Hej!
Söker råd på lämplig dimensioner takreglar till ett uterum som ska byggas.
Djup 4m.
Men där reglar ligger på diagonalt mäter de upp till 4,51m.
Ena kortsidan ska även vara öppen där krävs en liggande bärlina på 4m. Tänkt övrigt bärlina på 45x220 och stolpar på 120x120.
Lägger till bild för att bringa klarhet. Snözon. 2,5.
Tacksam för råd!
Söker råd på lämplig dimensioner takreglar till ett uterum som ska byggas.
Djup 4m.
Men där reglar ligger på diagonalt mäter de upp till 4,51m.
Ena kortsidan ska även vara öppen där krävs en liggande bärlina på 4m. Tänkt övrigt bärlina på 45x220 och stolpar på 120x120.
Lägger till bild för att bringa klarhet. Snözon. 2,5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för råd!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Din placering av takreglarna är väl inte helt optimal. Varför E skall ligga på diagonalen förstår jag inte. En takregel som ligger på c/c 1200 och har 4 m spännvidd, snözon 2,5 och lätt takkonstruktion, borde ha dimensionen 42x270. Om du väljer denna dimension på samtliga takreglar borde du vara på den säkra sidan.
Tack för tipsen.J justusandersson skrev:Din placering av takreglarna är väl inte helt optimal. Varför E skall ligga på diagonalen förstår jag inte. En takregel som ligger på c/c 1200 och har 4 m spännvidd, snözon 2,5 och lätt takkonstruktion, borde ha dimensionen 42x270. Om du väljer denna dimension på samtliga takreglar borde du vara på den säkra sidan.
Förklaring till att regel e och a är vinklade är och ska bryta av taket i olika vinklar, typ valmat tak. Till vänster en brytning e. Och till höger fyra brytningar på tak regel a, b, c, d. Bör regel e och a vara extra förstärkt? Och dimension på bärlina till vänster dom löper över fack på 4m också extra förstärkt.
Lägger till ny bild med ytterligare reglar inriktade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En lämplig strategi är att identifiera den mest belastade regeln och sedan utföra samtliga reglar med samma dimension. Din konstruktion uppvisar inga exceptionella laster eller spännvidder. Det har tillkommit några reglar. Jag tror att det är en bra princip att försöka hålla sig till c/c 1200 mm Med denna nya skiss som grund tror jag du kan klara dig med 42x225 limträreglar genomgående.
Klicka här för att svara