Hej!
Jag har nyligen installerat en gammal gjutjärnskamin ”Viking 1562” som förra husägarna aldrig använt och som bara stått. Problemet jag har är att när jag eldar luktar det fruktansvärt illa, som bränd plast eller dylikt.
Jag har googlat mig galen men jag hittar bara svar på varför nya, moderna kaminer kan lukta illa.
Är det någon som vet vad det kan bero på och/eller om det är farligt att andas in.
Tacksam för alla svar.
Jag har nyligen installerat en gammal gjutjärnskamin ”Viking 1562” som förra husägarna aldrig använt och som bara stått. Problemet jag har är att när jag eldar luktar det fruktansvärt illa, som bränd plast eller dylikt.
Jag har googlat mig galen men jag hittar bara svar på varför nya, moderna kaminer kan lukta illa.
Är det någon som vet vad det kan bero på och/eller om det är farligt att andas in.
Tacksam för alla svar.
S Stlojo skrev:Hej!
Tacksam för alla svar.
fd ägare har nog eldat något som man inte ska elda i kaminen..
Blir nog bättre bara man får bränna ur den riktigt...
Ja något känns inte helt rätt... men förra ägarna har aldrig använt eller haft kaminen installerad.
Jag blir bara orolig att det ska vara något farligt/giftigt. Jag har försökt bränna in den och haft tvärdrag i huset nu (2 gånger) för att slippa lite av lukten. Jag får väl försöka fortsätta med att bränna in och vädra och se om det blir bättre. MEN - jag är som sagt väldigt orolig för att det ska vara skadligt/farligt.
Jag blir bara orolig att det ska vara något farligt/giftigt. Jag har försökt bränna in den och haft tvärdrag i huset nu (2 gånger) för att slippa lite av lukten. Jag får väl försöka fortsätta med att bränna in och vädra och se om det blir bättre. MEN - jag är som sagt väldigt orolig för att det ska vara skadligt/farligt.
Moderna kaminer är ju ofta oljade för att inte rosta under lagring och transport. Skulle tro att det samma gäller din lite äldre kamin.
Vad den oljades med vet vi inte, och vill kanske inte veta
Har du gjort en godkändinstallation ska det mesta av oljan brinna upp och gå upp i skorstenen. Har svårt att tro att det skulle vara farligt, men vädra medan du eldar de första gångerna så borde det försvinna sen. Se till att den blir rejält varm så att den olja som inte brinner upp dunstar och kan vädras ut!
Har du gjort en godkändinstallation ska det mesta av oljan brinna upp och gå upp i skorstenen. Har svårt att tro att det skulle vara farligt, men vädra medan du eldar de första gångerna så borde det försvinna sen. Se till att den blir rejält varm så att den olja som inte brinner upp dunstar och kan vädras ut!
K Kallebo skrev:Moderna kaminer är ju ofta oljade för att inte rosta under lagring och transport. Skulle tro att det samma gäller din lite äldre kamin.
K Kallebo skrev:Moderna kaminer är ju ofta oljade för att inte rosta under lagring och transport. Skulle tro att det samma gäller din lite äldre kamin.
Ja, den är från början av 1900-talet så vad den blivit behandlad med vet jag inte (och vill nog inte veta precis som du säger).
Sotaren godkände att vi installerade kaminen och sedan fick vi kontakt med en montör som en butik rekommenderade att vi tog kontakt med. Röret är specialbyggt av montören då kaminens hål för utflödet av rök sitter högre upp än vad hålet in till skorstenen gör. Jag var lite inne på om det kanske är det nya röret eller det han fäst röret med som luktar, men det känns mer som att det ”kommer från” kaminen än röret... nu blev det ett lite rörigt meddelande men jag hoppas att du hänger med.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 136 inlägg
Olja, spissvärta, pannkitt (?) eller annat är ju sånt som luktar innan det bränts in. Våran vedspis som inte använts på länge luktade inte godis när jag eldade första gångerna efter att den fått ok av sotaren. Det var gammalt damm på baksidan som rykte. Oavsett vad det är och vad rökare tycker är det ju aldrig nyttigt med rök i någon form så vädra ut odören.