Hej vänner

Skall riva ut ett elektriskt bastuaggregat. Det blir överslag i det och jorden löser när det blir varmt.
Inte för att man hade haft råd att ha igång det i Skåne i vilket fall lol.

Fråga 1;
Se bifogad bild. Jag tänkte ställa ett vedeldat harvia där det gamla står idag, ungefär. Sen gå med rökrör ”högerut” för den väggen till höger är yttervägg. Jag antar att avstånd till oisolerat rör är 500mm? Hur blir det då där röret går ut genom väggen? Man har ju en ”genomföringsplåt” på väggen men då blir det ju mindre än 500mm just där?…

Fråga 2;
Skall man gå rakt upp och sen 90 grader högerut och rätt ut, eller skall man va lite rolig och gå 45 grader snett upp? Det kanske blir snyggt?
Jag tänkte sätta genomföringen 500mm under tak.

Fråga 3;
Hur isolera genomföring? Hur många mm skall man ha mot brännbart? Hela väggen är ju trä. Reglar, klädsel rubbet…

Sen går jag rakt ut, svänger rätt upp, vips upp över takfoten och sen en hätta. Den väggen vetter mot fårhagen, så lantligt som jag bor stör det nog ingen.

Tusen tack på förhand och ha det gott i vårsolen!

Vänligen

• Ett elektriskt bastuaggregat av märket Tylö placerat i ett hörn av en bastu med träbeklädda väggar och bänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss som visar mått på ett område avsett för installation av bastuaggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.