Byggahus.se
Hej

Har tagit över en villa med relativt nyinstallerat vattenburet värmesystem. Jag har lyckats googla mig till att radiatorerna har en integrerad insats FVI från MMA. FVI-FLE MMA står det på den. Som termostater har jag en variant som heter Evosense.

Vill av olika skäl installera smarta termostater på vissa element, köpte Aqara E1 som är en smart termostat. Denna har dock 30mm anslutning vilket ju verkar vara standard hos de flesta tillverkare.

Köpte därför en adapter på Bauhaus
https://www.bauhaus.se/adapter-m28-m30
Tänkte den skulle lösa problemet. Den passar bra på gängan men det är som om den är anpassad till en annan längd på "stift". Skruvar jag på den trycker den in stiftet längst in och stänger av elementet.

Börjar därför fundera på om det är så att MMA har någon egen slags standard på M28 med annan längd på stiftet?

Ser att det finns adaptrar specifikt för MMA M28 typ denna
https://www.rskdatabasen.se/kategor...ventiler-koppel/termostater-givare/4814934-22

Behöver lite vägledning av någon kunnig på området. Finns det olika standarder när det kommer till längden på stift i ett element även om det är samma diamater?
 
Precis det är små detaljer som skiljer sig. Den plastadaptern du länkar till måste vara för en specifik Danfoss-termostat. Prova den jag länkade till, den har jag själv testat och det fungerade bra.
 
  • Gilla
gummilist85
  • Laddar…
Vad är det för värmekälla i huset förresten? Tänk på att om man har värmepump så ska man endast använda ett fåtal termostater för att inte värmepumpen ska kunna tappa flödet och stanna med högtryckslarm.
 
Tack för tips!
Det är en värmepump. Problemet är att nuvarande termostater sitter tokigt till och blir för varma. Detta leder till att de nästan alltid är stängda, även om det enligt mig är behov av att värma rummet. Därför jag tänker att smarta termostater som även går att koppla till extern sensor skulle kunna vara bra i mitt system.
 
Ok, blir ganska avancerat då. Tänk på att med en värmepump som har växelventil så ska många som möjligt av termostaterna stå på max och värmen i huset regleras med värmekurvan och utegivaren. Har man t.ex. en braskamin kan man behöva även en innegivare till värmepumpen men då kan det bli kallt i rum som ligger längre ifrån braskaminen. Blir det för kallt/varmt i vissa rum så är det som sagt den fasta strypningen (förinställningen) i varje termostatventil som behöver injusteras.

Finns även Evosense med kapillärrörsgivare:
 
  • Termostatventil med vit Evosense kapillärrörsgivare mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.