P
Hej jag har uponor golvvärme. Ett av mina rum är för varmt, försöker felsöka styrdonet. Är slingan öppen eller stängd om jag tar bort styrdonet? Skiljer just nu 2 grader mellan inställd temp och uppmätt

Farstatjej90
Nästan helt säkert är den öppen skulle jag säga men kan du ta bild?

P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nästan helt säkert är den öppen skulle jag säga men kan du ta bild?

• VVS-installation med rör, ventiler och styrenhet märkt "Uponor." Rörigt utseende, tekniskt rum eller skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2:a från vänster har manuell "ratt", den skruvas medsols för att strypa flödet.

Men den stora frågan är om systemet är rätt injusterat samt har rätt framledningstemperatur.
För egentligen ska inte termostater/stälställdon strypa flödet vid normala rumstemperaturen utan bara när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Farstatjej90
Ser inte likadant ut som de jag sett. De har haft en pigg som trucks ned av ställdonet så när det är borta är piggen uppe och då är det fullt flöde.

P
Har kontaktat uponor och slingan är öppen när styrdonet är av. När styrdonet strömlöst är slingan stängd = NC, så antingen fel på packningen eller styrdon.

P
Demmpa Demmpa skrev:
2:a från vänster har manuell "ratt", den skruvas medsols för att strypa flödet.

Men den stora frågan är om systemet är rätt injusterat samt har rätt framledningstemperatur.
För egentligen ska inte termostater/stälställdon strypa flödet vid normala rumstemperaturen utan bara när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
Stämmer inte, finns inget manuellt reglage.

• Wow
Nissens
  • Laddar…
Farstatjej90
P perserkungen skrev:
Har kontaktat uponor och slingan är öppen när styrdonet är av. När styrdonet strömlöst är slingan stängd = NC, så antingen fel på packningen eller styrdon.
Du borde kunna höra mekaniken när den öppnar och stänger tror jag?

P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du borde kunna höra mekaniken när den öppnar och stänger tror jag?
Nej tar ju 5 min att öppna och 5 min att stänga. Problemet är ju att den inte stänger helt, så skall testa och stänga den med ett manuellt vred och se om det hjälper

Farstatjej90
P perserkungen skrev:
Nej tar ju 5 min att öppna och 5 min att stänga. Problemet är ju att den inte stänger helt, så skall testa och stänga den med ett manuellt vred och se om det hjälper
Ah ok. Men vredet rör sig ? Det har inte fastnat? Kan kolla genom att låna ett styrdon från annan slinga så vet du säkert det sitter uppströms om vredet iaf

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, det är ett manuellt vred,
"med manuella tilloppsventiler utbytbara till el-styrdon."
[länk]
[bild]
Den vita du syftade på? Ok visste inte vad det var, men inte den som är felet

P perserkungen skrev:
Den vita du syftade på? Ok visste inte vad det var, men inte den som är felet
När spindeln (piggen) i ventilen är uppe är ventilen stängd. Ta bort ställdonet och se ifall du då kan trycka in spindeln (använd något hårt så slipper du få ont i fingret). Den ska återfjädra tillbaka efter att du tryckt på den.

E Eby90 skrev:
När spindeln (piggen) i ventilen är uppe är ventilen stängd. Ta bort ställdonet och se ifall du då kan trycka in spindeln (använd något hårt så slipper du få ont i fingret). Den ska återfjädra tillbaka efter att du tryckt på den.
Har du läst inlägg 6?
Enligt TS så säger Uponor själva att ventilen är fullt öppen när ställdonet är bortplockad, alltså när stiftet är uppe så är ventilen öppen.

De där styrdonen är väl samma skit som Wirsbo ? (Upnor köpte väl Wirsbo ?) Fastnar alltid i stängt läge när de pajar.

Tröttnade på att köpa nya Wirsbo styrdon, så jag plockade till slut bort alla och trimmade med insexnyckel tills jag tyckte det blev jämn värme i alla rum. Har väl varit så i typ 18 år utan problem.

Rumstermostaterna sitter dock kvar så den som köper huset i framtiden kan aktivera styrdonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.