2 042 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Varmvattnet tar slut snabbt Ulma lambdapanna.
Sida 1 av 2
Jag tänkte att jag skulle få lite mer kött på benen innan jag driver detta vidare.
Man kan lätt känna sig tokig när man tycker att man har ett stort problem och leverantören och tillverkaren ignorerar eller är totalt oförstående.
Jag har ny (mindre än ett år gammal) lambdapanna från Ulma, som jag tycker levererar dåligt när det kommer till varmvatten för dusch och bad.
Det tar ungefär 15-20 minuter för varmvattnet att ta helt slut, alltså att det kommer ner till 50° i pannan och elpatronen tvingas hjälpa till.
Jag tycker att det känns märkligt då äldre pannor med pelletsbrännare med mindre än 100 liters tank klarar av uppgiften.
Jag har en bekant som har en likadan panna där varmvattnet inte tar slut lika snabbt.
Jag har försökt optimera vissa delar som att höja maxtempen på pannan från 75° till 80°. Jag har mätt om mängden pellets som skruven levererar och uppdaterat detta i brännaren.
Jag har testat att börja duscha vid olika förhållanden så som att pannan har precis gått klart och är på ca 80°, jag har testat att duscha när brännaren redan är igång, vilket borde vara det optimala. Men ingenting funkar, pannan klarar helt enkelt inte av att värma vatten lika fort som det går åt.
Det som skulle kunna tala emot för att det inte är pannan som är problemet:
Använder oftast en takdusch (dock har min bekanta med likadan panna också takdusch, dock av ett annat märke).
Stor dusch i kallt rum, kanske 15-18° på vintern.
Kommunalt vatten som kanske är ganska kallt? Har mätt 8° på röret för vattnet in vid något tillfälle.
Är det verkligen rimligt att få ut så lite varmvatten?
Ska inte en modern panna och brännare klara av att leverera varmvatten i samma eller snabbare takt än det förbrukas?
Hur kan jag gå vidare?
Vad kan jag kräva från leverantör eller tillverkare?
Länkar till utrustningen:
https://ulma.se/sv/pelletspanna/pak...t-ulma-lambda-pelletspanna-med-tca2-braennare
https://www.hafa.se/sortiment-badrum/duschar/duschkabiner/duschkabin-breeze-deluxe-90x90-square
Man kan lätt känna sig tokig när man tycker att man har ett stort problem och leverantören och tillverkaren ignorerar eller är totalt oförstående.
Jag har ny (mindre än ett år gammal) lambdapanna från Ulma, som jag tycker levererar dåligt när det kommer till varmvatten för dusch och bad.
Det tar ungefär 15-20 minuter för varmvattnet att ta helt slut, alltså att det kommer ner till 50° i pannan och elpatronen tvingas hjälpa till.
Jag tycker att det känns märkligt då äldre pannor med pelletsbrännare med mindre än 100 liters tank klarar av uppgiften.
Jag har en bekant som har en likadan panna där varmvattnet inte tar slut lika snabbt.
Jag har försökt optimera vissa delar som att höja maxtempen på pannan från 75° till 80°. Jag har mätt om mängden pellets som skruven levererar och uppdaterat detta i brännaren.
Jag har testat att börja duscha vid olika förhållanden så som att pannan har precis gått klart och är på ca 80°, jag har testat att duscha när brännaren redan är igång, vilket borde vara det optimala. Men ingenting funkar, pannan klarar helt enkelt inte av att värma vatten lika fort som det går åt.
Det som skulle kunna tala emot för att det inte är pannan som är problemet:
Använder oftast en takdusch (dock har min bekanta med likadan panna också takdusch, dock av ett annat märke).
Stor dusch i kallt rum, kanske 15-18° på vintern.
Kommunalt vatten som kanske är ganska kallt? Har mätt 8° på röret för vattnet in vid något tillfälle.
Är det verkligen rimligt att få ut så lite varmvatten?
Ska inte en modern panna och brännare klara av att leverera varmvatten i samma eller snabbare takt än det förbrukas?
Hur kan jag gå vidare?
Vad kan jag kräva från leverantör eller tillverkare?
Länkar till utrustningen:
https://ulma.se/sv/pelletspanna/pak...t-ulma-lambda-pelletspanna-med-tca2-braennare
https://www.hafa.se/sortiment-badrum/duschar/duschkabiner/duschkabin-breeze-deluxe-90x90-square
Har man en stor takdusch så kan ju vattenflödet som behövs vara mycket stort. Svensk standard är annars att det går åt 9 liter/minut och 40-gradigt vatten för att duscha. Ta en tom 10-liters hink och mät upp hur många sekunder det tar att fylla den från takduschen!
För att värma varmvatten i samma takt det förbrukas krävs en väldigt hög effekt. Förr hade man ju panna med oljebrännare som gav ca 25 kW och då fanns det en sportslig chans hinna med att värma varmvatten utan längre fördröjning. Ser ut som Ulma-pannan ger mellan 12 - 20 kW så det kan vara bra att titta närmare på vad den egentligen ger för effekt och undersöka brännarens kapacitet.
