Hej,

Bor idag i hus med direktverkande el och inte vill prioritera en större dyrare installation av bergvärme eller luftvatten så tänkte tror ni att man kan använda en portabel ac med värmefunktion för att värma upp delar av huset billigare? Förstår att den max kan värma upp ett rum men tror ni det är någon ide att testa?

syftet är främst för dra ned något på uppvärmningskostnaden. Har idag vattenburna element därför är inte en vanlig luftluft relevant.

https://woods.se/sv/shop/luftkondit...ption:~:text=Wood’s AC Cortina Silent 12K Duo

Effekten i värme från en sådan är så lite, att du kan glömma det. Bättre då med ett löst fläktelement, billiga i dag. Har olika lägen och termostat.

J jonaserik skrev:
Effekten i värme från en sådan är så lite, att du kan glömma det. Bättre då med ett löst fläktelement, billiga i dag. Har olika lägen och termostat.
Antar att ett vanligt element inte är mer effektivt än elpatronen.
Blir väl att spara till luftvatten pump då.

Rätt, bara att en med fläkt sprider värmen mer. köp en på billiga varuhuset och prova.

LLVP är annars ett bra alternativ i många hus, särskilt om man kan placera den relativt centralt i huset så att man får en god spridning av värmen. Det finns många maskiner idag som har klart rimlig ljudnivå och mycket hög verkningsgrad ned till -15 och lägre, relativt billiga och med kort återbetalningstid på investeringen.

Att de dessutom fungerar som mycket effektiv AC på sommaren till låg driftskostnad är något man inte vill vara utan när man väl har det på plats, verkligen som natt och dag att ha drägligt inneklimat oavsett värmebölja etc.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Hur tänkte du göra med luftslangen? Den måste ju komma ut utan att det blir en massa drag runt den. Det går enkelt att prova om det finns förutsättningar till besparing. Starta AC:n och mät temperaturen i utblåsslangen. Är det kallare än utomhustemperaturen kan den värma billigare än ett element. Är utblåset varmare än utomhusluften drar det mer el än ett element för samma värme. Jag vet inte vilken temperatur det måste vara ute för att det skall löna sig. Men jag tror inte att du gör några större vinster på det.

tommib
Om du inte har råd med en LVVP nu så skulle jag faktiskt rekommendera installation av en LLVP ändå. Som Harald Blåtumme är inne på så är det ett bra alternativ även om du har vattenburen värme via elpatron och du har väldigt kort återbetalningstid på investeringen med dagens elpriser. När investeringen är återbetald så sparar du pengar löpande.

Att du kan ha den som AC på sommaren är en bonus.

Detta beror dock lite på hur långt bort från en LVVP du är ekonomiskt. Grovt räknat kanske det kostar 150-200 tkr med installation av en LVVP. En vettig installation av en LLVP kostar 20 tkr eller däromkring. Du får räkna på hur fort du kan spara ihop till den där LVVPn alternativt vad det skulle kosta att låna till den och hur mycket du sparar varje månad på energikostnaden. Det är många variabler att ta med. Givet dagens energipriser så skulle jag också säga att installationen av en LVVP eller LLVP är högsta prioritet, med undantag för akuta åtgärder som t.ex. läckande vattenrör eller tak.

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Lånar tråden och passar på att fråga om det gjordes slag i saken att prova med en portabel AC med värmefunktion?

Jag är lite inne på att testa själv.
Tvättstugan till mitt nya hus är i en separat liten byggnad idag uppvärmd med direktverkande el.
Och jag har redan sen tidigare en portabel AC med värmefunktion.
Alltså ingen kostnad i inköp då den redan finns. Det är en Qlima PH534.
Golvbrunn för kondensvatten finns ju också.
Men jag är precis som ni andra skeptisk. Då den blåser ut ofantliga mängder luft så lär den ju behöva suga in samma mängd utifrån. Och jag är tveksam till att den klarar värma -10 gradig luft.
Lär dessutom behöva ta upp ett hål till i väggen för inluft då tvättstugans enda ventil kommer användas till frånluftsslangen.
Men den kanske är jättebra på att torka tvätt då det lär bli som en orkan i tvättstugan 🙂

Teknisk specifikation av flera modeller av portabla AC-enheter inklusive Qlima PH534 med uppgifter om effekt och energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa brukar ha tappat kapacitet till nästan inget alls redan när man passerat 0 grader C på kalluften (ut?) - de är tänkt för mellaneuropeisk klimat - typ +7 grader utomhus i sina effektangivelse - inte flertal och många minusgrader som i norden. - dvs. extravärmen utöver elströmmen baseras på att kyla 7 gradig luft som kommer in utifrån till ca 0 grader C när det blåses ut genom slangen.

Det är samma sak som i AC-läge att man räknar med att luften som sugs in är kallare än rummet man vill kyla - vilket sket sig vid tex. varmsommaren 2018 när utomhusluften var +30 grader en stor del av tiden nästa dygnet runt och verkan var att man drog in värmen istället och egentligen behövde 2-slangs AC där ingående och utgående luften inte blandades upp med rumsluften den kylde.

---

skall du ha billigare värme än ren elvärme så är det förmodligen i längden billigare med en enkel split/LLVP - se till att du väljer en som kan gradställas till +10 grader för underhållsvärme - inte alla LLVP klarar det utan lägsta temperaturen är 13 - 15 grader C.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.