Jag har ett fritidshus där det stora köket i mitten av huset är öppet upp till taknocken. Övervåningen är helt öppen. Jag skulle vilja kunna stänga till öppningen under vintern så att inte värmen stiger uppåt. Har direktverkande el + en luftvärmepump i köket. Tänker mig nåt i stil med stora "rullgardiner" som drar ut över öppningen eller plattor man lägger på bjälkarna.
Har ni någon idé?

• Interiör av ett loft med träbjälkar, räcken, lutande tak, och ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Sätt en eller två stora roterande takfläktar som trycker ner den varma luften.
Energin till fläkten får man ingen mångdubbelt

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
J
L Leif i Skåne skrev:
Sätt en eller två stora roterande takfläktar som trycker ner den varma luften.
Energin till fläkten får man ingen mångdubbelt
Håller med, värme stiger uppåt, värmda luften letar sig uppåt så som i en varmluftsballong stiger, så eftersom takhöjden är hög, fd vind där tidigare tak suttit mellan , så är förhållandena ändrade från tidigare konstruktion med tak där, så då är det bara att kompensera för detta genom att fläkta ner värmd luft. Golvvärme är också en bra hjälp, samt att försöka hålla jämn temp i hela kåken, och finns källare under golv/trossbotten så ska givetvis detta utrymme värmas, då du får nytta av den värmen för hela kåken.

Frigolitskivor. Brandfarligt som tusan, men de är styva/självbärande och isolerande.
Du måste ha något som isolerar bra. Annars stoppar du bara luften, men inte värmen.

Takpropellrar är lysande, men hela huset blir uppvärmt (jämnt och fint), så om du tänker dig att kallställa ovanvån på vintern så är inte takpropellrar rätt lösning.

J Jockebyggab skrev:
Håller med, värme stiger uppåt, värmda luften letar sig uppåt så som i en varmluftsballong stiger, så eftersom takhöjden är hög, fd vind där tidigare tak suttit mellan , så är förhållandena ändrade från tidigare konstruktion med tak där, så då är det bara att kompensera för detta genom att fläkta ner värmd luft. Golvvärme är också en bra hjälp, samt att försöka hålla jämn temp i hela kåken, och finns källare under golv/trossbotten så ska givetvis detta utrymme värmas, då du får nytta av den värmen för hela kåken.
Tack för svar! Huset är byggt med denna konstruktion från början. Jag la presenningar över bjälkarna och det har funkat rätt bra. Tillfällig lösning, mest ett test. Men det var bra mycket kallare där uppe än där nere.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.