Edit: Om man räknar på effekten som behövs att värma varmvatten med ett flöde på 10 liter/minut samtidigt som det förbrukas erfordras en effekt på ca 24,4 kW. Antar då att man värmer 35 grader från 5 grader till 40 grader.
För att värma varmvatten i samma takt det förbrukas krävs en väldigt hög effekt. Förr hade man ju panna med oljebrännare som gav ca 25 kW och då fanns det en sportslig chans hinna med att värma varmvatten utan längre fördröjning. Ser ut som Ulma-pannan ger mellan 12 - 20 kW så det kan vara bra att titta närmare på vad den egentligen ger för effekt och undersöka brännarens kapacitet.
Edit: Om man räknar på effekten som behövs att värma varmvatten med ett flöde på 10 liter/minut samtidigt som det förbrukas erfordras en effekt på ca 24,4 kW. Antar då att man värmer 35 grader från 5 grader till 40 grader.
Redigerat:
Om man tittar på dina siffror och det är så att du kan tömma 200-liters tanken från 80 ner till 40 grader på ca 23-24 minuter så betyder det grovt räknat att takduschens flöde är runt omkring 20 liter per minut. Det är mycket varmvatten det. Man kan sätta en extra elektrisk varmvatten beredare i serie efter pannan och koppla så att den normalt fylls på med varmvatten från pelletspannan (inte med kallvatten). Då får man ett betydligt större förråd av varmvatten utan att el-förbrukningen ökar särskilt mycket.
Nu ska jag inte säga åt någon att ha eller inte ha takdusch, men dom är bra törstiga på flödet. med en diameter på nästan 20 cm och många hål för att få strilar, så kostar det på med att underhålla dessa med VV. Går nog bra, om man har fjärrvärme, då tar VV aldrig slut.
Är detta ett problem som bara uppstår när det är lite kallare ute, eller är det samma problem vid +5c?
Innan man gör ngt borde man ju säkerställa att pannan verkligen går på maxeffekt, så det inte bara är
En inställningsfråga. I manualen kan man ställa ner maxeffekten. Är den inställd på 20kW? "Effekt 5" på skruvinställningar.
Sätter man en VVB extra i serie kan man sätta en vvc-pump i serie med pannan, lämpligtvis på timer (x antal h per dag) och helt enkelt låta bli att ansluta varmvattenberedaren elmässigt, så blir det ingen extra elförbrukning att tala om.
Innan man gör ngt borde man ju säkerställa att pannan verkligen går på maxeffekt, så det inte bara är
En inställningsfråga. I manualen kan man ställa ner maxeffekten. Är den inställd på 20kW? "Effekt 5" på skruvinställningar.
Sätter man en VVB extra i serie kan man sätta en vvc-pump i serie med pannan, lämpligtvis på timer (x antal h per dag) och helt enkelt låta bli att ansluta varmvattenberedaren elmässigt, så blir det ingen extra elförbrukning att tala om.
Det tog 59 sekunder för takduschen att fylla en 10 liters hink. Jag testade även det traditionella duschmunstycket, det tog 67 sekunder.
Det låter ju som att det är en högst normal konsumtion.
Panna står just nu inställd på 10-18 kw. Vad jag förstod från Ulma så skulle lägsta inställningen inte vara för hög (kommer dock inte ihåg vad exakt det var. Kan även tillägga att jag har testat att köra på endast 18 kw).
Tycker att munstycket rätt så ofta kalkar igen vilket skulle kunna förklara ifall andra har högre flöde med samma munstycke.
Men i mina öron låter det som sagt som att åtgången per minut inte är på något sätt orimligt hög, och att man kan utesluta munstycket som boven i dramat.
Det låter ju som att det är en högst normal konsumtion.
Panna står just nu inställd på 10-18 kw. Vad jag förstod från Ulma så skulle lägsta inställningen inte vara för hög (kommer dock inte ihåg vad exakt det var. Kan även tillägga att jag har testat att köra på endast 18 kw).
Tycker att munstycket rätt så ofta kalkar igen vilket skulle kunna förklara ifall andra har högre flöde med samma munstycke.
Men i mina öron låter det som sagt som att åtgången per minut inte är på något sätt orimligt hög, och att man kan utesluta munstycket som boven i dramat.
Maxläget är inställt på 18 kw. Läge 5 som är autoläget (börjar på lägsta inställda och jobbar sig uppåt 2 kw åt gången) vad jag förstått.B BSOD skrev:Är detta ett problem som bara uppstår när det är lite kallare ute, eller är det samma problem vid +5c?
Tycker inte att utetemperaturen har någon inverkan.
Kan även tillägga att problemet har varit såhär sedan jag fick den. Men initialt trodde jag att det berodde på låga inställningar, den var inställd på 6-12 kw när den kom.
Du skulle ju kunna ställa upp tempen ytterligare lite, har för mig att jag ställt min på ca90 grader. Ulma är ju rätt sketna att ha att göra med som privatperson så dem lär tyvärr inte hjälpa till i första taget...
Har du koll på vad rökgastempen ligger på när du kör pannan på full effekt? Det kan inte vara så att locket där rökgaserna vänder sitter på sniskan eller att tuberna är väldigt sotiga?
