U
Ullanbator: Vi insåg också att vi hade shunten på max så det gick hela tiden ut enbart nytt varmvatten i rören utan att blanda upp med kallvatten... Nu har vi iaf satt in Luft/Vattenvärmepump och minskat elförbrukningen med 2/3 trots hushållsel samt varmvatten.
5 svar · 1,5k läst
S
Swedave: Hittade en lämplig 24V ac från någon gammal utomhus belysning och satt den i istället. Allt verkar vara i ordning nu. Tack samtliga för hjälpen.
13 svar · 1,7k läst
·
J
jonaserik: Putsa av allt med en som där svamp som du har i disken, ingen stålull eller så, det kan bli små flisor som sätter i mekanismen. I hålet försöker du få rent som möjligt och skruva ihop . Har du koll på vart vredet ska ska stå. Sen öppnar du en VV-kran, behövs inte mycket och vrider ratten från minus till plus rätt många gånger så kan det börja fungera igen
10 svar · 1,4k läst
·
S
sege_: Efter diskussion med Adax och Bygghemma fick jag nytt element. Det nya tjuter också. Vilket jävla skit det är, omöjligt att vara i samma rum som element-junket. Dyrt och sämst är mitt omdöme.
12 svar · 5,5k läst
T
tillbyggnad2023: Hej! Har lästen del om detta bland annat här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenburen-golvvaerme-i-alla-vatrum-fran-bvp-aret-runt-hur-baest-goera.426582/ Och här: https://floore.se/produkt/el-shunt-fs-36/ Elshunten verkar smidig men den kostar ju 10 000. Det känns också lite onödigt. Och om man vill spara sin värmepump borde man väl bara kunna köra den på den inbyggda
0 svar · 749 läst
E
Elutte: Tack. Får nog bli att jag drar rören ner till pannrummet och tar till lite men kan du länka vilken fördelare jag ska ha?
2 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: Vad bra att det ordnade sig, då är inte patron med på någon jordfelsbrytare och var nog sprucken, då blir det kokning på vattnet i den slingan på patronen och syre frigörs
7 svar · 1,4k läst
Demmpa
Demmpa: Ja,det är maxbegränsningstermostaten.
3 svar · 593 läst
·
J
JeeyBee: Jag mailade Baxi. En Willy Rissanen hjälpte mig Direkt: 0515-835 69 | Mobil: 0702-53 37 21 E-post: willy@baxi.se
24 svar · 3,1k läst
·
O
Odi et Amo: Spontant antingen eller, investerar ni i en luft/vatten / bergvärmepump så känns det dumt att inte nyttja den i hela huset. Det är nog svårt att enbart ekonomiskt räkna hem det.
2 svar · 1,1k läst
tinaE.
tinaE.: [citat] Vi har termostater på väggarna i de rummen med golvvärme, så dom går att justera iaf. Avvaktar ett dygn och återkommer imorgon hur det utvecklat sig 😊👍🏻
40 svar · 6,7k läst
·
H
Hybro: Har vedeldad bastu också.
76 svar · 14,9k läst
·
M
MagHam: Många, även äldre, värempumpar har en funktion för "extra varmvatten". Den brukar gå att schemalägga och/eller aktivera med signal. Ska då göras ett par timmar innan behovet uppstår. Drar såklart mer energi, men kostar ingen extra investering i form av extra beredare etc.
8 svar · 2,3k läst
·
T
Thomas_Blekinge: I huset jag tittar på finns en gammal CTC luft/vatten som är kopplad till befintlig urdrifttagen oljepanna. Jag antar att det är inte är den effektivaste lösningen. Vilka alternativ finns? Läst på mig att man kan ansluta pumpen till en CTC EcoZenith, och vad jag förstår är det en stor vattentank med rörslingor som är ansluten till radiatorsystemet och som är också vvb. Stämmer det?
0 svar · 803 läst
Z
ZuperX: [citat] Ska den undre stängas av? Jag har inte rört ventilerna sedan installatörerna var här, ventilerna har alltså varit så som framgår av bilden sedan installatörerna lämnade.
11 svar · 5,0k läst
·
F
Familjensvan: [citat] Tack! Du har lärt oss massor. Ha en trevlig kväll!
23 svar · 3,1k läst
·
F
Fredrik Andersson9471: Men nu har jag el så håll dig till min fråga… [citat] har bergvärme idag men det är ändå dyrare än med ved om du får veden gratis Lite jobb har ingen … av
7 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: [citat] Vet inte riktigt hur det är med vax i just den , men troligtvis något som exspanderar och påverkar. Det fanns/finns en liknande som CTC hade på sina oljepannor förr och dom fungerade på samma sätt, som ställdonen på GV. Har inte plockat isär någon i atomer, så hur insidan ser ut kan jag inget om.
8 svar · 1,2k läst
·
L
LaT: Finns det verkligen inga eluttag inom rimligt avstånd?
4 svar · 572 läst
stigganOne
stigganOne: [citat] Tusen tack för svar och länkar :) Då gör jag det!
4 svar · 1,0k läst
·
Anders Nylander Larsson
Anders Nylander Larsson: [citat] Jo den var nog den jag tänkte på
10 svar · 1,2k läst
·
L
Leif i Skåne: Hum. Är det inte en baypass, om termostatet stänger skall det vara ett visst flöde som pumpen har. ?
2 svar · 574 läst
·
J
Josth: Ja så långt jag förstår behövs det om man vill att det ska sluta kunna läcka.
5 svar · 1,0k läst
·
Attitudeswe
Attitudeswe: Du kan ju kolla hur mycket fjärrvärme du köper okt,nov och mars,april. Tveksammt om det räcker att köra LLVP 4mån/år för att kunna räkna hem investeringen ens om du då får COP5.5 Sen är det klart att har du den sen så kan du lika gärna köra den 8timmar/dygn även en blåsig vinter
5 svar · 1,1k läst
P
Pragma: Hej, Jag är ute efter hantverkare som kan hjälpa till med köp och installation av kamin. Kan någon ge ett tips på någon seriös firma i Västmanland? Eldabutiken vill jag undvika efter allt jag har läst både här och på andra sidor på nätet. Tack på förhand.
0 svar · 595 läst
M
May: [citat] Hej, Vi har samma system med 750+Sam-40. Bygge klart 2107. Fick många fryslarm och NIBE bytte nån ventil 2018-19 och sen har det funkat. Har noterat väldigt stor delta-T på framledningstemp och retur på SAM-40. Ligger 10-15 grader. Hur ser det ut hos er andra och hur ska man tolka detta? Mvh
9 svar · 11,8k läst
·
D
Danebb: Inte alls samma termostat men extremt likt min radiator
6 svar · 712 läst
·
G
Gunnar Johansson69: [citat] Räknar på totalen och är glad över ett tillförlitligt och enkelt värmesystem med god totalekonomi och oändlig tillgång på varmvatten. Vi har ett stort hus (~200 m2) och gott inneklimat trots byggår 1920. Total uppvärmningskostnad landar på cirka 20 000 på ett helår, eller under 2000/mån. [citat] …och en fjv-central kostar ~35’ inklusive installation och en värmepump
8 svar · 1,5k läst
Vispen74
Vispen74: Nu håller expertisen på att konstruera ett komplett system med bergvärme och frikyla där både värme och kyla körs i samma system. Ska bli spännande att se vad de kommer med för lösning!
12 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.