huff skrev:
Eftersom förrådet redan räknats in i andelstalen kan detta inte vara något problem. Ingenting har ju "eegentligen" blivit större?
Den yttre hallen har ju överförts från gemensamma ytor till din lägenhet. Då ökar din yta och därmed även andelstalet om det är baserat på ytan.

Det har du helt rätt i. Att jag inte tänkte på det.
Mycket nu.

Har i alla fall fått svar från anticimex som delar min tolkning av mätreglerna.
Alltså ska min lägenhet specas som ca 40m2 boarea och resten biarea, om man följer de reglerna.

Det är viktigt att du får ett ändrat andelstal, annars har du ingen rätt till hallen, utan den ytan är fortfarande föreningens allmänna yta. En framtida styrelse kan då kräva att du återställer och lämnar tillbaka den "lånade ytan". Detta oavsett om du har fått betala för den extra ytan (vilket du också bör göra).

Är inte föreningen med i Fastighetsägarna eller liknande så ni kan få råd därifrån? Extra nödvändigt när det är en styrelse med lallare.
Och varför inte bara beställa en uppmätning från behörigt företag?

I ditt första inlägg var ju bostadsrätten beskriven med 58,6kvm boyta och 28kvm biarea - troligtvis efter gamla regler, när du nu byggt om lägenheten och får boarean till 40 kvm blir ju biarean den större delen, frågan är då om de kan göra någon avgiftshöjning. Vad står det för uppgifter i bostadsrättsföreningens register om storlek och bo/biarea ?
Kolla upp det så allt stämmer med tanke på framtida eventuella försäljning.

Självklart kan de inte höja avgiften när boytan minskar, inte med mindre än att det ökar proportionellt sett lika mycket för övriga.

Dvs om boytan minskar med 50% och avgiften ska öka med totalt tex 10% lär det ju bli rätt rejäl höjning för övriga boende, som inte fått minskad yta?

C
huff skrev:
Eftersom förrådet redan räknats in i andelstalen kan detta inte vara något problem. Ingenting har ju "eegentligen" blivit större?
Årsavgiften baseras alltid på andelstalet så om inte andelstalet ändras kan det inte bli tal om att ändra avgiften.

Men du skriver ju att du har "köpt till" den yttre hallen? Innebär inte det att lägenheten blir större?

Eftersom det pratas om biyta och lägenhetsyta misstänker jag dessutom att de väger olika tungt i andelstalet. Och nu låter det som att föreningen tycker att biytan förvandlats till lägenhetsyta.

Det finns inget standardiserade regler som säger hur andelstalet skall räknas ut. Det viktiga i sammanhanget är att alla medlemmarna behandlas lika.

Om jag vore i sin sits skulle jag naturligtvis fortsätta ifrågasätta eventuella tvivelaktigheter men i övrigt låta saken ha sin gång och om du inte är överens med föreningen i slutänden så får man låta hyresnämnden avgöra.

toolman77 skrev:
hela huset kan ju inte vara mer än 100%.
Andelstalet är inte nödvändigtvis procent, även om det normalt brukar vara så. Det är inget konstigt i sig att summan av andelstalen blir mer än 100. Annars skulle det bli j-kligt knepigt för en förening att utöka lägenhetsytan.

hempularen skrev:
Det är viktigt att du får ett ändrat andelstal, annars har du ingen rätt till hallen, utan den ytan är fortfarande föreningens allmänna yta. En framtida styrelse kan då kräva att du återställer och lämnar tillbaka den "lånade ytan". Detta oavsett om du har fått betala för den extra ytan (vilket du också bör göra).
Jag har enbart fått ett skriftligt avtal på att det är okej att jag flyttar ytterdörren.. Bör jag be om att få andelstalen omräknade? Du säger att en framtida styrelse kan kräva att det ska återställas. Hur fungerar detta?
Har du något förslag på hur jag lägger upp detta till styrelsen och finns det en risk att dom vägrar göra det om dom inser att dom kan "ångra" sitt beslut?

NetNut skrev:
I ditt första inlägg var ju bostadsrätten beskriven med 58,6kvm boyta och 28kvm biarea - troligtvis efter gamla regler, när du nu byggt om lägenheten och får boarean till 40 kvm blir ju biarean den större delen, frågan är då om de kan göra någon avgiftshöjning. Vad står det för uppgifter i bostadsrättsföreningens register om storlek och bo/biarea ?
Kolla upp det så allt stämmer med tanke på framtida eventuella försäljning.
Förlåt! Det ska stå 48,6 kvm..

