtiden öppnar den ännu mer än det angivna max värdet enligt tabellen? För nu kan jag inte öppna den röda hatten mer utan det tar stopp.
Ja helt rätt. Då kan du inte stänga den röda mer.

Köp en smartrix istället, den injusterar automatiskt

du ska vell vrida medurs = stänga, sedan justera ringen för att hitta nollläget. sen öppna den röda kranen till 1.5?

pozz2 skrev:
Köp en smartrix istället, den injusterar automatiskt

Skärmbild av en onlinekundvagn med Uponor Smartrix-produkter och priser som ska beställas.
Skapa konto

Blir nog Smartrix, jag är så trött på att det inte funkar som det ska.. vad jag hört/läst så säger många att man inte ska använda rumsgivare till Nibe F750, utan att att man ska justera varje slinga manuellt? Någon som har koll på om det skulle fungera med ett Smartrix-system med rumsgivare tillsammans med min Nibe F750?

har haft samma utmaning, köpte en bra ir termometer och öppnade alla fullt sen mätte jag delta på alla slingor och ströp tills delta var lika överallt, jag har dessutom 3 fördelare så lite pyssel var det men nu är det lika varmt överallt i huset

• Gilla
johansan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.