2:a från vänster har manuell "ratt", den skruvas medsols för att strypa flödet.
Men den stora frågan är om systemet är rätt injusterat samt har rätt framledningstemperatur.
För egentligen ska inte termostater/stälställdon strypa flödet vid normala rumstemperaturen utan bara när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
Men den stora frågan är om systemet är rätt injusterat samt har rätt framledningstemperatur.
För egentligen ska inte termostater/stälställdon strypa flödet vid normala rumstemperaturen utan bara när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
Stämmer inte, finns inget manuellt reglage.Demmpa skrev:
2:a från vänster har manuell "ratt", den skruvas medsols för att strypa flödet.
Ah ok. Men vredet rör sig ? Det har inte fastnat? Kan kolla genom att låna ett styrdon från annan slinga så vet du säkert det sitter uppströms om vredet iafP perserkungen skrev:
Jo, det är ett manuellt vred,P perserkungen skrev:
"med manuella tilloppsventiler utbytbara till el-styrdon."
https://www.rinkabyror.se/varumarke/uponor/artikel/uponor-wgf-fordelare-2-slingor/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När spindeln (piggen) i ventilen är uppe är ventilen stängd. Ta bort ställdonet och se ifall du då kan trycka in spindeln (använd något hårt så slipper du få ont i fingret). Den ska återfjädra tillbaka efter att du tryckt på den.P perserkungen skrev:
Har du läst inlägg 6?E Eby90 skrev:
Enligt TS så säger Uponor själva att ventilen är fullt öppen när ställdonet är bortplockad, alltså när stiftet är uppe så är ventilen öppen.
De där styrdonen är väl samma skit som Wirsbo ? (Upnor köpte väl Wirsbo ?) Fastnar alltid i stängt läge när de pajar.
Tröttnade på att köpa nya Wirsbo styrdon, så jag plockade till slut bort alla och trimmade med insexnyckel tills jag tyckte det blev jämn värme i alla rum. Har väl varit så i typ 18 år utan problem.
Rumstermostaterna sitter dock kvar så den som köper huset i framtiden kan aktivera styrdonen.
Tröttnade på att köpa nya Wirsbo styrdon, så jag plockade till slut bort alla och trimmade med insexnyckel tills jag tyckte det blev jämn värme i alla rum. Har väl varit så i typ 18 år utan problem.
Rumstermostaterna sitter dock kvar så den som köper huset i framtiden kan aktivera styrdonen.