Tack till alla som svarat. Ni har varit till stor hjälp så här långt.

Jag befinner mig just nu i lite av en tvist med styrelsen eftersom vi inte kommer överens, men jag inväntar deras beslut från styrelsemöte som ska äga rum på måndag. Får utgå ifrån det sen.

Du måste ju på något sätt få säkrat att den yta du har tagit i anspråk ingår i bostadsrätten. Det är normalt en rätt omfattande administration. Och jag tror att det kräver ett stämmosbeslut. En del allmän yta överförs ju till din bostadsrätt. Att det sedan är allmänt oanvändbar yta spelar ingen roll.

Jag vet inte exakt hur det skall gå till formellt, på den tiden jag var ordf. så sade vi konsekvent nej till den här typen av ärenden, eftersom kostnaderna för formaliteterna var väldigt hög. men det var som sagt på den tiden när hela föreningen måste räknas om. Och vi såg det inte som realistiskt att få en kvalificerad majoritet, eftersom bara typ 200 av 800 medlemmar brukade komma på stämmor. Men vi bedömde att inkl. kostnad för stämmobeslutet (lokalhyra, utskick av kallelse plus kostnader för konsulter som hanterar omräkningen, domstolshantering osv) så kostade en sådan här förändring 50 - 100 000, då för 25 år sedan. Nyligen så har ju skattemyndigheten också börjat lägga sig i. Om andelstalet ändras så anser skattemyndigheten att det utlöser reavinstbeskattning. Om andelstal ändras så upphör bostadsrätten att existera, och en ny bostadsrätt med det nya andelstalet nybildas. Iom. det så får alla betala reavinsskatt som om de faktiskt hade sålt bostadsrätten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är inte säkert att man behöver ändra andelstalet - detta beror även på hur andelstalet räknats ut en gång i tiden, förr var det ofta skillnad på avgiften då det ansågs attraktivt ju längre upp du bodde och därför lite dyrare kvadratmeteravgift. Det var så i min egen förening men detta togs bort för en herrans massa år sedan.
Andelstalet kan även ta hänsyn till läge och planlösning - om du får möjlighet att titta i lägenhetsregistret så kan man se ev. skillnaden där.
Då du ökade din yta vid ingången och vann några kvadratmeter förändrar egentligen inte de andras andelsvärde påtagligt, jag hade föreslagit styrelsen att räkna ut andelstalet per kvm för den "gamla" ytan och räkna om det med den nya bostadsytan. Sedan måste ju detta andelsvärde godkännas av en föreningsstämma.

Grejen är ju att man med de nya reglerna för boyta/biyta får mindre boyta även med den nya ytan inräknad, så andelstalet bör minska?

C
Anna_H skrev:
Grejen är ju att man med de nya reglerna för boyta/biyta får mindre boyta även med den nya ytan inräknad, så andelstalet bör minska?
Det är inte alls säkert att den blir mindre. Oavsett så kan man inte mäta på ett sätt i en lägenhet och på ett annat i en annan när man bestämmer grunden för andelstalet. Det säger väl sig självt att om man lägger till yta till en befintlig bostadsrätt så kan rimligtvis inte andelstalet minska?

Det låter som att styrelsen har gett TS tillåtelse att ta ytan i anspråk vilket är trubbel, då styrelsen inte har det mandatet. Men om styrelsen inte tänkt längre än de gett TS OK att flytta dörren, och det alltså inte skett någon formell upplåtelse av ytan, varför är de då helt plötsligt inne på att lägenheten skall mätas?

cpalm skrev:
Det är inte alls säkert att den blir mindre. Oavsett så kan man inte mäta på ett sätt i en lägenhet och på ett annat i en annan när man bestämmer grunden för andelstalet. Det säger väl sig självt att om man lägger till yta till en befintlig bostadsrätt så kan rimligtvis inte andelstalet minska?

Det låter som att styrelsen har gett TS tillåtelse att ta ytan i anspråk vilket är trubbel, då styrelsen inte har det mandatet. Men om styrelsen inte tänkt längre än de gett TS OK att flytta dörren, och det alltså inte skett någon formell upplåtelse av ytan, varför är de då helt plötsligt inne på att lägenheten skall mätas?
Jo, eftersom det är en källare, och man numera tydligen räknar 6 meter från souterrängväggen även i en lägenhet som bara finns i källaren. Dvs en lägenhet som är helt i källaren och ingen souterräng, bara små källarfönster, består som jag tolkat det enbart av biyta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.