Har du koll på vad rökgastempen ligger på när du kör pannan på full effekt? Det kan inte vara så att locket där rökgaserna vänder sitter på sniskan eller att tuberna är väldigt sotiga?
Hur högt vågar man ställa den? Jag tänker att man får högre ineffektivitet när pannan ska höja det sista?Peoplebeer skrev:
Du skulle ju kunna ställa upp tempen ytterligare lite, har för mig att jag ställt min på ca90 grader. Ulma är ju rätt sketna att ha att göra med som privatperson så dem lär tyvärr inte hjälpa till i första taget...
Ja när jag ringde senast ville de inte prata alls och bara strikt hänvisade till firman jag köpt pannan på. Lite märkligt kan man tycka när de ändå säljer själva.
Jag har ingen aning om vad rökgastempen kan ligga på. Hur kan jag få reda på det?
Locket torde sitta som det ska, men det blir ju väldigt mycket sot i rören om man inte rengör ofta. Hur ofta rengör du?
Du råkar inte veta hur den digitala panelen på pannan fungerar? I manualen är det ett analogt vred och jag får inga svar om hur den digitala fungerar.
Vad jag förstått nu så har inte pannan en faktiskt tank med varmvatten, utan de 200 litrarna är till elementvattnet och det finns en lång slinga där it som varmvattnet går i. Detta kanske är en effektivare lösning, men sämre prestanda jämfört med andra lösningar?
Vi har takdusch och den räcker utan problem till runt 40 minuters duschande (med en IVT 490 FLVP), hemligheten är vattentrycket. Takduschen behöver inget högt vattentryck. Man kan strypa det på vägen fram till munstycket.J jonaserik skrev:
Om man inte kopplar in elen på VVB så blir man tvungen att ha pelletspannan igång året runt. Annars är en av fördelarna med VVB i serie att man kan stänga av pelletspannan när det inte behövs någon värme. Då får man mycket mindre värmeförluster på sommaren.B BSOD skrev:Är detta ett problem som bara uppstår när det är lite kallare ute, eller är det samma problem vid +5c?
Sant! Dessutom är pellets dyrare än el periodvis, så ska man ha pellets 2024 så kan jag tycka att man borde försöka få in en smart styrning av elpatronen, för att försöka spara pellets när elen är billig.E Eld skrev:
Tryck har väl en koppling till flödet och jag tänker att om takduschen knappt har ett högre flöde än duschmunstycket så är det för att trycket är lågt? Vattentornet står ca 8 m högre än huset och har kanske 4 m höga pelare.pacman42 skrev:
E Eld skrev:
Det är definitivt så att man är sugen på att inte köra brännaren på sommaren.B BSOD skrev:
Men jag är osäker hur bra elpatronen är att köra kontinuerligt, och som sagt vet jag inte ens hur jag ställer in den. Det är inte så många knappar men jag tycker inte att det händer något när jag trycker på dom.
Jag sotar tuberna och tömmer asklådan efter jag eldat upp en pall med pellets. Rökgastempen brukar sjunka 30-40 grader ungefär när den är nysotad så man eldar helt klart för kråkorna i slutet på varje pall.C chillax skrev:Hur högt vågar man ställa den? Jag tänker att man får högre ineffektivitet när pannan ska höja det sista?
Ja när jag ringde senast ville de inte prata alls och bara strikt hänvisade till firman jag köpt pannan på. Lite märkligt kan man tycka när de ändå säljer själva.
Jag har ingen aning om vad rökgastempen kan ligga på. Hur kan jag få reda på det?
Locket torde sitta som det ska, men det blir ju väldigt mycket sot i rören om man inte rengör ofta. Hur ofta rengör du?
Du råkar inte veta hur den digitala panelen på pannan fungerar? I manualen är det ett analogt vred och jag får inga svar om hur den digitala fungerar.
Vad jag förstått nu så har inte pannan en faktiskt tank med varmvatten, utan de 200 litrarna är till elementvattnet och det finns en lång slinga där it som varmvattnet går i. Detta kanske är en effektivare lösning, men sämre prestanda jämfört med andra lösningar?
Jag har köpt termometer i efterhand och satt in för jag tyckte det var lite intressant att veta vilken temp röken låg på.
Just det där locket som ligger över de 4 tuberna närmast brännaren måste ligga bra och inte sitta fel för då sticker rökgaserna ut genom skorsten istället för att passera tuberna och växla värmen till vattnet.
Jag har satt tempen på 90 grader och inte märkt att det skulle dra nämnvärt mer med pellets än att ha den på 80, tror värmarens överhettningsskydd löser ut vid 95ish så mer än 90 har jag inte provat att ställa in den på.
Jag fick inte heller någon instruktion över rätt panel för elpatronen men jag kan gå ner och kika lite, den är mer lättbegriplig än vad man tror.
Just den här pannan har ju elpatron inbyggd så du kan ju välja att köra antingen eller alt bägge delarna samtidigt. Jag köra bara elpatron from april fram tills det börjar bli minus på nätterna igen.E Eld skrev: