Hej!
Har en Atari 8 installerad 2015 med utedel. Den värmer upp ovanvåningen med radiatorer och undervåningen med golvvärme. Värmen till radiatorerna fungerar ok (inte optimalt men ok). Häromdagen märkte jag att det var kallt i källaren och noterade att manometern för golvvärmereturen var 30 grader men att slangarna var kallare. Framledningen är ca 40 grader. Displayen visar enligt bilderna (när kompressor inte får samt när den går). Men när jag känner på returledningen är den inte så varm som displayen säger.
Nu till min fråga. Kan givaren för returen i VP vara kass och att det gör att golvvärmen inte fungerar? Cirkulationspumpen verkar fungera som den skall.
Har en Atari 8 installerad 2015 med utedel. Den värmer upp ovanvåningen med radiatorer och undervåningen med golvvärme. Värmen till radiatorerna fungerar ok (inte optimalt men ok). Häromdagen märkte jag att det var kallt i källaren och noterade att manometern för golvvärmereturen var 30 grader men att slangarna var kallare. Framledningen är ca 40 grader. Displayen visar enligt bilderna (när kompressor inte får samt när den går). Men när jag känner på returledningen är den inte så varm som displayen säger.
Nu till min fråga. Kan givaren för returen i VP vara kass och att det gör att golvvärmen inte fungerar? Cirkulationspumpen verkar fungera som den skall.
Det finns väll en golvvärmeshunt mellan värmepumpen och golvvärmen?
För golvvärmen brukar ha lägre temperatur än radiatorerna.
Golvytetemperaturen bör vara max 27⁰, beroende på vad det är för golvmaterial så kan max framledningstemperatur för golvvärmen vara allt mellan 30⁰ & 45⁰.
För golvvärmen brukar ha lägre temperatur än radiatorerna.
Golvytetemperaturen bör vara max 27⁰, beroende på vad det är för golvmaterial så kan max framledningstemperatur för golvvärmen vara allt mellan 30⁰ & 45⁰.
Vilket rum värde har du?Verkar som din kurva är bra men rum värdet ligger nog lite för högt som du ser på integralen +13Ö Hannes Sundell skrev:Hej!
Har en Atari 8 installerad 2015 med utedel. Den värmer upp ovanvåningen med radiatorer och undervåningen med golvvärme. Värmen till radiatorerna fungerar ok (inte optimalt men ok). Häromdagen märkte jag att det var kallt i källaren och noterade att manometern för golvvärmereturen var 30 grader men att slangarna var kallare. Framledningen är ca 40 grader. Displayen visar enligt bilderna (när kompressor inte får samt när den går). Men när jag känner på returledningen är den inte så varm som displayen säger.
Nu till min fråga. Kan givaren för returen i VP vara kass och att det gör att golvvärmen inte fungerar? Cirkulationspumpen verkar fungera som den skall.
22 graderV växelventil skrev:
Hittar ingen shunt på denna installation.Demmpa skrev:
Har ingen inomhusgivare och utomhusgivare har visat rätt. Är mer inne på att givaren för returledningen är kass vilket gör att golvvärmen inte fungerar som den skallV växelventil skrev:
Ja du kan ju byta givaren och se tycker bara att framledningstemperaturen 59 grader är ganska mycket över börvärdet 40 grader.Ö Hannes Sundell skrev:
Hur har du det med vatten I systemet?Började problemet när det blev varmare ute(tänker på tryckfall i systemet när det blir varmare ute) har du luftat systemet.Ö Hannes Sundell skrev:
Hur vet jag hur mycket vatten jag har i systemet? Nej problemen började när det blev kallt. VP larmade för lågtryck lågt två gånger med några dagars mellanrum de två kallaste dagarna.V växelventil skrev:
Tänkte mer på trycket på expansionskärlet om det låg lågt.Ö Hannes Sundell skrev:
Om du håller vänsterknappen intryckt ca 5 sekunder så du kommer in I servicemenyn.
Gå in på installation och pila ner till LOGGTID och ändra från 3 till 6 istället så syns loggtid under längre tid och din framledning kan ses bättre.Gå in sedan på värmepump och titta på vilket integralvärde du har.
Din värmepump startar på integralvärdet-60 om du har standard värde och viktigt är att när den kör en värmecykel att den räknar ner från -60 till 0.
+13 gillar vi inte varför styrdatorn satt så högt värde.
Redigerat:
Trycket ligger strax under 1 så känns inte som det är problemet. Ändrad som du sa och då ser kurvorna ut så här.
Noterade att det kommer ett ”rinnande” ljud från KB rören. Kan det ja något med det att göra?
Noterade att det kommer ett ”rinnande” ljud från KB rören. Kan det ja något med det att göra?
Den ser lite seg ut på fram och returen. Du har köldmedia i kärlet.Du har kanske luft i kb pumpen. Testa lufta kb pumpen. Kan du testa sänka rum värdet till 21 grader?Tycker den skickar ut lite väl hög framledningsteperatur.Ö Hannes Sundell skrev:








