Hej,

Vi bor i 1 & 1/2 plans villa med källare och vi tänker bygga ett garage samt en tillbyggnad med leca block. Garaget byggs på ena sidan och tillbyggnaden på motstående sida, båda med rörelsefog mot huset. Dessa går längs med hela husets längd och en ökad jordtryck uppstår mot källarväggarna. Garaget byggs med platta på mark medans tillbyggnaden byggs med krypgrund för att komma i samma höjd med golvet på första plan.
Källarväggarna är gjorda av gjuten betong med tjocklek på 350-400 mm. Jag vet inte om detta är armerad betong. Tvärgående källarinnerväggar är placerade på mitten av de källarväggar som kommer få ökad jordtryck. Husets är kvadratisk med yttermått 8,5 m. Marken är av typen lerjord. Rent spontant känner jag att mina källarväggar kan stå emot en hel del jordtryck och att jag inte behöver gå vidare med några beräkningar men det hade varit bra med andras åsikter, kanske någon som jobbar som byggkonstruktör.

Tacksam för alla svar.

Bästa svaret

L
Väggarna är nog till 100% armerade , att det är mothåll från tvärväggar gör att bärigheten
mot jordmassor ökar dramatiskt , tror inte att tillbyggnad och garaget kommer att påverka väggarna något
Det som man kan beakta är att inte vibrera för hårt intill väggen på utsidan

• Gilla
srki
  • Laddar…
Är det jordtryck eller skjutningar i marken som är oroande?
VI har blålera i backen och jävlar vad det skjuter på olika nivåer! Allt som grävs ner kommer luta med tiden = platta på mark är enda lösningen här dvs att låta allt glida med ovanpå. Viktigt att markisolera så inte tjälen gör att sakerna "dansar"..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.